Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Banbrytande innovationer med kraft att förändra världen Christian Sandström, Tekn Dr, CBI Chalmers Elfack, Svenska Mässan, Göteborg 13 maj 2013 Christian.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Banbrytande innovationer med kraft att förändra världen Christian Sandström, Tekn Dr, CBI Chalmers Elfack, Svenska Mässan, Göteborg 13 maj 2013 Christian."— Presentationens avskrift:

1 Banbrytande innovationer med kraft att förändra världen Christian Sandström, Tekn Dr, CBI Chalmers Elfack, Svenska Mässan, Göteborg 13 maj 2013 Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

2 Hur kan vi identifiera banbrytande innovationer? Varför är dessa så svåra att hantera? Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

3

4

5

6

7 BusinessWeek 2007 : "Nokia's dominance in the global cell-phone market seems unassailable."

8 Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

9

10 10

11 Hur kan vi identifiera banbrytande innovationer? Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

12 Myten om att vi människor tycker om nya idéer: Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

13

14 ”There is nothing more difficult to plan, more doubtful of success, nor more dangerous to manage than the creation of a new order of things… Whenever his enemeies have the ability to attack the innovator, they do so with the passion of partisans, while the others defend him sluggishly, so that the innovator and his party alike are vulnerable.” Machiavelli Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

15 Banbrytande innovationer måste skaffa sig legitimitet. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

16 Legitimitet skapas ofta genom imitation. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

17

18

19

20 Banbrytande innovationer introducerar ofta nya prestandadimensioner. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30 En teknologi existerar i regel väldigt länge innan den får genomslag. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

31 Digital fotografi

32 En förhandlingsprocess! (Teknologi, användare, företag, leverantörer) Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

33 0,25 megapixel, 4 AA batterier

34 Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se Nu accelererar utvecklingen.

35 Långt ifrån alltid som den teknologiskt överlägsna innovationen vinner. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

36 Vinnaren utgör snarare en kompromiss som aktörer kan enas om, och ger utvecklingsmöjligheter. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

37 För att förstå när en teknologi får genomslag behöver vi förstå ekosystemet.

38 Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

39 Sammanfattningsvis Banbrytande innovationer imiterar ofta existerande lösningar, men introducerar nya prestandadimensioner. Värde skapas och fördelas på nya sätt. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

40 Vilka är då utmaningarna? Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

41 Kompetensbasen förlorar sitt värde

42 Företag blir inlåsta i sin egen produktarkitektur. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

43 “When Tom West, Data General’s project leader and a former long-time DEC employee, removed the cover of the DEC minicomputer and examined its structure, he saw ‘Digital’s organization chart in the design of the product’” Christensen (1997)

44

45 Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

46 ”The Canon aligner was pronounced to be ’merely a copy’ of the Kasper aligner.”

47 Små förändringar med oerhörda konsekvenser. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

48 ”Moreover, because these changes dealt with component interactions, there were few engineers responsible for developing this understanding.” Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

49

50

51 Teknologin utvecklas av stora, framgångsrika företag, men de saknar en landningsbana. Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

52

53 Stora företag prioriterar stora marknader.

54 Allt nytt, banbrytande, börjar definitionsmässigt som någonting litet.

55 Etablerade företag klarar inte av att prioritera det som är nytt.

56 Små företag prioriterar små marknader.

57 ”Vi ska inte bli ett nytt Facit Åtvidaberg”

58

59 ”Den kostnadskrävande utvecklingen av en ny digitalkamera har sålts......den optimala digitala kameran får utvecklas av någon annan. Därmed sparas miljoner kronor......som kan investeras i utveckling av konventionella kameror samt att anpassa dem till digital teknik”. //DI, januari 1998.

60 “Time and time again the rapid growth of the market has found existing companies too busy expanding markets or product lines to which they were already committed to explore some of the more speculative new markets or technologies.” Robert Noyce 1978:

61 Länken mellan hur värde skapas och fångas bryts.

62

63

64

65

66

67

68

69

70 Etablerade företag styrs av sin existerande, lönsamma marknad.

71

72

73 Låsningar på branschnivå.

74

75

76

77

78 The camera industry: a perfect illustration Värdekedjor raseras

79 Värdet skapas på lokal nivå, hos kunden, och det finns väldigt lite kvar till producenterna.

80 Kompetensbasen förändras Inlåsningar i produktarkitektur Saknar landningsbana Svårt att prioritera nya marknader Det går inte längre att fånga värdet Låsningar på branschnivå Decentralisering av värdeskapande Utmaningar - Sammanfattning

81 Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se

82 Mina kontaktuppgifter: Twitter: ChrisSandstrom Christian Sandström, PhD www. Disruptive Innovation. se


Ladda ner ppt "Banbrytande innovationer med kraft att förändra världen Christian Sandström, Tekn Dr, CBI Chalmers Elfack, Svenska Mässan, Göteborg 13 maj 2013 Christian."

Liknande presentationer


Google-annonser