Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samordnad varudistribution – ett klimatprojekt. Deltagare Helena Franzén, lokal projektledare Tyresö i Södertörnsprojekt Joakim Wangler, blivande förvaltare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samordnad varudistribution – ett klimatprojekt. Deltagare Helena Franzén, lokal projektledare Tyresö i Södertörnsprojekt Joakim Wangler, blivande förvaltare."— Presentationens avskrift:

1 Samordnad varudistribution – ett klimatprojekt

2 Deltagare Helena Franzén, lokal projektledare Tyresö i Södertörnsprojekt Joakim Wangler, blivande förvaltare samordnade transporter Nils Leijonhufvud, integrationer, rutiner och processer Jonna Andersson, upphandlare Tomas Björkman, upphandlingschef

3 Agenda första timmen Presentation av projektet Samordnad varudistribution Information riktad till leverantörer som ska ansluta till samordnad varudistribution Frågor

4 4 Alla Södertörnskommunerna

5 Mål med samordnad varudistribution  Bidra till ett klimateffektivt samhälle  Minst halvera koldioxidutsläpp vid kommunernas transporter  Oförändrade eller sänkta kostnader för transporter  Bättre närmiljö och trafiksäkerhet

6 Så här kommer det att fungera Leverantör Enhet Leverantör Widrikssons Åkeri Enhet Leverantör

7  Avtalet gäller 4+2 år och omfattar:  Ägande och drift av omlastningscentral  Utleverans av varor till beställare  Kundservice kopplat till uppdraget  Tilläggstjänster S-G Andersson/Jan Hultgren Avtal tecknats med Widrikssons Åkeri AB

8 8  Kör alla beställningar till en adress – Widrikssons i Västberga  Förändrat arbetssätt?  Extra arbetsuppgifter?  Tilläggskrav? Vad innebär detta för dig som leverantör?

9 Varuflöden i dag Kommunens enheter Leverantörer

10 Kommunernas enheter Leverantörer Varuflöden samordnad varudistribution

11 Beställningar, leveransaviseringar, varuflöden Beställningar Leveransaviseringar Kommunernas enheter Leverantörer

12 Leverantören ska leveransavisera kommunen och/eller distributionscentralen i elektroniskt format i samband med att transporten av varorna avgår. Leveransinformationen bör skickas enligt standard för SFTI i EDIFACT eller XML. (Helst XML). För att underlätta denna process ska ni ge exempelfiler och specifikation. IFTMIN DESADV XML Leveransavisering – krav på filformat

13 Namn på leverantören* Leverantörens referens Avropsreferens (ordernr/beställarkod)* Vikt(transporterad)exkl tara* Kollinr (fraktsedelsnr)* Typ av lastbärare (rullvagn, pall, box) Antal av lastbärare Mottagaradress: (eller GLN)* - Mottagarnamn - Kommun - Gatuadress (ej boxadress) - Postnr - Postort Telefonnummer till godsmottagare *Ska-krav Leveransavisering – krav på innehållet

14 Om inte leverantören kan skicka leveransaviseringsinformation i efterfrågat format, så ska samma information skrivas in i ett webbformulär som distributören tillhandahåller. I denna webb kan man också skriva ut transportetiketter. Detta gör det möjligt för mindre leverantörer utan IT-stöd och etikettlösning att vara med och leverera till kommunerna. Webborder – Leveransavisering K2 Godsmottagrare Adress GLN Referens Vikt Skapa etikett Leveransavisering genom webbformulär

15 Leverantörer XLS XML XML SFTI IFTMIN D96 Tyresö Kommun Ringer Faxar E-post Webborder Huddinge Kommun Leverantörer ProceedoProceedo Order/ orderbekräftelse IFTMIN D93 XML XML SFTI IFTMIN D96 Widrikssons K2 Små leverantörer utan IT stöd K2 agerar EDI hub och hanterar mappningen Tyresö kommun sätter upp en EDI brevlåda(Tex TEIS) för att agera motpart till leverantörerna. Webbformulär för de som inte kan skicka elektronisk leveransavisering K2 Kundwebb TEISTEIS Leveransavisering

16 Etiketter Godsmottagaradressen inklusive telefonnummer kollinr i streckkodsformat. (STE) Tider Leveransaviseringsfilen ska skickas senast kl: 16 den dagen som godset levereras till omlastningscentralen (Widrikssons). Godsmottagning hos omlastningscentralen Widrikssons kan ta emot godset mellan kl: dagen innan godset levereras till godsmottagarna (enheterna). Lastbärare Helst rullvagnar men även pall och lådor går bra. Möte bör bokas mellan leverantörerna och Widriksson för att stämma av hur utbyte av dessa ska ske. Övriga krav

17 Två varuflöden Livsmedel och Övrigt Leveransdagar till omlastningscentral 1-2 fasta dagar per vecka: använd leveransdatum Mål Leveransdagar till enheterna 1-2 fasta dagar per vecka Reklamation och returer Vid reklamation: Saknad vara, fel vara och fel kvalitet Då ska enheterna kontakta leverantören för justering. Om det snabbt behöver kompletteras går det med direktleverans från leverantören. Returflöden går också direkt nu i början. Eventuellt kan detta komma att ändras senare. Vid transportskadat gods eller fel tempererad vara – gör enheterna reklamation mot Widrikssons. Detta gäller även om antalet kolli inte stämmer överens med det aviserade. Vid returer på grund av felbeställning kontaktar enheterna leverantören om hur det ska hanteras. Övriga krav, fortsättning…

18 18 Frågor?


Ladda ner ppt "Samordnad varudistribution – ett klimatprojekt. Deltagare Helena Franzén, lokal projektledare Tyresö i Södertörnsprojekt Joakim Wangler, blivande förvaltare."

Liknande presentationer


Google-annonser