Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kärnkompetens Vilken är vår affär? 2015-03-211. 2 Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kärnkompetens Vilken är vår affär? 2015-03-211. 2 Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs."— Presentationens avskrift:

1 Kärnkompetens Vilken är vår affär?

2 2 Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs genom att göra! (Tyst kunskap - att göra rätt utan att veta varför) Kärnkompetens: Ahrens fokusering - djupkunskap. Ger kunden ett starkt mervärde. Har flera tillämpnings- områden. Svår att imitera. Ej på underleverantörer. Sorterar ut det vi inte skall göra! (Taket över allt strategiskt tänkande) Kompetens och kärnkompetens

3 Vad är kärnkompetens? Vår kärnkompetens ger kunden ett mervärde. Kärnkompetensen går att använda på flera tillämpningsområden. Vår kärnkompetens låter sig inte med lätthet imiteras. Vår kärnkompetens är unik. Vår kärnkompetens är så fokuserad att vi hela tiden kan spetsa den…

4 Vad är kärnkompetens? Skapar större och vidare mervärden än andra aktörer. Bryter branschlogiken. Väcker slumrande behov och skapar nya marknader. Slår vakt om tidsmonopolet…

5 Vi tänker fel ! Vi börjar i fel ända: Det vi redan gör. Det vi redan kan. Det vi är vana vid. Utifrån detta försöker vi krysta fram något som är lite annorlunda. Vi måste börja hos kunden: Utgå från kundens behov. Utgå från kundens situation. Till och med sträcka oss förbi kunden och upptäcka hans möjligheter innan han gör det själv…

6 Vad skulle få kunden att upp- leva vår kärnkompetens som unik? Vårt sätt att kommunicera med kunden? Vårt sätt att hålla oss underrättade om kundens verksamhet? Vårt sätt att se kundens möjligheter på marknaden innan han ser dem själv? Vårt sätt att engagera oss i kundens produktutveckling, konstruktion, produktion? Vår förmåga att skapa de oväntade bindestrecken…

7 Vad gör oss unika? Vårt sätt att lösa kundens problem på ett sätt som ingen annan gör? Vårt sätt att göra kundens produktion mycket enklare och billigare? Våra extremt korta ledtider, leveranstider? Vår extremt höga kvalitet? Vår höga och speciella service efter leverans? Vårt sätt att förenkla och förbilliga kundens distribution? Vårt sätt att överföra spetskompetens till kunden?

8 Vågar vi lämna det trygga? Kunden behöver: Ren luft. Flytta grejor. Rent processvatten. Lätta material, lätta att bearbeta. Vi gör: Fläktar. Truckar. Filter för industrivatten. Aluminiumprofiler

9 9 Det sista tabut försvinner Det sista tabut kommer att försvinna – att tala emotionellt till konsumenterna. iMac talar estetiskt till kunderna. Body Shop talar etiskt till kunderna. Jag kan alltså inte springa bredvid mina konkurrenter, jag måste springa ett annat lopp…

10 10 Oväntade bindestreck… Oväntade bindestreck mellan olika begrepp ger utdelning. Violinmusik – Playboy. (Linda Lampenius). Apple, Audi, BMW,Virgin, Harley Davidsson, Coca- Cola…

11 11 Hur uppstår det nya? Johan Wiklunds forskning: ”I dialog och reflektion med många andra begåvade och kreativa människor.” Har vi tid och förmåga till kreativ dialog och reflektion? Nej det har vi inte – de flesta av oss. Det måste vi lära oss att foga in i våra liv som företagare. Ett av målen med LIFT!

12

13

14


Ladda ner ppt "Kärnkompetens Vilken är vår affär? 2015-03-211. 2 Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs."

Liknande presentationer


Google-annonser