Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till slöjd.nu. Varför ska vi lära oss det här Det här är väl inte slöjd ELLER?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till slöjd.nu. Varför ska vi lära oss det här Det här är väl inte slöjd ELLER?"— Presentationens avskrift:

1

2 Välkommen till slöjd.nu. Varför ska vi lära oss det här Det här är väl inte slöjd ELLER?

3 För att svara på dina frågor så har jag gjort det här bildspelet. Här är målen för åk 7-9 Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa. Två­ och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar. Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar. Slöjdens arbetsprocesser Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet. Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter. Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.

4 Vidare så ska ni visa följande Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen. Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet. Slöjden i samhället Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet. Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

5 Vårt uppdrag är att lära er hur man genomför en arbetsprocess. Ni ska visa oss er arbetsprocess. Dvs hur ni gör produkten. Man kan säga från skiss till färdig produkt

6 Det första vi ska börja med är att skapa ett konto. Start upp en sökmotor( Google eller liknade) Klicka

7

8 Här är ett exempel på E och D nivå på dokumentering

9 Beskrivning Det började med att hemma så hade jag en skärbräda som min syster hade gjort i slöjden och det var bara en planklap som hon hade slipat. Och när man delade en massa saker på den så blev den en massa fula märken tyckte jag. Och då kom jag på att jag skulle göra en skärbräda med ändträet uppåt så att det inte skulle bli några fula märken. Så jag började med att prata om denna idé med min lärare och han tyckte att den var bra och att jag skulle kunna göra en sådan skärbräda. Så jag började med att skissa upp den på ett papper så att jag skulle kunna se hur den skulle bli. När skissen var klar så visade jag den för min lärare och han sa att jag skulle kunna börja på min ritning. Jag gjorde ritningen i skalan 1:2 så att det skulle vara lätt att läsa av den sen när jag skulle göra den. Och jag gjorde också ritningen för att veta hur mycket material jag skulle vara tvungen att använda.,

10 När det var klart så frågade jag min lärare vilket material jag skulle kunna använda och han sa att jag skulle kunna använda mig av ek för att det är ett hårt material och tål mycket. Så jag tog fram en lång planka som var ek och mätte ut vad det var som jag skulle använda. Och det blev en stapel som var 1000mm lång, 30mm bred och 30mm tjock. Efter det var klart så frågade jag min lärare om han kunde ta och hjälpa mig att såga det och det kunde han göra på sin byggsåg. Så han klöv först biten så den blev cirka 35mm bred och tjock. Och sedan så kapade han den så att den blev 1000mm lång. När han hade gjort det så hyvlade han ner den till 30mm bred och tjock. När det var klart så bad jag honom även att kappa upp den lång 1000mm stapeln till fyra stycken kortare som var cirka 250mm långa. Efter det så tog jag mina bitar och några stycken limknäcktar och limmade ihop alla staplarna med hjälp av utomhuslim för att det tål mycket olika saker. När det hade limmats ihop så blev det som en planka som var 250mm lång, 180mm bred och 30mm tjock. ag lät det fick torka till nästa lektion där jag mätte ut allting och sedan bad jag min lärare ta och säga plankan som jag hade limmat ihop till mindre bitar som var 20mm tjocka. När han hade gjort det åt mig så tog jag tre sådana bitar och limmad ihop dem med varandra så att ändträet kom uppåt, och gjorde samma sak med en till medans det blev en bit som jag bara limmade ihop två stycken med varandra. Jag lät det få torka och efter det så limmade jag ihop alla dem stora bitarna tillsammans så att det blev som ett schackbräde. Jag tog sedan en av dem bitarna som blev över och kapade dem i två bitar så att de blev två och två. Efter det så tog jag ett bor som var 10mm och borrade in cirka 15mm in från sidan på båda två bitarna. När jag hade gjort det så hämtade jag en bit metall som var formad som en cylinder och den kapade jag så att den blev cirka 100mm lång och 95mm i diameter. När det var klart så limmade jag ihop bitarna med cylindern tillsammans och lät det få torka. Efter det så limmade jag ihop alla bitar så att det blev som en skärbräda med ett handtag på. När jag hade gjort det så var det dags att börja slipa allting så att det blev en fin och plan ytan. Jag slipade det på bandputsen som finns i slöjd för att det gick snabbt och enkelt. När allting var färdigt så tog jag och oljade den en gång i slöjden så att den blev snygg och att den skulle tåla mycket. Och när jag kom hem så lade jag på ett lager matolja. Under detta arbetet så lärde jag mig olika limtekniker som jag inte kunde så mycket om förut och jag lärde mig mer om hur det ska slipas på ett bra sätt. Sammanställning Material: rostfritt stål, ek Slutmått: 270mm lång och 180mm bred Verktyg som jag använde mig av: limknäckt, byggsåg, planhyvel, slippapper, mätverktyg, bandsåg, rondell, smärgelduk

11 För att höja nivån på sitt alster, det är det vi kallar slöjdprodukten vi gör. https://www.youtube.com/watch?v=rmnjfUNxSdY

12 Tips på hur man når högre måluppfyllelse

13 Betyg 1/ Fota allt du gör

14 Notera Skapa en mapp i mobilen där du kan spara anteckningar eller sådant som du har spelat in på med hjälp utav telefonen.

15 November /maj I november/maj månad det börjar det dra ihop sig för betyg sätt er ner hemma gå igenom alla bilder och noteringar. Vilken nivå vill du lägga dig på har du redan bestämt. Använd Windows Movie Maker. Jag har lagt en länk till en video som visar hur man gör, GLÖM EJ ATT SPARA https://www.youtube.com/watch?v=Mwjxi8aHr64


Ladda ner ppt "Välkommen till slöjd.nu. Varför ska vi lära oss det här Det här är väl inte slöjd ELLER?"

Liknande presentationer


Google-annonser