Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Rese- och besöksnäringen Besöksnäringen. Olika typer av företag inom rese- och besöksnäringen På vilka sätt olika turistföretag kan påverka turismens.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Rese- och besöksnäringen Besöksnäringen. Olika typer av företag inom rese- och besöksnäringen På vilka sätt olika turistföretag kan påverka turismens."— Presentationens avskrift:

1 Rese- och besöksnäringen Besöksnäringen

2 Olika typer av företag inom rese- och besöksnäringen På vilka sätt olika turistföretag kan påverka turismens utveckling på en ort eller i en region Turistorganisationer på internationell, nationell, regional och loka nivå

3 Sälja, resa, bo, äta och göra De flesta företag inom turismnäringen är småföretag med färre än tio anställda För att lättare kunna beskriva och analysera turistnäringen utgår vi följande struktur: Resenäring – företag som är verksamma inom sälja och resa Besöksnäring – företag som är verksamma inom bo, äta och göra

4 Företag inom resenäringen Företag inom resenäringen informerar om, producerar, förmedlar, säljer och bokar resor och researrangemang I den här gruppen finns också de företag som har hand om alla transporter till och på besöksorten Distributionsföretag (Sälja) Transportföretag (Resa)

5 Distributionsföretag - Sälja Resebyråer På en resebyrå förmedlar man tjänster Priser bestäms av researrangören, reseföretaget eller hotellet och inte av resebyrån Resebyråns intäkter kommer från provision på förmedlade tjänster och avgifter som kunder får betala

6 Distributionsföretag - Sälja En resesäljare måste känna till världens namngeografi, transportföretag, flygplatser och researrangörer Resesäljaren måste vara mycket kunnig i informationssökning i tidtabeller och andra kataloger Resebyråerna arbetar också som resekonsulter för affärsresenärer De tar ansvar för företagets resebudget och planerar resorna optimalt både tidsmässigt och prismässigt Personalen på en resebyrå måste kunna hantera stora, komplexa informationsmängder

7 Distributionsföretag - Sälja Researrangörer

8 Distributionsföretag - Sälja En researrangör producerar en färdig resepaket som sedan förmedlas av resebyråer eller säljs direkt av egna säljare För att kallas paketresa ska arrangemanget inkludera transport och minst en övernattning En paketresa kan vara en bussresa till Stockholm, där priset bara inkluderar resa och hotell I en paket kan också ingå mat, reseledarservice, utflykter med guider, transportaktiviteter eller annan form av service En paketresa kan också vara ”all inclusive” där allt är inkluderat

9 Distributionsföretag - Sälja Växlingskontor

10 Distributionsföretag - Sälja Turistbyråer I Sverige finns en turisbyrå i nästan varje kommun I större kommuner är turistbyrån öppet hela året, i mindre kommuner bara under säsong Turistbyråer informerar främst om lokala aktiviteter, sevärdheter och logimöjligheter

11 Transportföretag - Resa Ett transportföretag kan ha tre funktioner i en turistprodukt: Det transporterar resenären från hemorten till destinationen och tillbaka Det transporterar turisten på resmålet Det kan vara huvudattraktionen i ett researrangemang Transporter kan vara: Landburna – bil, buss eller tåg Vattenburna – färja Luftburna - flygplan

12 Transportföretag - Resa Tågreseföretag

13 Transportföretag - Resa Bilföretag

14 Transportföretag - Resa Bussreseföretag

15 Transportföretag - Resa Färjerederier

16 Transportföretag - Resa Flygreseföretagen

17 Företag inom besöksnäringen Företag inom besöksnäringen delas in i: Logiföretag (Bo) Restaurangföretag (Äta) Aktivitetsföretag (Göra)

18 Logiföretag - Bo När en turistresa sträcker sig över mer än en dag måste man övernatta någonstans Boendet kan då delas upp i kommersiellt och icke kommersiellt boende: I kommersiella anläggningar måste gästerna betala för övernattningen, t ex hotell och stugbyar De icke kommersiella övernattningarna sker t ex i egna fritidshus eller hos släkt och vänner

19 Logiföretag - Bo Hotell

20 Logiföretag - Bo Vandrarhem

21 Logiföretag - Bo Campingföretag

22 Logiföretag - Bo Stugor

23 Restaurangföretag - Äta

24 Aktivitetsföretag - Göra Shoppingföretag

25 Aktivitetsföretag - Göra Sportanläggningar

26 Aktivitetsföretag - Göra Museer

27 Aktivitetsföretag - Göra Temaparker

28 Organisationer för turism En stad, en region eller ett land blir en lönsam turistdestination först när man lyckas locka ett stort antal turister Hela turistnäringen är beroende av att det kommer tillräckligt stort antal besökare som spenderar pengar Det räcker inte att det finns vacker natur, fina hotell och attraktiva turistaktiviteter Information om ortens alla fördelar för turister måste också spridas Orten, regionen och landet måste kunna marknadsföra sig som resmål och turistdestination

29 Organisationer på olika nivåer Internationella turistorganisationer – samverkar med flera länder Nationella turistorganisationer – samverkar inom landet Regionala turistorganisationer – arbetar för regionens turistnäring Lokala turistorganisationer – arbetar för den lokala turistnäringen

30 Internationella turistorganisationer World Tourism Organization, UNWTO WTO bildades av FN Organisationen ska verka för: Utveckling av turismen som ett led i arbetet för fred Ekonomisk och social utveckling Samordning av internationell och nationell turistpolitik En ökad hänsyn till miljömässiga faktorer vid utveckling av turism

31 Internationella turistorganisationer The Organization for Economic Cooperation and Development, OECD Bildades 1960 av västvärldens industriländer Har som syfte att verka för medlemsländernas ekonomiska utveckling För turism publicerar man en rapport årligen över medlemsländernas utveckling inom turism

32 Internationella turistorganisationer The Pacific Asia Travel Association, PATA Har över 30 länder i Asien och Oceanen som medlemar PATA har som mål att genom forskning, utveckling, utbildning och marknadsföring öka medlemsländernas turism

33 Internationella turistorganisationer The International Air Transport Association, IATA Är de internationella flygbolagens organisation Organisationen ansvarar för säkerhetsfrågor samt standardisering av de olika dokumenten Alla flygbolag som flyger utrikes måste vara medlemmar i IATA

34 Internationella turistorganisationer European Travel Commission, ETC Är ett samarbetsorgan för de 37 nationella europeiska turistråden Föreningen verkar för att marknadsföra Europa samt sina respektive länder som resmål i andra världsdelar

35 Nationella svenska organisationer Nutek - Tillväxtverket Ansvarig statlig myndighet för turistnäringen i Sverige En viktig uppgift är att ta fram och sprida information och kunskap om turismens utveckling i Sverige Nutek är även ansvarig för Sveriges officiella turiststatistik Organisationen står också bakom Framtidsprogrammet – strategier för tillväxt i den svenska rese- och turisindustrin

36 Nationella svenska organisationer VisitSwedens (fd Sveriges Rese- och Turistråd) Organisationens viktigaste uppgift är att marknadsföra Sverige som turisland utomlands Ägs både av staten och den svenska besöksnäringen Dess huvudsakliga målgrupp är: DINKS: Double Income No Kids WHOPS: Wealthy Healthy Older People ACTIVE FAMILY: Den aktiva familjen som värdesätter sport och naturupplevelser CORPORATE MEETINGS: Företagsgrupper som värdesätter kreativa arrangemang och hög säkerhetsnivå

37 Nationella svenska organisationer Rese- och Turistindustrin i Sverige, RTS Bildades 1992 och har 8 branschorganisationer som medlemmar: BURF – Biluthyrningsbranschens Riksförbund FRA – Föreningen Flygresearrangörerna PRF – Passagerarrederiernas Förening RSF – Resebranschens Serviceförening Samtrafiken AB SAS – Scandinavian Airline System SJ AB SRF – Svenska Resebyråföreningen Organisationen vill genom lobbying skapa förståelse för rese- och turistindustrins betydelse för sysselsättning och tillväxt i Sverige


Ladda ner ppt "Rese- och besöksnäringen Besöksnäringen. Olika typer av företag inom rese- och besöksnäringen På vilka sätt olika turistföretag kan påverka turismens."

Liknande presentationer


Google-annonser