Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nöjdhetsmätningar invånare 2014 1177.se Landstinget i Uppsala län.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nöjdhetsmätningar invånare 2014 1177.se Landstinget i Uppsala län."— Presentationens avskrift:

1 Nöjdhetsmätningar invånare se Landstinget i Uppsala län

2 Regionala resultat NKI ligger på 80 vilket är ett mycket bra resultat. Enligt SCB innebär ett NKI på 75 och högre att de svarande är ”mycket nöjda”. 67 procent instämmer helt i att de kan tänka sig rekommendera 1177.se till andra. Trovärdighet är den kvalitetsfaktor som besökarna ger högst betyg (86), medan Sök och jämför får lägst betyg (70). Relevans är den kvalitetsfaktor som har starkast effekt på NKI. Information om regler och rättigheter är viktigast att prioritera (hög effekt på NKI och lägre betyg). Det finns potential att öka besökarnas nöjdhet genom att satsa på ännu bättre kvalitet ifråga om Användarvänlighet och Relevans. Män har signifikant lägre NKI än genomsnittet. _______________________________________________________________________________________ _______ Resultat på riksnivå Högst NKI i har besökarna i Dalarna, Jämtland och Västra Götaland (82) och lägst i Värmland och Östergötland (78). Notera att 78 ändå är ett mycket bra resultat. Sammanfattning Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

3 Bakgrund och syfte Metod Bakgrundsfaktorer hos målgruppen Hur mäter vi nöjdheten? Vilka frågor ingår i NKI och kvalitetsfaktorerna? Resultatet för varje fråga, andelar Resultatet för varje fråga, medelvärden Betygsindex för varje kvalitetsområde NKI och kvalitetsfaktorer i olika grupper Effekt av de olika kvalitetsfaktorerna på nöjdheten Prioriteringsmatris Disposition Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

4 1177.se är en webbplats för kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges landsting och regioner. Man kan läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter, ställa anonyma frågor och få ett personligt svar. Man kan också hitta och jämföra vårdmottagningar och använda e-tjänster för att kontakta vården. På 1177.se finns såväl nationella som regionala avsnitt. Innehållet anpassas beroende på var man bor. Syftet med denna studie är att mäta nöjdheten hos besökarna på 1177.se och få kunskap om vilka kvalitetsområden som påverkar nöjdheten. Resultaten kommer att användas av Inera som koordinerar landstingens och regionernas gemensamma e–hälsoarbete och beställer de invånartjänster som SLL utför. Bakgrund och syfte Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

5 Målgruppen är besökare på 1177.se. Datainsamlingen har gjorts som en webbenkät via en länk (pop-up) som legat på 1177.se under perioden 29 oktober januari Länken var kopplad till landsting/region och datainsamlingen stoppades regionalt när 400 svar inkommit från ett landsting/region. När datainsamlingen avslutades hade 400 svar inkommit i samtliga landsting/regioner utom i Blekinge (396 svar), Jämtland (226 svar) och Gotland (107 svar). Totalt har 7929 svar på riksnivå inkommit. Dock förekommer en del internt bortfall (när en respondent hoppar över vissa frågor). För att inkluderas i studien skulle 8 av 21 kvalitetsfrågor ha besvarats vilket 7710 respondenter uppfyllde (motsvarande siffra i Landstinget i Uppsala län var 392 svar). Samtliga 21 landsting/regioner är representerade i studien. I denna rapport redovisas bara svar från Uppsala, med undantag för en tabell på sista sidan som visar resultat på riksnivå. Leverantör: Markör AB Pernilla Tollin Metod Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

6 Bakgrundsfaktorer hos målgruppen KönÅldersgrupp 24% anger att de har funktionsnedsättning(ar) som fördelas så här: Var är du född? För vem besöker du 1177.se idag? Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

7 Kvalitetsfaktorer (t ex Frågetjänsten ): Består av en eller flera frågor som mäter olika aspekter av kvalitén. Kvalitetsfaktorer (t ex Frågetjänsten ): Består av en eller flera frågor som mäter olika aspekter av kvalitén. Nöjd Kund Index (NKI ) består av tre standardfrågor: 1.Hur nöjd är du med 1177.se totalt sett? 2.Hur nöjd är du med 1177.se i förhållande till dina förväntningar? 3.Tänk dig en webbplats med råd, information och e-tjänster för allt som rör din hälsa och vård, som är perfekt i alla avseenden, hur nära eller långt ifrån en sådan perfekt webbplats är 1177.se? Nöjd Kund Index (NKI ) består av tre standardfrågor: 1.Hur nöjd är du med 1177.se totalt sett? 2.Hur nöjd är du med 1177.se i förhållande till dina förväntningar? 3.Tänk dig en webbplats med råd, information och e-tjänster för allt som rör din hälsa och vård, som är perfekt i alla avseenden, hur nära eller långt ifrån en sådan perfekt webbplats är 1177.se? Kvalitén påverkar helhetsbedöm- ningen Med utgångspunkt i kvalitetsfaktorernas betyg och effekt på nöjdheten tas en prioriteringsmatris fram (prioritera/förbättra om möjligt/bevara/lägre prioritet) Statistisk metod: Partial Least Squares (PLS, en typ av regressionsanalys) Med utgångspunkt i kvalitetsfaktorernas betyg och effekt på nöjdheten tas en prioriteringsmatris fram (prioritera/förbättra om möjligt/bevara/lägre prioritet) Statistisk metod: Partial Least Squares (PLS, en typ av regressionsanalys) Riktmärken för NKI < 55Inte nöjd 55-74Nöjd >74Mycket nöjd Källa: SCB Medborgarundersökningar (2014) Hur mäter vi nöjdheten? Kvalitets- och NKI-frågorna besvaras på en 10-gradig skala och omvandlas till skala Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

8 Bevara Kvalitetsfaktorer med höga betyg och lägre effekt på NKI Inte oviktiga faktorer, effekten kan vara låg på grund av att invånarna är nöjda Förbättra om möjligt Kvalitetsfaktorer med höga betyg och hög effekt på NKI Lägre prioritet Kvalitetsfaktorer med låga betyg och lägre effekt på NKI Prioritera Kvalitetsfaktorer med låga betyg och hög effekt på NKI Bäst utväxling på nöjdheten hos invånarna om kvalitén förbättras Resultaten presenteras i en prioriteringsmatris Effekt på NKI Betyg Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

9 KvalitetsfaktorerEnkätfrågor Fakta, råd och tematexter Hur nöjd är du totalt sett med fakta, råd och tematexter om hälsa, sjukdomar och symtom? Frågetjänsten Hur nöjd är du totalt sett med anonyma frågetjänsten, med möjlighet att få ett personligt svar? Hur nöjd är du totalt sett med frågor och svar i svarsbanken? Sök och jämför Hur nöjd är du totalt sett med sökfunktionen för att hitta rätt vårdmottagning? Hur nöjd är du totalt sett med funktionen för att jämföra vårdcentraler? Hur nöjd är du totalt sett med funktionen för att jämföra tandvård? Information om regler och rättigheter Hur nöjd är du totalt sett med information om regler och rättigheter och hur vården fungerar? Inloggade tjänster/Mina vårdkontakter Hur nöjd är du totalt sett med inloggade tjänster/Mina vårdkontakter? Användarvänlighet Det är lätt att hitta det man söker på 1177.se. Startsidan är lättöverskådlig, det vill säga jag ser snabbt vilken information som finns. Utseendet Utseendet/designen på 1177.se är tilltalande Tillgänglighet Informationen på 1177.se är tydlig och enkel att förstå. Jag uppfattar att 1177.se är riktad till mig. Trovärdighet Jag litar på informationen på 1177.se.. Informationen på 1177.se känns aktuell och uppdaterad. Relevans 1177.se ger mig den information som jag behöver. De ämnen som tas upp på 1177.se är viktiga för mig. Nöjd Kund Index (NKI) Hur nöjd är du med 1177.se totalt sett? Hur nöjd är du med 1177.se i förhållande till dina förväntningar? Tänk dig en webbplats med råd, information och e-tjänster för allt som rör din hälsa och vård, som är perfekt i alla avseenden, hur nära eller långt ifrån en sådan perfekt webbplats är 1177.se? Vilka frågor ingår i NKI och kvalitetsfaktorerna? Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

10 Fakta, råd och tematexter samt Frågetjänsten Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

11 Sök och jämför Information om regler och rättigheter Mina vårdkontakter Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

12 Användarvänlighet, Utseendet och Tillgänglighet Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

13 Trovärdighet och Relevans Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

14 Frågor för Nöjd kund index (NKI) Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

15 Hittar det man söker och kan rekommendera Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

16 Resultatet för varje fråga, medelvärden Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

17 Betygsindex för varje kvalitetsområde Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

18 NKI uppdelat på bakgrundsfaktorer Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län * Värden med asterisk är signifikant högre eller lägre jämfört med totalen (95%-nivån). ** För få svar.

19 Effekt av de olika kvalitetsfaktorerna på nöjdheten Faktorer inom parentes har ej signifikanta effekter. Övriga effekter är signifikanta åtminstone på 5%-nivån. Hur ska effektmåtten tolkas? En faktors effektmått anger i vilken utsträckning NKI förväntas förändras vid en förändring av faktorns betygsindex med fem enheter. Om en faktor till exempel fått effektmåttet 1,0 innebär det att NKI förväntas öka med en enhet om faktorns betygsindex ökar med fem enheter. Sjunker däremot faktorns betygsindex med fem enheter förväntas NKI minska med en enhet. Exempel: Betyget för Relevans ökar från 81 till 86  NKI ökar från ,78 = 81,78 Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

20 Prioriteringsmatris Faktorer inom parentes har ej signifikanta effekter. Övriga effekter är signifikanta på åtminstone 5%- nivån. R² = 0,82 vilket betyder att 82 procent av variationen i nöjdhet förklaras av de kvalitetsfaktorer vi mäter. Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

21 Att prioritera: Information om regler och rättigheter har hög effekt på NKI men lägre betyg och är viktigast att förbättra. Förbättra om möjligt: Användarvänlighet och Relevans har högre betyg, men samtidigt stor betydelse för NKI. Det är följaktligen värdefullt att här satsa på att förbättra kvalitén ytterligare. Bevara: Fakta, råd och tematexter, Tillgänglighet och Trovärdighet har högre betyg men ingen eller låg effekt på NKI. Det är viktigt att bevara kvalitén i en faktor med högt betyg eftersom NKI potentiellt kan påverkas om kvalitén försämras. Lägre prioritet: Frågetjänsten, Sök och jämför, Mina vårdkontakter och Utseendet har betyg under genomsnittet och ingen effekt på NKI och bör därför ha lägre prioritet. Förklaring till prioriteringsmatrisen Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län

22 NKI och kvalitetsfaktorer uppdelat på landsting/region * Värden med asterisk är signifikant högre eller lägre jämfört med totalen (95%-nivån). Högst Lägst Högst Lägst Högst Nöjdhetsmätningar invånare se - Landstinget i Uppsala län


Ladda ner ppt "Nöjdhetsmätningar invånare 2014 1177.se Landstinget i Uppsala län."

Liknande presentationer


Google-annonser