Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GAMLA UPSALA POJKALLSVENSKA SÄSONGSPLANERING 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GAMLA UPSALA POJKALLSVENSKA SÄSONGSPLANERING 2011."— Presentationens avskrift:

1 GAMLA UPSALA POJKALLSVENSKA SÄSONGSPLANERING 2011

2 ORGANISATION

3 ANTAL LAG A- LAGET (DIV.2) P16 – P15 GAMLIS Samarbetsförening ? Pojkallsvenska P17

4 SPELARLISTAN NAMNFÖDDMOBILHEM TEL. ADRESS SHARBEL AVIN MAGNUS ANTON ERIKSSON LUDWIG ERIKSSON VIKTOR ERIKSSON MERON HAGOS ADAM HEDENSKOG PHILIP HELLSTRÖM MANFRED KARLSSON JOHAN LARSSON SIMON LIND JOEL LINDGREN ERIC MARKLUND PONTUS OHLSTRÖM WILLIAM PORTIN ERIK WALLIN ARVID WESTBERG OSCAR WENNGREN HOLMES RÄSÄNEN JIHAD ZAMANOUN

5 SPELARRÅDET/LAGKAPTEN (RÖSTAS FRAM AV LAGET) SPELARRÅD ……………… LAGKAPTEN ………………..

6 MÅLSÄTTNING ÅR 2011 HUVUDMÅL: n BLAND DE 4 BÄSTA I SERIEN?? n UTVECKLAS SOM SPELARE n BRA LAGSAMMANHÅLLNING n TA POÄNG MOT VARJE LAG n TRYGGHET I PASSNINGSSPELET n INDIVIDUELLA MÅL: n SPELUPPFATTNING n TEKNIK I HÖG FART n STYRKA FÖRSLAG

7 VAD KRÄVS FÖR ATT NÅ VÅRA MÅL? n ATT VARA MÅLMEDVETEN n ATT PRIORETERA LAGET FÖRE JAGET n HÖGT NÄRVARO PÅ TRÄNING OCH MATCH n ATT ALLA ”VI” STRÄVER MOT SAMMA MÅL n ATT SKAPA EN BRA SAMMANHÅLLNING n ATT HA HÖG DISCIPLIN OCH BRA INSTÄLLNING n ATT HA HÖG INTENSITET PÅ TRÄNINGARNA n ATT ARBETA FÖR ATT UPPNÅ DE PERSONLIGA MÅLEN n ATT ARBETA FÖR ATT UPPNÅ DE GEMENSAMMA MÅLEN n ATT HA BRA TÅLAMOD n ATT VARA NOGGRANN I SIN PLANERING n ATT VARA ETT BRA FÖREDÖME n ATT HA BRA SAMARBETE MED A-LAGET OCH P16/P15

8 LAG SAMMANHÅLLNING TEKNIK I HÖG FART PASSNINGSSPEL I HÖG FART SPELUPPFATTNING ORGANISATION I ANFALL & FÖRSVAR STYRKA & EXPLOSIVITET MENTAL TRÄNING KOSTMEDVETENHET DETTA SKA VI JOBBA PÅ

9 - KOMMA I TID - OMBYTTA OCH KLARA 15 MIN FÖRE TRÄNING - LÄMNA ÅTERBUD I TID, (SENASTE KL.14) - ENHETLIG KLÄDSEL - HA MED SIG RÄTT UTRUSTNING - GEMENSAM STRETCH OCH NERJOGG - VARA SCHYSSTA MOT VARANDRA - LYSSNA NÄR NÅGON PRATAR - HA INTE MOBILEN PÅ UNDER SAMLING, STRAFF 20:- - GE POSITIV ENERGI (INGET GNÄLL) - 100% PÅ TRÄNING OCH MATCH - UPPTRÄDA KORREKT PÅ OCH UTANFÖR PLAN - BRA ORDNING OCH REDA ORDNINGSREGLER

10 FÖSLAG PAINTBALLBOWLINGBIO GRILLKVÄLLGOKART CURLING KOLLA PÅ MATCH LIVETEMAFEST LAGAKTIVITETER UNDER SÄSONGEN

11 SÄSONGSPLANERING SÄSONGEN ÅR 2011 (Separat dokument)

12 MÅNADSPROGRAM PROGRAM FÖR VARJE MÅNAD (Separat dokument)

13 TRÄNINGSMATCHER VeckaDagDatumLagSamlingMatchstartPlanMotståndare 7Söndag20/215.00EkebyUNIK 9Söndag27/215.00StrömvallenGEFLE IF 10Söndag13/312.00Enskede IPENSKEDE IF 10Onsdag16/319.00StenhagenPRORYON ??? 11Söndag20/015.00EkebyUIF 12Söndag27/3SOLLENTUNA IF 13SöndagEj klart 14Söndag10/4Ej klart DJURGÅRDEN IF

14 TRÄNINGSLÄGER Inte klart om det bli någon, beror på förutsättningarna - Ekonomi ? - Finansiering? - Tid & plats?

15 FÖRSLAG TILL EN SPEL IDÉ Separat dokument Ska fastställas efter försäsongen Spelarmaterialet och träningsmatcherna Kommer att ligga till grund för det

16 SPELSYSTEM (4 – 3 – 3) (4 – 5 – 1)

17 MV: Prata i spel, tuff i höjddueller, bra med fötterna HB: Löp stark, offensiv, brytsäker, bra i en mot en, bra med boll VB: Löp stark, offensiv, brytsäker, bra i en mot en, vänsterfot, bra med boll MB: Brytsäker, bra huvudspel, tuff, Bollvinnare, bra speluppfattning YMF: Teknisk, offensiv, löp stark, bra i en mot en DMF:Bollvinnare, tuff, bra huvudspelare, bra speluppfattning OMF:Teknisk, kreativ, kvick, bra speluppfattning, bra skott FRW:Teknisk, snabb, bra i en mot en, målgörare, bra skott SPELAREGENSKAP

18 ORGANISATION I SPEL SPELSYSTEM (4-3-3) (4-5-1) DEFENSIVOFFENSIVT n Zon försvar med markeringsinslag- Varierande uppspel efter marken n Press -täckning –överflytt- Rörlighet och löp villighet n Anpassat försvarsspel - Snabba omställningar n Forwards fördröjer spelet- Spel -djup -bredd -avstånd n Snabba omställningar- Uppspel, tillbakaspel, understöd n Hela laget tänker defensivt- Fylla på med andra våg YM/YB n Centrera och hålla ihop lagdelarna- Hitta snabbt djupledsspel n Tufft och aggressivt förvarsspel- Få fram flera rättvända spelare n Ej låta motståndare vända upp med boll- Komma fram till avslut n Värdera djup när press tappas på mittfältet - Spela tufft och aggressivt n Kommunikation och disciplin- Försök att ej tappa bollen på MF n Avvakta, fördröja i numerärt underläge- Skapa 2 mot 1 situation n Tålamod, press vid lika antal- Skapa spel yta n Press, understöd i numerärt överläge- Hela laget tänker offensivt

19 FASTA SITUATIONER OFFENSIVTDEFENSIVT ___________ FRISPARK___________________________________________ - Spela snabbt- Tappa ej ögon kontakt med bollen - Använd intränade varianter- Bilda en mur snabbt - Utnyttja numerärt t överläge- Aggressivt man / man - Aggressivitet och vilja ____________ HÖRNOR____________________________________________ - Gör det svårt för målvakten- Man / man markering - Variera utförandet- Hindra motståndarna att komma fram - Använd intränade varianter- Mycket aggressivitet och vilja - 2:a våg- Rensa långt mot kanten - Aggressivitet och vilja INKAST______________________________________________ - Kasta snabbt och enkelt- Måste vara på rätt sida om bollen - Dra bort motståndare, skapa yta- Styra spelet utåt - Avståndsbedömning- Vilja - Vilja

20 FOTBOLLSTERMER ANFALLSPELFÖRSVARSPEL SPELAVSTÅNDZONFÖRSVAR Är avståndet mellan bollhållaren och övriga medspelareBygger på zonindelning avplanen med följande SPELBREDD:prioritering, Press- Täckning- Understöd-Överflyttning- Är att utnyttja planens breddMarkering. Man utgår från var bollen befinner sig och SPELDJUP:från medspelarnas positioner Är att utnyttja planens längd,finns bakom oh framför bollh. FÖRSVARSPELARE UNDERSTÖD - TILLBAKASPELÄr samtliga spelare i det laget som ej har bollen Är när en medspelare gör sig spelbar bakom bollhållaren PRESS så att bollhållaren kan passa bakåt Är när en spelare i det försvarande laget attackerar VÄNDA SPELET(pressar) bollhållaren för att förhindra denna att driva Är att flytta spelet från en del av planen (ofta ena sidan) eller passa bollen framåt med en eller flera passningar för att få bättre spelutrymme påTÄCKNING annan del av planenÄr när en spelare väljer att inte markera någon ANFALLSSPELARE:motståndare utan istället bevakar en viss planyta Är samtliga spelare i det laget som innehar bollenUNDERSTÖD SPELFÖRSTÅELSE:Är när en försvarspelare hjälper den medspelare som Är en spelarens förmåga att värdera och bedöma situationenpressar motståndarnas bollhållare samt att fatta kloka beslut för lagets bästa HÖGT FÖRSVARSPEL FUNKTIONELL TEKNIK: Är ett tidigt försvarsspel som flera spelare i samarbete Är förmåga att behärska bollen i olika situationer utövar mot motståndarlaget, på dess planhalva DROPPA, FALLA, VÄRDERA DJUPLÅGT FÖRSVARSPEL Är att backa hem med en eller flera spelareÄr när försvarande laget startar sitt försvarsspel ungefär ORGANISATION, DESPOSITION, BALANSvid planens mitt Är andra användbara fotbollstermer

21 KOSTMEDVETENHET Tanka med rätt bränsle och gör det vid rätt tidpunkt En fotbollspelare gör av med cirka 3000 kilokalorier under en match. Det är därför ett mycket stort behov av bra kost (kolhydratuppladdning) och i rätt tid före träning och match. OBS !! Kolhydratuppladdning måste tas en till två dagar före matchdagen. Exempelvis fredag och torsdagkväll om lördag är matchdagen Energigivande näringsämnen Kolhydrat (behövs vid hårt fysiskt arbete) - Ris, Potatis, Bröd, Grönsaker, Gryn, Omättat fett Protein (bygger upp muskelvävnad) - Ägg, Mjölk, Fisk, Kött Vitaminer (för transport av syre i blodet) - A - Morötter, Mjölk, Lever - B - Bönor, Flingor, Lök, Vitlök - C - Apelsin, Nypon, Tomat - D - Ägg, Mjölk, Fisk Järn (för bättre syreupptagningsförmåga) - Lever, Torkad frukt, Jordgubbar, Järntabletter Vätska (reglerar kroppstemperaturen) - Vatten + 3% socker Drick mycket dagen före match Drick ofta under match i små mängder Drick mycket efter match

22 FÖRSLAG PÅ EN DAGSMATSEDEL DENNA DAGSMATSDEL GER CIRKA 3000 KCAL, 12,6 MJ OCH INNEHÅLLER CIRKA 500G KOLHYDRAT FRUKOST 2 Portioner AXA havregrynsgröt 2 st Grahamsbröd med bordsmargarin och ost (30g) och paprika 2 dl apelsinjuice MIDDAG 2 Portioner spagetti (140g okokt) 2 dl köttfärssås Sallad av morot, vitkål, majs (valfri mängd) Bröd, dryck, vatten MELLANMÅL 2 dl müsli med 2 dl fil eller mjölk 1 Skiva hård/mjukt bröd med kaviar Frukt (bananer eller annat) LUNCH 100g stekt kycklingfilé eller ¼ kyckling 2 portioner (5dl) kokt ris (100g okokt) Vitkålssallad (valfri mängd) Bröd, dryck, vatten GRÖNSAKER ROTFRUKTER PASTA RISKÖTT POTATISFISK FÅGEL ÄGG Måltidsförslag före & efter aktivitet Gröt eller müsli Pasta med köttfärs eller annat sås Ris eller kokt potatis med kokt fisk ** Undvik stark mat

23 MÖTENSPLANERING SPELARRÅDET 31/3KL. 28/4KL. 26/5 KL. 23/6KL. 25/8KL. 25/9KL. Mötet med tränarna skall erhållas dagen efter spelarrådsmötet (cirka 20 min.)

24 1AVESTA AIK 2BK FORWARD 3DEGERFORS IF 4ENKÖPING SK FK 5FBK KARLSTAD 6IK BRAGE 7LILLÅN FK 8RYNNINGE IK 9YXHULTS IK MOTSTÅNDARLAG POJKALLSVENSKA VÄSTRA SVEALAND

25 TÄNKVÄRT § VILJA N ATT VINNA SKA VARA MYCKET STARKARE ÄN RÄDSLAN ATT FÖRLORA §MAN ÄR ALDRIG EN FÖRLORARE FÖRRÄN MAN HAR SLUTAT FÖRSÖKA §EN BRA DAG SPELAR VI BRA FOTBOLL, EN DÅLIG DAG FÖRSÖKER VI SPELA BRA FOTBOLL §HINDER ÄR DET MAN SER OM MAN TAR BORT ÖGONEN FRÅN MÅLET § BEHÄRSKAR DIN VREDE DÅ KAN DU FATTA KLOKA BESLUT §DET FINNS TVÅ TYPER AV PRESTATIONER! MÖJLIGA OCH OMÖJLIGA PRESTATIONER DEN ENDA SOM SKILJER DE ÅT ÄR ATT OMÖJLIGA TAR NÅGOT LÄNGRE TID ATT UPPNÅ §KOM IHÅG ATT DIN INSTÄLLNING OCH DIN ATTITUDE PÅVERKAR DIN PRESTATION §HAR DU NÅGONSIN FÖRSÖKT? HAR DU NÅGONSIN MISSLYCKATS? DET SPELAR INGEN ROLL! FÖRSÖK IGEN MISSLYCKAS BÄTTRE

26 BRA RESULTAT MÅLMEDVETENHET SAMMANHÅLLNING TÅLAMOD SAMARBETE


Ladda ner ppt "GAMLA UPSALA POJKALLSVENSKA SÄSONGSPLANERING 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser