Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema 2009-2013:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema 2009-2013:"— Presentationens avskrift:

1 Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema 2009-2013:

2 Hur väljer vi kampanjtema? Vilka frågor är viktiga för våra samarbetsorganisationer? Vilka frågor kan få genomslag i Sverige? Finns det frågor där vi ser att en konkret förändring är möjlig?

3 Strategiska långtidsplanen 2009-2013 Tematisk inriktning: Latinamerikagrupperna vänder sig mot den imperialism som återspeglas i de spelregler som styr världen, och arbetar därför för (enligt föreningens politiska plattform): ökat folkligt inflytande på lokal, nationell och internationell nivå demokratiska internationella institutioner rättvis internationell resursfördelning rättvisa regler för världshandeln

4 Strategiska långtidsplanen 2009-2013 ”Arbetet under strategiperioden inriktas på territoriella rättigheter, matsuveränitet, rätten till utsäde, till odlingar fria från genmanipulerade grödor och att förvalta naturresurserna. Vi påverkar transnationella företag med koppling till Sveriges förehavande i Latinamerika speciellt när det gäller gruvnäring, fiskeindustrin, energiproduktion, framför allt vattenkraft samt det ökade trycket på odlingsbar mark som härrör från monokultursodlingar till exportmarknaden för pappers-, etanol- och köttproduktion” (sid 9 strategiska långtidsplanen).

5 Verksamhetsplan 2010 Ur verksamhetsplanen: Kampanj Naturresurser och mänskliga rättigheter är det övergripande kampanjtemat för 2010-2012. Specifikt ska vi under året debattera, påverka beslutsfattare och belysa effekter på människor och miljö av frågor som: Monokulturodling, i synnerhet soja- och nötköttsproduktion Gruvnäringen, där vi bl a ska fortsätta påverka svenska AP-fonder Handelsregler, i synnerhet mediciner (TRIPS) och EUs styrdokument Global Europe. Klimaträttvisa

6 Vad gör vi? Omvärldsanalys Mänskliga rättigheter och naturresurser Ursprungsfolks och småbrukares/lantarbetares/jordlösas rättigheter Global rättvisa Nu! Mat, människor och miljö Handelsavtal AP-fonderna och gruvnäringen Bindande regelverk för företag Sojaproduktion och kemikalier Företags- och ägaransvar Stora Enso

7 Vad vill vi uppnå med kampanjen?

8 Att fler människor ska förstå: konsekvenserna för människor och miljö av utvinning av naturresurser i Latinamerika. sambanden mellan naturresursutvinning och orättvisor globalt och lokalt. att deras engagemang behövs och att de kan agera för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter, demokrati och rättvisa handelsregler. att det är viktigt att stödja folkrörelserna i Latinamerika i deras kamp för en hållbar och rättvis hantering av jordens resurser.

9 Vilka vänder vi oss till? Aktivister och medlemmar i vår egen och andra organisationer Deltagare och lärare i folkhögskolekurser med internationell inriktning Gymnasieelever och lärare Unga människor som samlas, tex på festivaler, forum etc Media och journalister Politiker i Sverige och på EU-nivå Multinationella företag och deras ägare, under 2011 prioriterar vi AP- fonderna

10 Global rättvisa Nu! - Främja en solidaritetsrörelse som gör politik gemensamt. Möjliga gemensamma aktiviteter: 1.Nationell namninsamling 2.Paneldebatter med politiker (5 juni) 3.Inspiration Världen (15 okt)

11 Mat människa och miljö Möjliga aktiviteter: 1.Praktikantkurserna gör en blogg 2.Utarbeta metodmaterial för att påverka kommuners och skolors matinköp 3.Produktion av tematidning ”Makten över maten” 4.Bygga relationer med skolor 5.Sommarturné 6.Vykorts- och e-postkampanj

12 Klimatsmart mat Minska köttkonsumtionen Köpa lokalproducerat, lokal tillverkat Följa Världsnaturfondens fisklista Konsumera ekologiskt och rättvisemärkt

13 Vad gör vi nu? Vi lär oss mer! Prata med våra lokalgrupper/medlemsorganisationer vad vi vill fokusera på. Gör en handlingsplan.


Ladda ner ppt "Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema 2009-2013:"

Liknande presentationer


Google-annonser