Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 ÅRSSTÄMMA 2009 EDISON PARK LUND 6 MAJ 2009 VD MICHAEL OREDSSON.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 ÅRSSTÄMMA 2009 EDISON PARK LUND 6 MAJ 2009 VD MICHAEL OREDSSON."— Presentationens avskrift:

1 1 ÅRSSTÄMMA 2009 EDISON PARK LUND 6 MAJ 2009 VD MICHAEL OREDSSON

2 2 AGENDA Viktiga händelser 2008 Detta är Probi Nyckeltal 2008 Framtida satsningar Summering

3 3 2008 – ETT GENOMBROTTSÅR FÖR PROBI Nettoomsättningen ökade med 56 % till 68 MSEK (43,6) Rörelseresultatet fördubblades till 10,2 MSEK (5,2) Kassaflöde 13,9 MSEK (13,0) Functional Food – 59 % tillväxt –Nytt rekordår för ProViva (+13 %) Kosttillskott – 40 % tillväxt –Avtal på 12 nya marknader Framgångsrik förkylningsstudie ger möjlighet till produktlanseringar inom immunområdet under 2009

4 4 PROBIS PRODUKTER MARKNADSFÖRS I 26 LÄNDER Probis framtid är global Probi har nu produktavtal i 26 länder och territorier. Av dessa har 21 tillkommit under 2007-2008 via lansering eller avtal Genombrott i USA genom Next Foods och Kraft Foods lanseringar av probiotikabaserade produkter Andra viktiga marknader; Sverige/Norden, Frankrike, Australien, Kina, Indien, Östeuropa

5 5 STÄRKT ORGANISATION REDO FÖR NYA UTMANINGAR Niklas Brandt, CFO Niklas Bjärum, marknads- och försäljningsdirektör Niklas Larsson, forskningschef Johan Wahlqvist, marknads- och försäljningschef Functional Food Kerstin Holmgren, Senior Application Scientist Eva Röder, gruppledare Probis laboratorium

6 6 DETTA ÄR PROBI

7 7 PROBIS VISION OCH AFFÄRSIDÉ Vision: Att bli världsledande inom premiumsegmentet för probiotika genom att erbjuda ett produktsortiment i världsklass, med kraftfulla hälsoeffekter, på världens viktigaste hälsomarknader Mission: Probi erbjuder konsumenter världen över möjligheten att må bra genom kliniskt testad och effektiv probiotika Affärsidé: Att erbjuda ledande företag inom livsmedel och kosttillskott probiotika med väldokumenterade positiva hälsoeffekter

8 8 PROBI – VÄRLDSLEDARE INOM PROBIOTIKA FUNCTIONAL FOODKOSTTILLSKOTT Livsmedel berikade med ingredienser som ger positiva hälsoeffekter utöver produktens normala näringsvärde Livsmedel som är avsedda att komplettera en normal kost

9 9 MARKNADENS DRIVKRAFTER Individen tar större ansvar för sin hälsa som ett resultat av ökat välstånd och kosten blir en allt viktigare pusselbit i jakten på god hälsa Kunskapen om probiotikans positiva effekter ökar Magen är central för hela immunförsvaret Utveckling mot individ – och livsstilsanpassade produkter Krav på dokumenterad hälsoeffekt Samhället spar kostnader genom egenvård och hälsoprevention Livsmedelsindustrin strävar mot högre marginaler, vilka skapas genom högre mervärde Functional Food måste smaka gott

10 10 PROBIOTIKAMARKNADEN VÄXER MARKNADSSTORLEK PROBIOTISKA FUNCTIONAL FOOD 1) MARKNADSSTORLEK PROBIOTISKA KOSTTILLSKOTT 1)

11 11 PROBIS KONKURRENSFÖRDELAR PÅ VÄRLDSMARKNADEN Stark klinisk dokumentation ger möjlighet till hälsopåståenden Robusta probiotikastammar överlever industriell produktion och ger lång hållbarhet och kostnadsfördelar Probis knowhow och servicegrad till storkunder inom probiotisk produktutveckling och industrialisering Konsumenter upplever verklig hälsoförbättring med Probis probiotika

12 12 FINANSIELLA MÅL

13 13 NYCKELTAL 2008

14 14 UTFALL 2008

15 15 OMSÄTTNING & RESULTAT 2004-2008 2006 inkl 8,7 msek engångsintäkt från Danone NETTOOMSÄTTNINGRÖRELSERESULTAT

16 16 INTÄKTER/AFFÄRSOMRÅDE 2004-2008 * 2006 inkl 8,7 msek engångsintäkt från Danone INTÄKTERNAS FÖRDELNING MELLAN AFFÄRSOMRÅDENA 2004-2008 (MSEK)

17 17 INTÄKTER/MARKNAD 2007-2008 FÖRSÄLJNING PER GEOGRAFISK MARKNAD (MSEK)

18 18 PROBIS AKTIE 2004-2008

19 19 PROBIS ÄGARE 2009-03-31 Ägare Antal A-aktier Andel kapital % H & B Capital LP1.212.54212,95 Skånemejerier ek för958.40310,23 Consepio933.248 9,96 Nordea854.000 9,12 KL Chem AB566.333 6,05 Bengt Jeppsson407.517 4,35 Göran Molin m bolag383.341 4,09 Siv Ahrné155.058 1,66 Nordea Life & Pension140.000 1,49 SEB Private Bank126.500 1,35 Övriga3.628.35838,75 Totalt9.365.300100,00

20 20 UTFALL Q1 2009

21 21 FRAMTIDA SATSNINGAR

22 22 PROBIS FORSKNINGSOMRÅDEN Näringsprodukter avsedda att användas på sjukhus och inom öppenvård Probiotika kan bidra till bättre matsmältning och näringsupptag, samt motverka symptom vid inflammatoriska tarmsjukdomar MAG- OCH TARMBESVÄR IMMUNFÖRSVAR Probiotika kan bidra till att hålla immunförsvaret i form STRESS & ÅTERHÄMTNINGMETABOLA SYNDROMET HJÄRTA/KÄRL, DIABETES 2, ÖVERVIKT Probiotika kan bidra till att minska onormalt höga inflammationsnivåer och därmed motverka sjukdoms-tillstånd Probiotika kan återställa obalans i tarmfloran, liksom bidra till att kroppen återhämtar sig efter fysisk ansträngning

23 23 PROBI LANSERAR HELT NY PRODUKT Lanseringar av ny immunprodukt med början 2009 på världsmarknad värd över 40 miljarder SEK Signifikant kortare förkylningsperioder och starkt reducerade förkylningssymptom i stor klinisk studie Överträffar kliniska resultat för världsmarknadens befintliga immunprodukter (annan probiotika, echinacea, vitlök, vitamin C etc.) Tablettutveckling startade under 2007 och utvecklingen av livsmedelsprodukter har också påbörjats Kombination av två patenterade bakteriestammar inom arterna Lactobacillus plantarum och Lactobacillus paracasei

24 24 FÖRKYLNINGSRESULTAT AV VÄRLDSKLASS I BERLINSTUDIE Graden av totala förkylningssymptom reducerades signifikant och var 33 % lägre än i placebogruppen Samtliga tretton individuella förkylningssymptom lindrades i gruppen som fick Probis produkt och för nio symptom var effekten signifikant Förkylningsperiodernas längd var signifikant kortare bland dem som fick Probis produkt, 5,6 dagar mot placebogruppens 6,7 dagar Trend mot att antalet förkylningar minskade hos dem som åt Probis produkt under perioden som studien pågick Nästan 50 % av dem som blivit tilldelade Probis produkt ansåg att den hade mycket god effekt och ytterligare drygt 20 % ansåg att den hade god effekt. Talen var betydligt lägre för dem som tilldelats placebo och nästan ingen i denna grupp ansåg att behandlingen hade mycket god effekt.

25 25 VEM ÄR DR. OZ? Dr. Mehmet Oz är en av världens främsta hjärtkirurger och genomför mer än 350 operationer per år Författare till de i USA mycket populära YOU- böckerna. Han är även författare till mer än 400 vetenskapliga artiklar Medverkar regelbundet i The Oprah Winfrey Show (Oprah har döpt honom till ¨America’s Doctor”) Chief Medical Consultant hos Discovery Com. (bl.a. Discovery Channel) Professor och Vice-Chair of Surgery på Columbia University i New York City Director of the Cardiovascular Institute på New York Presbyterian Hospital Utnämnd till en av världens 100 mest inflytelserika personer av TIME magazine Kommer att lansera The Dr. Oz Show på amerikansk TV i september 2009. Programmet produceras av Oprah Winfreys Harpo Productions och distribueras av Sony Pictures Television

26 26 VAD ÄR HEALTHCORPS? Grundat av Dr. Oz 2003 i första hand som en respons på den alarmerande fetmatrenden bland ungdomar I USA Skolbaserat mentorsprogram med ungdomar som huvudmålgrupp, men även underpriviligerade samhällen och stadsdelar i stort MISSION: Establish a public/private movement to transform the health of America VISION: Become the most trusted brand for proactive health and wellness in America Läkarstudenter och andra studenter inom hälsosektorn leder interaktiva workshops baserade på HealthCorps material och filosofi. Dessa unga mentorer hjälper skolungdomar till en hälsosam livsstil och utarbetar konkreta action plans tillsammans med dem. Mentorerna leder seminarier om fysisk och mental hälsa samt nutrition på skolor 5 dagar i veckan. Ambassadörer: Kändisar - skådespelare, musiker, idrottsmän, författare – som kostnadsfritt satsar sin tid på samla in pengar och bygga kännedom via media. Planen är att 2012 vara aktiv i 1,000 high schools i alla 50 staterna Samarbeten med både statliga och privata organisationer

27 27 Vilka fördelar får PROBI av samarbetet med Dr Oz? Dr. Oz och HealthCorps ger Probi en unik möjlighet att förmedla sina produkter och sitt budskap till en bred amerikansk publik och till inflytelserika grupper som opinionsbildare inom hälsa, trendsetters och kändisar Dr. Oz's ”varumärke” som "Americas Doktor" (som Oprah Winfrey har döpt honom till) fungerar som en plattform från vilken affärsmöjligheter kan skapas för olika produkter Probis sponsring av HealthCorps kommer att understödja samarbetet mellan Probis amerikanska partners och TV-showen The Dr. Oz Show som startar i september. Detta omfattar möjligheter till promotion (reklam och sponsring av programavsnitt), sampling av produkter och skapande av “content” i programmet Dr. Oz är en förespråkare av probiotika och planerar att ägna delar av sin show åt att peka på probiotikans positiva effekter. The Dr.Oz Show förväntas nå miljontals tittare Möjlighet att sampla produkter på HealthCorps evenemang och kändisgalor

28 28 SUMMERING

29 29 SUMMERING 2008 blev ett genombrottsår 2009 har startat bra. Probi inte hårt drabbat av finanskrisen – hittills Lanseringen av den nya immunprodukten en milstolpe för Probi Vi har en fortsatt spännande resa framför oss med stora möjligheter

30 30 PROBI AB Frågor och kommentarer


Ladda ner ppt "1 ÅRSSTÄMMA 2009 EDISON PARK LUND 6 MAJ 2009 VD MICHAEL OREDSSON."

Liknande presentationer


Google-annonser