Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?"— Presentationens avskrift:

1 1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?

2 2 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge

3 3 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Analys av mätningarna RÅDATA från mätplatserna Allmän kontroll av data Gallring och justering med avseende på extremvärden Behandling av justerad data Efterbearbetning av analysresultaten

4 4 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 RÅDATA Två filtyper erhålls – –NACQ – innehåller enskilda fordon –NSWD – innehåller trafikströmmen Ca 5 GB per mätplats (10-14 dagar)

5 5 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Allmän kontroll av mätdata

6 6 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Extremvärden Totalvikt Klassificering Axellast QI – passningsmått Fler fordon på bron

7 7 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Omkörning på bron

8 8 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Resultat av mätningarna Redovisning av antal standardaxlar per tungt fordon för samtliga mätplatser Redovisning av tre mätplatser Nogrannhetsberäkningar Konsekvenserna av felbedömning av antalet standardaxlar

9 9 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Standardaxeln

10 10 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Standardaxlar per tungt fordon Rikt 1Rikt 2 Örnsköldsvik0,230,41 Storvik1,161,56 Västerås3,393,87 Strängnäs1,822,32 Sparreholm0,550,71 Forserum0,970,91 Lagan2,682,21 Oskarshamn1,372,29 Färjelanda0,890,93 Grästorp1,872,40 Kinna1,921,85 Borensberg1,040,91 Motala1,341,45 Mjölby3,40 B

11 11 Tomas Winnerholt Transportforum 2004Mjölby

12 12 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby

13 13 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby

14 14 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby

15 15 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby

16 16 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Oskarshamn

17 17 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Oskarshamn

18 18 Tomas Winnerholt Transportforum 2004Oskarshamn

19 19 Tomas Winnerholt Transportforum 2004Oskarshamn

20 20 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm

21 21 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm

22 22 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm

23 23 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm

24 24 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Noggrannhetsberäkningar

25 25 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Dimensionerande fordon enligt VÄG 94 Ett exempel

26 26 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Teoretisk livslängd

27 27 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Möjliga konsekvenser - dimensionering Möjligt att noggrant ta reda på ESAL/tungt fordon. Möjligt att dimensionera med ”sanna laster” det vill säga axel för axel Möjligt att använda simuleringsteknik för att även ta hänsyn till temperaturvariationer VDM 03

28 28 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 VägDimensioneringsModell 03 Spänningar och töjningar för varje kombination av axlar som passerar. Tillskott till nedbrytning för varje belastningstillfälle. Temperaturfördelning i vägkroppen, varje timme. Vattenfördelning i terrassen, varje timme. Tack


Ladda ner ppt "1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?"

Liknande presentationer


Google-annonser