Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Workshop Alvesta 11 februari 2010 Mats Holmquist.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Workshop Alvesta 11 februari 2010 Mats Holmquist."— Presentationens avskrift:

1 Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Workshop Alvesta 11 februari 2010 Mats Holmquist

2 Varning! Projektifiering

3 Vilken är projektets innovativa idé? Innovativ idé Projekt

4 Vilka resultat är viktigast att sprida? Hur bra vi är? Svårigheter vi har? Antal deltagare? Arbetsmetoden? Lösningsmodellen? Samarbetsformen? Processen? Lärdomarna? Projekt Resultat Innovativ idé

5 Vad vill vi åstadkomma för skillnad efter projektet? Projekt Resultat Effekte r Innovativ idé

6 Projekt Resultat Effekte r Innovativ idé Till vem ska vi sprida och vem vill vi påverka? Deltagarna och deras vänner? Styrgruppen? Samarbetspartners? Branschorganisationer? Myndigheter? Politiker? Beslutsfattare? Media?

7 Vad är problemet och vem äger det? Vilka kan vara intresserade av lösningen? Problem Behov Innovativ idé Regionala planen Svenska ESF-rådet Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin)

8 Vilka nivåer vill vi påverka? Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Resultat Effekte r Strukturer

9 Intern kommunikation för extern påverkan Helhetssyn Analys Strategi Plan Förankring Delaktighet Handling Uppföljning Lärande

10 Strategisk checklista 1.Identifiera vad som är unikt/nytt i vårt projekt 2.Lista vilka aktörer som bör påverkas av våra resultat 3.Prioritera de viktigaste aktörerna att nå för att få långsiktiga effekter 4.Granska och stärk deras grad av delaktighet i projektet

11 Problem/ Möjlighet Innovativ idé Projekt Regionala planer (RUP) ESF/ Programmål Arbetslivsutveckling i EU (t.ex. Lissabonstrategin) Resultat Strukturer Effekte r


Ladda ner ppt "Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Workshop Alvesta 11 februari 2010 Mats Holmquist."

Liknande presentationer


Google-annonser