Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ingen spaning, ingen aning!”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ingen spaning, ingen aning!”"— Presentationens avskrift:

1 En framtidsanalys av Hallands län Förutsättningar för företagande, jobb och tillväxt

2 Ingen spaning, ingen aning!”
”Vi måste ständigt vara på tå för snabba förändringar av trender i samhället. Ingen spaning, ingen aning!” Helene Stålbom Stålboms konditori, Falkenberg

3 Styrkor Ett bra företagsklimat Förändring Kommun 2008 2009 2010 2011
Tabell. Rankingtabell – lokalt företagsklimat Förändring Kommun 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 -4 Laholm 13 12 7 5 6 10 2 Falkenberg 48 64 49 30 34 22 20 -20 Varberg 39 61 55 56 74 60 80 17 Halmstad 47 75 77 96 102 110 93 -73 Kungsbacka 108 35 41 43 19 37 Hylte 212 153 170 172 187 160 117 Källa: Svenskt Näringsliv/foretagsklimat.se

4 Styrkor Lägre arbetslöshet än snittet i Sverige Diagram. Arbetslöshet
Källa: Svenskt Näringsliv, SCB/AKU

5 Diagram. Ungdomsarbetslöshet
Källa: Svenskt Näringsliv, SCB/AKU

6 Styrkor Diagram. Samverkan med olika aktörer (%)
Källa: Svenskt Näringsliv/Företagarpanelen

7 Styrkor Goda attityder till företagande Kommun 2008 2009 2010 2011
Tabell. Allmänhetens attityder till företagande Kommun 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Laholm 4,01 4,14 4,23 4,43 4,28 4,24 Falkenberg 3,92 3,95 4,06 4,07 4,1 Kungsbacka 4,17 4,27 4,45 4,12 4,05 Varberg 3,88 4,08 3,91 3,96 Halmstad 3,87 3,94 3,86 3,82 3,85 Hylte 3,73 3,58 3,75 3,78 Sverigesnitt 3,76 3,8 3,84 3,81 Dåligt 1 poäng Inte helt godtagbart 2 poäng Godtagbart 3 poäng Bra 4 poäng Mycket bra 5 poäng Utmärkt 6 poäng Gult = 4 poäng eller mer Källa: Svenskt Näringsliv/foretagsklimat.se

8 Svagheter Svårigheter vid rekrytering
Diagram. Orsaker till rekryteringssvårigheter (%) Källa: Svenskt Näringsliv/”Rekryteringsenkäten”

9 Diagram. Samverkan med aktör för verksamhetens konkurrenskraft
Källa: Svenskt Näringsliv/Företagarpanelen

10 Svagheter Konkurrens från kommunens verksamheter Kommun 2008 2009 2010
Tabell. Konkurrens från kommunens verksamheter mot privata företag Kommun 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Laholm 3,94 3,95 4,09 4,16 4,47 4,17 Falkenberg 3,63 3,58 3,46 3,93 4,01 4,03 Kungsbacka 3,72 3,55 3,54 3,98 3,92 3,38 Varberg 3,49 3,3 3,73 3,69 Halmstad 3,32 3,21 3,6 3,78 3,75 Hylte 3,97 3,61 3,99 3,79 4,34 Sverigesnitt 3,56 3,42 3,41 3,77 3,76 Dåligt 1 poäng Inte helt godtagbart 2 poäng Godtagbart 3 poäng Bra 4 poäng Mycket bra 5 poäng Utmärkt 6 poäng Gult = 4 poäng eller mer Källa: Svenskt Näringsliv/foretagsklimat.se

11 ”Det gäller att kommunen har ett ’kundfokus’ för att underlätta för företagsamheten och att fler därmed ska starta företag här. Jag vill att det ska finnas företag i varenda buske i Hylte kommun!” Henrik Erlingson Oppositionsråd, Hylte

12 Hot Låg tillväxt av företagsamma människor
Diagram. Tillväxt av företagsamma personer Källa: Svenskt Näringsliv/”Företagsamheten 2014”

13 Hot Låg utbildningsnivå
Diagram. Eftergymnasial utbildning 3 år eller längre Källa: Svenskt Näringsliv, SCB

14 Möjligheter Kommunens tillämpning av lagar och regler Kommun 2008 2009
Tabell. Kommunens tillämpning av lagar och regler Kommun 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Laholm 3,72 3,73 4,01 4,13 3,71 Falkenberg 3,28 3,52 3,59 3,48 3,45 3,54 Kungsbacka 3,47 3,3 3,43 3,21 2,93 Varberg 3,41 3,25 3,15 Halmstad 3,4 3,38 3,22 3,04 3,12 Hylte 3,06 3 2,96 3,33 3,26 Sverigesnitt 3,32 3,27 3,23 Källa: Svenskt Näringsliv/foretagsklimat.se

15 Möjligheter Hög andel unga företagsamma människor
Diagram. Unga människors företagsamhet i andel av unga i arbetsför ålder (16-34 år) Källa: Svenskt Näringsliv/”Företagsamheten 2014”

16 Diagram. Andel företagsamma människor av befolkningen.
Källa: Svenskt Näringsliv/”Företagsamheten 2014”

17


Ladda ner ppt "Ingen spaning, ingen aning!”"

Liknande presentationer


Google-annonser