Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tidig intervention Varför? Hur? om autismspektrumstörningar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tidig intervention Varför? Hur? om autismspektrumstörningar."— Presentationens avskrift:

1 Tidig intervention Varför? Hur? om autismspektrumstörningar

2 Vad är en Autismspektrumstörning? Genomgripande störning i utvecklingen –Påverkar kommunikation, ömsesidig social interaktion och lek, intressen och beteende Livslångt Förändras med ålder och utvecklingsnivå Ett spektrum av “Genomgripande störningar i utvecklingen”

3 Varför tidigt? Problemen försvinner inte - det blir svårare – risk för pålagringar Tidig träning påverkar funktionsnivån Lättare att hjälpa mindre barn/ungdom Både barn och föräldrar lider utan rätt förklaring och stöd

4 Varför svårt? Vi tänker olika om detta Vi kan olika om detta Tidiga tecken vare sig dramatiska eller oroande för gemene man Misstanken väcks i allmän vård/omsorg Varför oroa föräldrar Kan uppfattas som kritik av barnet

5 Varför svårt? - forts Andra specifika svårigheter i förgrunden Svårt växla spår från ”orsakskedja med specifika svårigheter ” till ”triadproblem” Vi tar inte vardagen utanför behandlingsrummet på allvar

6 Hur tidigare? Utredningsteam som aktivt arbetar för tidig diagnos, prioritera små barn, snabb utredning Kontinuerligt informera/utbilda resursteam, logopeder om autism och om varför tidigt Samarbetsmöten med BHV Inbjuda till anonyma konsultationer

7 Diagnostiska Instrument Autism Diagnostic Interview - Revised, –Rutter, Le Couter, Lord Autism Diagnostic Observation Schedule –Lord, Rutter, DiLavore, Risi

8 Hur?-En utredning hos oss Inledande bedömningssamtal m ”paus” Obs och intervju på förskola/skola Intervju med föräldrarna enl ADI-R Strukturerad observation enl ADOS Medicinsk, psykologisk och pedagogisk bedömning, inkl PEP-R Genomgång av bedömning m för och också tillsammans m för på förskola/skola

9 Målet i ADOS är att ge standardiserad information inom områdena: Socialt beteende Hur verbalt och icke-verbalt beteende används/integreras i sociala situationer Lek/intressen

10 AOSI – med högriskbarn Specifika beteenden Förlängd latens för att avleda visuell uppmärksamhet Karakteristiskt mönster i tidigt temperament Försenat expressivt o impressivt språk

11 Baby – ADOS - högriskbarn Från gående till 18 mån Uppgifter från ADOS med tillägg Visa reaktioner i sociala situationer Visa att förstår språk

12 ADI-R Organisation Bakgrund, allmän Tidig utveckling Kommunikation och språk Social utveckling och lek Ovanliga intressen och beteenden Olika icke-specifika beteenden och speciella isolerade förmågor


Ladda ner ppt "Tidig intervention Varför? Hur? om autismspektrumstörningar."

Liknande presentationer


Google-annonser