Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kreativt ledarskap... eller innovativt ledarskap... eller värdeskapande ledarskap Nacka Kommun 21 april 2010

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kreativt ledarskap... eller innovativt ledarskap... eller värdeskapande ledarskap Nacka Kommun 21 april 2010"— Presentationens avskrift:

1 Kreativt ledarskap... eller innovativt ledarskap... eller värdeskapande ledarskap Nacka Kommun 21 april 2010

2 Kreativitet kan gynna innovation. Innovation är att öka värdeskapandet genom att tänka och göra på nytt sätt

3 Nätverksamhället

4 Värdenätverk ABCD Kund A Värdekedja B C D E F GKund Värdenätverk Uppströms Nedströms

5 Nätverksekonomin Kollektivt värdeskapande Beroenden Osäkerhet Hastighet Position

6 Affärsskapande Tid Potential för affärstillfälle Sannolikhet för att kunna skapa affärstillfälle

7

8

9 Affärsskapande Tid Potential för affärstillfälle Sannolikhet för att kunna skapa affärstillfälle First mover advantage Second mover advantage The early bird gets the worm The second mouse gets the cheese

10 First moverSecond mover InnovationInnovation/imitation TillfälletSystematiken Egna resurserNätverksresurser Inifrån&ut-strategiUtifrån&in strategi Skapa tillfälleTa tillfälle Absorbera osäkerhetFördela osäkerhet

11 Nätverkets hierarki Skapare av affärstillfälle Tagare av affärstillfälle Förlorare Värde Makt Unicitet Beroende Osäkerhet En Darwinistisk miljö…

12 Lite teori… nämligen Kaosteori!

13 Kaosteori Ordning Kaos Förändring

14 Perspektivförändring MinnenNyfikenhet (Ordning) (Kaos) Perspektivförändring

15 Handlingsförändring IdéVerklighet (Ordning) (Kaos) Handlingsförändring

16 Utvecklingsmiljö Samlande idéVariabilitet i aktivitet (Ordning) (Kaos) Utveckling

17 Exemplet Post-it lapparna 20% frihet Nätverk Champions Tunt på tunt

18 Exemplet Post-it lapparna 20% frihet Nätverk Champions Ingenjör med dåligt lim Pastor med lösa lappar

19 Fokus för affärsskapande

20 ”The Pain” En person i en situation Känns, men är inte artikulerad Kan bli en fantasi Body shop Absolut vodka

21 Erbjudandet Förändrar situationen - skapar upplevt värde. Exempel: Absolut vodka Gör att fantasin blir verklighet. Exempel: Post-it Stärker vissa institutioner men bryter mot vissa. Exempel: Body shop There is more than one way to skin a cat. Exempel:Wachtell, Lipton, Rosen & Katz

22 Slipa verksamhetsidén

23 Modevarianter Störst, bäst och vackrast, 1980-tal, CBS Bra på att göra, 1990-tal, uttunning

24 Funktion Stödja helhetstänkandet och ge utrymme för variabilitet i lösningar

25 Roll Se sin roll ur omvärldens ögon i beaktande av sin kärnkompetens Exempel: Vi skall spara pengar tillsammans med våra kunder


Ladda ner ppt "Kreativt ledarskap... eller innovativt ledarskap... eller värdeskapande ledarskap Nacka Kommun 21 april 2010"

Liknande presentationer


Google-annonser