Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER. Guide till IUP - arbetsgång Omvärldsbevakning och materialinsamling Hur arbetar man på skolor idag? Träffar med pedagoger.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER. Guide till IUP - arbetsgång Omvärldsbevakning och materialinsamling Hur arbetar man på skolor idag? Träffar med pedagoger."— Presentationens avskrift:

1 IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER

2 Guide till IUP - arbetsgång Omvärldsbevakning och materialinsamling Hur arbetar man på skolor idag? Träffar med pedagoger och skolledare på skolor som redan kommit igång för erfarenhetsutbyte (ht – 02) Arbete med att utforma en guide som tar upp så många av de frågor som kommit upp på träffarna som möjligt Referensgrupp som läst guiden och kommit med synpunkter Inspirationsträffar och presentation Levande dokument, dialog, förändring och utveckling Digitalt verktyg – resurssida i kunskapsnätet

3 IUP STRÄVANS- MÅL

4 Möjligheter med individuell planering (Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr2003:251) Tydlighet – eleven kan förstå sin kunskapsutveckling och sociala utveckling Lärandet blir genomskinligt och upplevs ske i sammanhang och helhet Eleven kan se relationen till de nationella målen och påverka sin framgång Blir motivationshöjande och utvecklande Skolan har förståelse för elevers olika förutsättningar och stöttar på vägen mot målen Fokuserar starka sidor och kopplas till strävansmål och kvaliteter i kunnandet Dialog mellan elev – lärare om när eleven kan Kunskaperna dokumenteras både skriftligt och muntligt

5 Risker med individuell planering (Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr2003:251) Eleven förstår ej betydelsen för den egna utvecklingen Eleven känner maktlöshet Fokus på tillkortakommanden – känsla av otillräcklighet Eleven bärare av systemets brister. Systemet reflekterar ej över skolmiljö, arbetssätt mm Enbart koppling till uppnåendemål och avprickning av delmål, betyg och skriftliga prov är de enda synliga resultaten Individuell planering blir inget stöd – upplevs stressande

6 Skollag Läroplaner Skolplan Kursplaner Betygskriterier Yrkesetiska principer ÖLA 00 Arbetsplan STYRDOKUMENT

7 Skolplan för Göteborg Läraren klargör de mål och krav som finns I samverkan med barnet/den unge och dess föräldrar tas en IUP fram som utgår från den enskildes förutsättningar Alla barn och unga skall ha en IUP Pedagogisk dokumentation skall gälla från förskola till gymnasieskola

8 Elevens framgång – skolans ansvar (Ds 2001:19) Expertgruppsutredning – ökad måluppfyllelse Elevens framgång kopplad till hur väl skolan fungerar som samarbetsarena Skolans uppgift – se elevens utvecklingsmöjligheter Syftet med åtgärdsprogram – att optimera förutsättningarna för lärande – borde gälla alla Alla elever – en individuell utvecklingsplan Fokus i lärandemiljön och arbetslagets dokumenterade planering IUP kan innehålla pedagogisk dokumentation, åtgärdsprogram, skriftlig information, utvecklingssamtalsanteckningar mm

9 Alla skolor ska vara bra skolor – regeringens kvalitetsprogram för skolan Informationen på utvecklingssamtalen skall grunda sig på en utvärdering och bedömning av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och i kursplanerna för år 5 och 9. Insatserna som behövs för att eleven ska nå målen skall tydliggöras Utvecklingssamtalen ska leda fram till en framåtsyftande individuell utvecklingsplan Planen skall visa vad som behöver göras för att eleven ska nå målen

10 Nutid/kartläggning Arbetslagets och pedagogens planering av lärandet Utv.samtalsförberedelser Pedagogisk dokumentation Betyg, prov Deltagare Barnet/den unge Arbetslag /pedagog Vårdnadshavare Konkreta och utvärderingsbara mål för barnet/den unge Mål Lpo (strävans, uppnående) Skolplan Lokal arbetsplan Kursplan Utv.samtal IUP Andra relevanta dokument tex åtgärdsprogram

11 Grundläggande värden (människolivets okränkbarhet,individens frihet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, solidaritet med de svaga och utsatta) Lpfö 98Lpo 94Lpf 94 Mål att sträva mot Lpfö 98Lpo 94Lpf 94 Mål att uppnå Lpo 94Lpf 94

12 ”När uppnåendemålen i kursplanerna betonas på bekostnad av strävansmålen kan det innebära att eleverna inte i lika stor utsträckning ges möjlighet att utveckla de kunskaper som skolan i första hand skall inrikta sin verksamhet på att skapa förutsättningar för. D.v.s de kunskaper som mål att sträva mot anger inriktning mot och som kan sammanfattas i form av ett antal ledord…” (Myndigheten för skolutveckling, 2004, Dnr 2003:251, s. 36)

13 Mål att sträva mot – några ledord? Skolan skall sträva efter att varje elev tillägnar sig goda kunskaper inom skolans ämnen och ämnesområden för att bilda sig och få beredskap för livet nyfikenhet lust tillit hänsyn respekt självständighet etik samarbetsförmåga förnuft vårdat språk kommunikation diskutera lyssna reflektera värdera L. Åhlander, Reform i rörelse, Skolverket

14 IUP Personlig utveckling Social utveckling Demokratisk utveckling Lärande- utveckling

15 1.Strävansmål i läroplaner och kursplaner – det lärande och de kompetenser som eleven genom undervisningen skall utveckla 2.Målen ska bestå av kunskaper i form av begrepp, fakta, arbetsmodeller, färdigheter, intellektuella och sociala kompetenser 3.Vilket lärande är målet? 4.Målen för arbetet – elevens lärande, att utveckla intellektuella processer 5.Vill man träna reflektion kan snabbhet inte premieras – stoffet måste reduceras 6.Ämnenas innehåll är en del i arbetet mot målen 7.Eleven är med vid planering av stoffet Utgångspunkter vid planering

16 Läroplanernas & kursplanernas strävansmål (1) Arbetslagets & pedagogernas planering (2) Elevens mål (3) Utvärdering av elevens arbete (4) Utvecklingssamtal (5) IUP (6) Arbetsgång IUP Konsekvenser för arbetet? För skolan I arbetslaget I klassrummet Inför utvecklingssamtal

17 Utvecklingssamtal och IUP Skulle man kunna göra så här? Pedagogerna i arbetslaget 1.Enskild beskrivning av nuläge – mål (egna ämnet, IUP, gemensamma mål för skolan,) 2.Arbetslagets val av fokus/mål 3.Arbetslagets gemensamma beskrivning (elev, grupp) Eleven Beskriver sitt nuläge i förhållande till mål med hjälp av t.ex: IUP, portfolio, frågor, enkäter Föräldrarna Beskriver nuläget med hjälp av t.ex: IUP, enkät, frågor Ansvarig lärare förbereder Utvecklingssamtal Elev, föräldrar, pedagog IUP 1.Formulerar mål utifrån nulägesbeskrivning 2.Ansvarsfördelning 3.Uppföljning Ansvarig lärare återkopplar till arbetslaget Konsekvenser för planering och undervisning Arbete i skolan

18 Råd och erfarenheter från skolor ”Individuell planering och dokumentation ” Mål och resultat - betona strävansmål, gör målen till allas egendom, tydliggöra Delaktighet och inflytande – alla grupper (personal, ämnen, elever, föräldrar), mötesplatser, uthållighet, tidsplan, processer tar tid Reflektion och diskussion är centralt Kompetensutveckling – sök kunskap, gemensamt, praktisk handling Modeller och redskap – anpassa till verksamheten Ledning – tydlig, drivande, prioritera

19 Förslag på frågor att samtala om Utse gärna en person som för minnesanteckningar Nuläget på era respektive arbetsplatser –Vad gör ni redan idag som kan vara en del i arbetet med IUP? Utvecklingssamtal, reflektionsarbete, utvärderingar, elevsamtal mm. Vad kan IUP ersätta? Arbetslagets roll för att underlätta i arbetet med IUP, hur skulle det kunna gå till? Det praktiska arbetet i klassrummet för pedagog och elev Hur formulerar vi frågor som relaterar till strävansmålen i läroplanerna? Egna frågor Frågor som väckts? Förslag, idéer och kommentarer till det fortsatta arbetet mm

20 Att tänka på när man diskuterar IUP Nuläget, ta utgångspunkten i det ni redan gör och bygg vidare IUP ersätter något ni redan gör idag, vad? Form och innehåll Hur involverar vi eleverna? Föräldrarna? Utvärdera arbetet Utvecklingsarbete tar tid och måste få ta tid. Diskutera hur ni använder er arbetsplatsförlagda tid

21

22 ATT DOKUMENTERA UTVECKLING Utvärdera och bedöma utveckling i relation till målen Här är du nu (exempel, loggbok, utvärderingar) Hit skall du (tydligt mål) Hur når du dit? (delmål, metod, arbetssätt, innehåll, stöd, ansvar Beskriva Hur-frågor Hur visar barnet/eleven vilja att hjälpa andra? (solidaritet) Hur visar barnet att alla har ett lika värde? Hur visar barnet/eleven nyfikenhet Hur hanterar eleven konflikter? Hur visar barnet/eleven ansvarstagande?


Ladda ner ppt "IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER. Guide till IUP - arbetsgång Omvärldsbevakning och materialinsamling Hur arbetar man på skolor idag? Träffar med pedagoger."

Liknande presentationer


Google-annonser