Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1."— Presentationens avskrift:

1 ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim, Ditt namn & kollegans namn kursledare 1

2 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort 2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 3. Apan 3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva De fem djuren - En Qi Gong övning 2

3 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren - fortsättning 3

4 Förra veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( ) 4

5 Träff 1  Tänka eller uppleva.  Kim på livslinjen.  Bip-bionk  De fem djuren.  Livskompassen.  Gå på 90-årskalas 5

6 Träff 2  De fem djuren  Genomgång av öva hemma  Livskompassen  Livsriktning, handlingar och hinder  Ljudbollen  Balans och livsutrymme  Ta steg mot det jag tycker är viktigt 6

7 Hur mycket har du övat mellan träffarna? 1. Medveten närvaro Poäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 poäng/vecka) + max 4 poäng (2 poäng/vecka) = 8 poäng 2. Värdekompassen Poäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Ta hand om min kropp Poäng ? På det sätt jag har valt ägnat mig åt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. 8

8 Övat mellan träffarna NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4p) Livskom- pass (max 2 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico 8

9 Övat mellan träffarna NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4p) Livskom -pass (max 2 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico Totalt Håkan4234 Både P.P & N.N 13 Fredrik7142N.N14 9

10 Träff 3 – Vad hindrar mig? Vilken passagerare säger vad du ska göra nu? 10

11 Träff 3  De fem djuren  Vad gjorde vi sist?  Genomgång av öva hemma  Vad hindrar mig?  Tumme upp eller ner Paus  Kedjeklapp  Bussen, vilka passagerare säger vad?  Planera att öva mellan träffarna 11

12 Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv” - Søren Kierkegaard ( ) - Søren Kierkegaard ( ) 12

13 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva 13

14 Vad hindrar mig? 14

15 Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi verkligen vill för att: - Vi tänker att vi inte kan - Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” - Vi försöker undvika jobbiga känslor 15

16 Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill? Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/Skola Relationer. Egen tid Hälsa 16

17 Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill? Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig.  Att vara närvarande på lektionen Jobbigt att koncentrera mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra.  Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Egen tid Ha tid för mig själv  Vara på mitt rum och läsa en bok Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa Hälsa Träna  Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt. 17

18 Våra nio grundkänslor - ”bra”/ ”positiv” känsla eller ”dålig” / ”negativ” känsla? 1. Förälskelse 2. Glädje 3. Nyfikenhet 4. Ilska 5. Rädsla 6. Sorg 7. Skuld 8. Chock 9. Äckel 18

19 FörälskelseGlädjeNyfikenhetIlskaRädslaSorgSkuldChockÄckel 19

20 Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen) 20

21 Mitt liv är riktigt tungt… (ibland) ”Härligt” ”Grymt jobbigt” Sedan jämför vi vår egen ”insida” med andras ”utsida”… 21

22 22

23 Om livet 23

24 Vad är att bli arg/stressad/få ångest? Ilska/Stress: ”Jag blir så j**la förbannad!” eller – ”Jag hinner inte med” eller – ”Jag mår så dåligt, står inte ut!” Ilska/Stress /Ångest Människa (Jag) Miljö Kroppen går igång 24

25 Vad är ilska/stress/ångest? Människa (Jag) Miljö Cool Cool Inte ilska/stress: ”Det här klarar jag av. Jag upplever att jag klarar av de krav som omgivningen ställer på mig.” ”Jag kan hantera det här även om jag blir arg.” ”Just nu mår jag dåligt, men det är OK, det får vara så just nu”. 25

26 Ökad svettning Blodsockret stiger Man tänker dåligt Man andas snabbare Endorfiner utsöndras -smärta minskar Hjärtat slår snabbare Blod- kärlen drar ihop sig Luftvägarna vidgas Blodet flyttas till större muskelgrupper Ilske/Stress /ångest- reaktionen  ”Slåss eller fly-reaktionen” (fight or flight) (fight or flight)  Handlar om effektiv omfördelning av resurser  Fyller en funktion för överlevnad 26

27 Var sitter din ilska/ångest/stress 27

28 Ilskeutbrott 28 Innan ett utbrott Under ett utbrott Efter ett utbrott

29 Paus 29

30 Kedjeklapp  Vi sitter i en ring.  Lägg händerna i en ”kedja”  Klappen går runt. Vänd med dubbelklapp.  Missar man eller väntar för länge åker man ut.  Vi börjar med en testomgång.  Vad fick du för tankar under övningen? 30

31 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig. 31

32 Livet är som en buss med läskiga passagerare… 32

33 Relationer Olika sätt att hantera hinder: 1. Kompromissa med tankarna 2. Övertala tankarna 3. Acceptera tankarna 4. Acceptera tankarna och handla 33

34 Vad har jag kontroll över? Jag har FULL kontroll över vad jag gör -Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Jag har INTE kontroll över vad livet ger mig fötter - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Jag har FULL kontroll över vad jag gör -Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Jag har INTE kontroll över vad livet ger mig fötter - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Steg med mina fötter: 17 år, frågar om dejt Händelse: Får ett nej Sorg!Sorg!Ångest!Ångest! Tanke:Aldrig igen! Ilska!Ilska! Det viktiga livet Känslor:Känslor:

35 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig. 35

36 Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden. De dyker upp, säger ”Sväng höger!”, men du kan fortfarande välja att svänga vänster. 36

37 Ta dina jobbiga tankar och känslor i ett stadigt grepp och ta steg i riktning mot det du tycker är viktigt. 37

38 Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag?  Ta steg för att det är viktigt för mig.  Vad kan jag göra redan idag?  Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt?  Gör jag det för min egen skull?  Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder.  Planera steg att ta under veckan som kommer. 38

39 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra?. 39

40 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Att vara närvarande på lektionen Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara lite jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Egen tid Ha tid för mig själv Vara på mitt rum och läsa en bok Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa Kan förändra, kolla upp en intressant bok. Boka in tid för mig själv. Hälsa Träna Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. 40

41 Vad har vi undersökt idag? - summering 41

42 Att arbeta med till nästa träff Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätta lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro b) Öva vardagsnärvaro 2. Fortsätta att arbeta med livskompassen. 3. Ta steg i min livsriktning. 4. Ta hand om min kropp ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico 42

43 1. a) CD Medveten närvaro Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 43

44 1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla 1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag går till/från När jag går till/från matsalen matsalen När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 44

45 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra?.

46 2. Ta steg i min livsriktning Vad?När?Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 46

47 3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 47

48 4. Ta hand om min kropp Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 48

49 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva 49

50 Lycka till! 50

51 Planering av att öva mellan träffarna 51

52 11 Livskompassen 52

53 11 Livskompassen 53

54 11 Livskompassen 54

55 11 Livskompassen 55

56 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning 56


Ladda ner ppt "ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1."

Liknande presentationer


Google-annonser