Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa: www.fyss.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa: www.fyss.se."— Presentationens avskrift:

1

2 Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa:

3

4 Fysisk aktivitet vid artros ger ungefär lika god effekt som behandling med antiinflammatoriska läkemedel. Källa:

5

6 Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande jämnåriga. Källa:

7 Hur aktiv är du? Mindre än steg/dag = Stillasittande steg/dag = Lågaktiv steg/dag = Måttligt aktiv steg/dag = Aktiv Mer än steg/dag = Mycket aktiv

8

9 Fysisk aktivitet tre gånger i veckan tillsammans med förändrade kostvanor är lika effektivt som att påbörja en insulinbehandling vid typ 2 diabetes. Källa:

10

11 Det du tappat i styrka på 20 år kan hämtas igen på två månader. Källa:

12

13 En promenad på 30 minuter om dagen kan sänka ett lätt till måttligt förhöjt blodtryck. Källa:

14

15 Den som motionerar tre timmar i veckan är biologiskt tio år yngre i kroppen än den som inte motionerar. Källa: Lynn F Cherkas et al, Archives of Internal Medicine 2008

16

17

18

19 Frukt och grönsaker har en skyddande effekt för olika cancersjukdomar, högt blodtryck hjärt- kärlsjukdom och typ 2-diabetes. Källa:

20

21 Välj gärna nyckelhålsmärkt Nyckelhålet står för: Mindre och/eller nyttigare fett Mindre socker Mindre salt Mer kostfiber och fullkorn Källa:

22

23 Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. Om vi i Sverige åt 400 gram varje dag skulle cancersjukdomarna minska med 20 procent. En ökning till 600 gram per dag skulle minska hjärt- kärlsjukdomarna med procent. Källa:

24

25 Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan. Fisk och skaldjur är rikt på vitaminer, mineraler och omega 3-fett. Därför är det bra att äta fisk och skaldjur ofta. Det är också bra att välja olika sorters fisk, för både hälsans och miljöns skull. Källa:

26

27 Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris. Personer som äter mycket fullkorn löper lägre risk att få hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer. Källa:

28

29 Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen. Enkelomättat och fleromättat fett kan sänka halten av det skadliga kolesterolet i blodet och därmed minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Källa:


Ladda ner ppt "Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa: www.fyss.se."

Liknande presentationer


Google-annonser