Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden? Bertil Hök Föredrag vid Trafikverkets Nollvisionskonferens den 28 april 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden? Bertil Hök Föredrag vid Trafikverkets Nollvisionskonferens den 28 april 2011."— Presentationens avskrift:

1 Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden? Bertil Hök Föredrag vid Trafikverkets Nollvisionskonferens den 28 april 2011

2 Nuläge, trender (Blomberg, et al., 2005), (Insert: Borkenstein 1964, Kruger, et al., 1994) SE EU US Olycksfallsrisken ökar redan vid låg alkohol- koncentration, motivet för exakta gränsvärden är juridiskt betingat >99% av svenska förare är nyktra, men onyktra står ändå för 25-30% av olyckor med allvarliga personskador Antalet alkolås i Sverige är ca , fortfarande <2% av den totala fordonsflottan Tekniken för alkolås är i högsta grad utvecklingsbar

3 Tekniska utmaningar Ska inte störa en nykter förare Hela mätförloppet bör vara klart på några sekunder Minimal hantering (inga munstycken) Minimal risk för falsk låsning/öppning Minimalt service-behov Minimalt pris (inköp, installation, service)

4 Möjligheter med IR-teknik Ljuskälla sänder ut bredbandigt IR-ljus Molekyler av alkohol och markörer t ex H 2 O och CO 2 absorberar IR-ljus vid specifika våglängder Signalerna analyseras genom optiska filter och detektorer Beröringsfri mätning Passiv utandning Snabb, självkalibrerande Låg tillverkningskostnad

5 Servotek AB Beröringsfri mätning med H 2 O som markör Stationär enhet Mycket hög mätnoggrannhet Användningsområde: Alkobommar, passerkontroll o liknande

6 Signalteknik AB (SAFT-projektet) Mäter IR-absorption i fria luften framför förarpositionen Använder CO 2 som markör Prototyputveckling pågår

7 Autoliv (KAIA-projektet) Beröringsfri mätning med CO 2 som markör Handhållen enhet eller fordonsintegrerad Stödsystem för nyktra förare KAIA-projektet ingick i IVSS- programmet och genomfördes under Industrialisering pågår i Autolivs regi

8 Autolivs och Volvos visioner ”Ingen ska dö i en ny Volvo” Håkan Pettersson, Autoliv, 2006 John-Fredrik Grönvall, Volvo Cars, 2008

9 Fordonsintegrerad, passiv detektion av alkohol hos fordonsförare Ett 5-årigt amerikanskt FoU-program genom NHTSA/ACTS /Blue Ribbon Panel, startades 2009 Systemkrav:Passiv detektion Snabb (några sekunder) Noggrann (max fel <1% kring BAC 0.8‰) Fas 1 (proof-of-principle) har avslutats, fas 2 (vehicle integration) är i planeringsstadiet

10 DADSS stödföretag 10

11 DADSS-teknologier ”Distant spectrometry” – mätning i kupéluft – företräds av Autoliv ”Tissue spectrometry” – mätning genom huden – företräds av TruTouch-Takata

12 Autolivs DADSS-lösning Mäter signalmönstret av CO 2 och alkohol då föraren tar plats Sekundsnabbt utslag om föraren är ”grön”, ”röd” eller ”gul” Vid ”gult” utfall erbjuds föraren att avge forcerad utandning och då uppnås full mätnoggrannhet Fordonsexperiment med distribuerade sensorer

13 Droglås - utopi eller vision? En forskargrupp vid Karolinska Institutet har lyckats detektera amfetamin och andra droger i utandningsluft Med SERS (Surface Enhanced Raman Spectroscopy) kan tekniken (i princip) miniatyriseras och göras fältmässig

14 Några reflexioner Sverige är pionjär inom alkolås-användning för kvalitetssäkring av transporter Med IR-teknik kan alla väsentliga utmaningar uppfyllas Sverige har unika industriella förutsättningar med egen fordonsindustri, starka komponentleverantörer och teknisk kompetens ”Framgångsvågen” kan förstärkas och ge Sverige en tätposition även när det gäller att leverera systemlösningar som räddar liv över hela världen

15 Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden? Bertil Hök Föredrag vid Trafikverkets Nollvisionskonferens den 28 april 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser