Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking GfK. Growth from knowledge.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking GfK. Growth from knowledge."— Presentationens avskrift:

1 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking GfK. Growth from knowledge

2 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 1. Information om GfK

3 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 3 € 1100 miljoner heltidsanställda 130 dotterbolag i 70 länder Omsättning Anställda Nätverk Position 4:e största undersökningsföretaget i världen Marknadsundersökningar med ett system av produkter och analysinstrument Verksamhet 1937, Tyskland Grundat GfK Gruppen

4 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 4 Etablerat 1967 Omsättning 160 MSEK 130 heltidsanställda Kontor i Lund och Stockholm GfK Sverige AB

5 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 5 Skräddarsydda undersökningar Skräddarsydda undersökningar Food, Service, b2b, Pharma Food, Service, b2b, Pharma Custom Research Custom Research Konsumentpaneler hushåll dagligvaror, 5000 hushåll sällanköpsvaror (leksaker, multimedia, OTC, färg, verktyg mm) hushåll dagligvaror, 5000 hushåll sällanköpsvaror (leksaker, multimedia, OTC, färg, verktyg mm) Consumer Tracking Handelspaneler kapitalvaror (vitvaror, radio/TV, PC mm) Non-Food Tracking GfK Sverige, Affärsområden

6 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 2. Vad är en hushållspanel ?

7 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 7 Vad är en hushållspanel? Ett permanent och representativt urval som följs över tiden. I genomsnitt är ett hushåll med i GfK´s panel under 3 år. Det innebär att man kan följa förändringar i inköpsbeteenden över längre tidsperioder.

8 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking Marknadsinformationskedjan Ex-Factory sales Ad Hoc (‘Qual’ and ‘Quant’) Retail Audit Media information Förbrukar panel Hushållspanel Vad är producerat ? Specifika behov ? Vad är sålt ? Var skall man annonsera ? Vem använder det ? Vem köper vad och när ?

9 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 9 Hur fungerar en hushållspanel ? Inköp Hemmet Scanning eller dagbok Inköpta produkter Skickas till GfK Produkt, Pris Inköpsställe, Kvantitet, Inköpsdag... Masterfile Vägning Kontroll Socio-demographic variabler CENTRAL DATABAS

10 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 10  Representativitet: Svensk privathushållskonsumtion  Urval: Sociodemografiskt representativ panel. Stratifierat urval, 7 basregioner där Stockholm, Göteborg och Malmö är egna regioner  hushåll Utbytesgrad: ca 30 % per år  Frågeformulär: Förtryckt inköpsdagbok samt scanning och rapportering via web. EAN-baserad på majoriteten av varugrupperna Consumer Scan – panel för dagligvaruhandeln

11 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 11 Region Ortstorlek Familjestruktur Antal hushållsmedlemmar Antal barn Kön Ålder Sysselsättningsgrad Inkomst Boendeform Innehav av ICA-kort, Medmera-kort Utbildningsgrad Lojalitet till butikskedjor Innehav av kapitalvaror Prismedvetenhet Hushållens bakgrundsvariabler förklarar olikheter i inköpsbeteende Nytt: Attityder och värderingar för segmentering av hushållen

12 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking Jämförelse mellan mätmetoder

13 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 13 Inköp från andra än privata hushåll Traditionell handel Övrig handel Skillnad mellan paneldata och handelsdata Retail data Hushållsinköp Paneldata

14 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking Vilken information får man fram från en hushållspanel?

15 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 15 I analysen väljer man produkt, målgrupp, kedja och tidsperiod Produkt märke variant, artikel, konkurrenter... Hushåll ålder, barn, ej barn, inkomst,... Vad? Vem? Var? Tid & Nyckeltal Retailer ICA Ahold, FDB, Norgesgruppen...

16 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 16 Analyserar utvecklingen av värdet i marknaden Snittpris Inköpsfrekvens Volym per inköpstillfälle Volym per köpare Penetration % av hushållens som köper Marknadsvolym Marknadsvärde

17 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 17 Analyser från en hushållspanel 1. Tracking av nyckeltal  Hur många köper mitt märke ?  Hur ofta köper man det ?  Hur mycket spendera man på mitt märke ? 2. Beskrivande nyckeltal  Vem är min köpare ?  Hur starkt är mitt märke ?  Hur fördelas köparna baserat på hur mycket man köper av mitt märke ? 3. Förstå köparbeteendet  Varför växer eller minskar mitt märkes försäljning ?  Hur har inköpsbeteendet förändrats ?  Vad köper mina köpare istället för mitt märke ?

18 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking 18 Kedjornas köparprofil förklara skillnader i deras performance Juli 2005 – Juni 2006

19 27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking GfK. Growth from knowledge


Ladda ner ppt "27 March 2015 GfK GroupConsumer Tracking GfK. Growth from knowledge."

Liknande presentationer


Google-annonser