Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1/30 Mänsklig kommunikation Peter Parnes Luleå tekniska universitet 19 september 2005 teknik medie.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1/30 Mänsklig kommunikation Peter Parnes Luleå tekniska universitet 19 september 2005 teknik medie."— Presentationens avskrift:

1 1/30 Mänsklig kommunikation Peter Parnes Luleå tekniska universitet 19 september 2005 teknik medie

2 2/30 Medieteknik Mänsklig kommunikation –Emöten –Nätbaserad Utbildning –Ökad gruppkänsla - Ekorridoren –Hur göra emöten bättre? Avbryt gärna om ni har frågor!

3 3/30 Mänsklig kommunikation Ansikte mot ansikte Elektroniskt möte emöte 1995 Programvaruteknik (CDT) “Better than being there!”

4 4/30 Dick Schefströms vision

5 5/30 Det elektroniska mötet 1998 – Marratech avknoppning från Medieteknik

6 6/30 Emöten 1.Möten via nätet 2.Nätbaserad utbildning En till många med frågor tillbaka Gruppdiskussioner 3.Ekorridor 24-timmar per dygn Närvarokänsla inom en grupp

7 7/30 1: Möten via nätet Olika mötestyper Planerade möten Projektmöten, Administrativa möten, Diskussionsmöten Spontana möten En till en Grupp Med eller utan agenda

8 8/30 Fördelar med möten via nätet Folk kan göra annat medan de väntar på att mötet skall börja –Alltid någon viktig som kommer för sent Geografiskt oberoende Delvis tidsoberoende –inspelning

9 9/30 Mer fördelar med möten via nätet Deltagare kan delta med ”ett öra” –Lätt ta in deltagare som bara deltar under en del av mötet Protokoll som skapas i realtid Alla kan se att det blir rätt direkt Tillgängligt direkt efter mötet inte X veckor senare!

10 10/30 Nackdelar med emöten Förmedlar inte kroppsspråk Tekniska problem: Datorberoende –Ljud via telefon undantag Nätverksberoende Hantering av ljud

11 2: Nätbaserad Utbildning

12 12/30 Nätbaserad utbildning Ha delar/all undervisning på nätet –komplement till klassrumsundervisningen. Studenter på distans –Fristående kurser –Program (t.ex. Piteå – Luleå) Anonyma frågor –Ökad interaktivitet Inspelningen Central del för t.ex. VoV, IES idag.

13 13/30 Föreläsning

14 14/30 Grupparbete

15 15/30 Laborationsstöd via emöten Studenter kontaktar handledare via emöten Läraren kan vara mer tillgänglig än om han måste vara fysiskt närvarande i labsalen. –Hjälpen finns där när behovet uppkommer!! Tillämpat i flera kurser inom D, Me och MMT med framgång.

16 16/30 Labstöd

17 Frågor?

18 3: Ökad gruppkänsla Ekorridoren

19 19/30 eKorridoren

20 20/30 Ekorridoren Bättre gruppkänsla –Närmare varandra Ej geografisk beroende - frihet –Kontoret, hemmet, flygplatsen, bilen, cykeln –Luleå, Skellefteå, Stockholm, Bryssel, Världen Snabb access till deltagare Tillgänglighet synlig för alla deltagare Olika ”typer” av deltagare –Lärare, Doktorander, Studenter, Adm, Sysadm, personer från andra avdelningar Video främst för närvaro

21 21/30 ”Nätberoende” * 2 Måste ha nätaccess –Internet... –Kan vara med via telefon också. Försvinner nätet sitter man där som ett fån –Man blir ”beroende” av att se och vara med i gruppen –Flockdjur

22 22/30 ” Augmented meetings” Utökade möten Använda emöten för att utöka fysiska möten Alla deltagare använder en dator lokalt och kan dela information, chatta etc. inom mötet. Ger ett mervärde för mötet! Mycket värdefullt på t.ex. konferenser

23 23/30 Användarmönster Deltagare har tillgång till flera olika typer av media –Ljud, bild, chat, text, whiteboard, delade dokument, delade applikationer med mera –privat ljud & chat Olika typer av möten ger olika typer av användarmönster –Möte: ljud, whiteboard, chat, privat chat, video –Ekorridor: video, chat och privat ljud

24 24/30 Fysiska möten vs. emöten Viktigt att inte försöka kopiera fysiska möten till emöten Exempel: –Med emöten kan du se ansiktet på ALLA i mötet jfr. Sitta runt ett bord) –Tillgång till information dela med sig enkelt

25 25/30 Inspelning! Alla möten kan arkiveras! –Ger en komplett kopia av mötet (alla media) –Indexering (automatisk) Tillgång för studenter –Tentaplugg –Tentarättning Gamla kurser –Egen utbildning –Reklam via gratis föreläsningar (rekrytering) –Överföring mellan lärare

26 26/30 Hur kan emöten göras bättre? Förbättrad gruppkänsla Användarvyn: –Vad uppfattar en användare som bättre? Ljud-, bildkvalitet Nya mediakällor Hur kan kommunikation anpassas bättre till olika nätverksförhållanden? –ABC, varierande bandbredd med mera Hur anpassa till nya enheter? –Fasta, mobila, ”andras enheter”

27 27/30 Mobila emöten

28 28/30 Bättre emöten Bildkvalitet mycket överskattat –Flera undersökningar visar att video är inte så viktigt som många tror Initialt viktig, sedan används inte lika mycket Inte vara perfekt bild. –Beror såklart på typ av möte! Ljud viktigast!!

29 29/30 Sammanfattning Emöten Nätbaserad Utbildning Ökad gruppkänsla - Ekorridoren Hur göra emöten bättre?

30 30/30 Frågor? Peter Parnes, PhD teknik medie

31 Peter Parnes

32 32/30 Peter Parnes Gift (Johanna), barn (Tovah 5) Intressen –Cykling –Fotografering –Läsa –Resa –Natur –Datorspel –Geomag

33 33/30 Hålltider 1971 Malmö 1990 Luleå – D 1991 Ludd 1993 LCnet 1993 Pr-utskottet TKL 1994 HIP/DIP 1995 CDT, doktorand 1996 USA, konkurs 1998 Marratech 1999 PhD t.f. ämnesföreträdare medieteknik 2004 Docent (ansökan 2002)

34 34/30 Grundutbildning Undervisar 3 (6) kurser –Plus gästföreläsningar Experimentera med GU –Välja laborationer –Hemtentamen –Betygsättning på alla moment Nätbaserat lärande –Första kursen på Internet 1996 (SMD074)

35 35/30 Tillämpad forskning Scenariodriven forskning tillsammans med ”slutkund” Resultat: –Akademiska resultat –Prototyper (körbara mjukvarusystem) Resultaten skall användas! –”Leva som vi lär!” Det skall bara fungera!!!

36 36/30 Forskningsfinansiering Bryssel Vinnova Företag Mål1 CDT/CDH

37 37/30 Diverse 5 patent Grundat Marratech –Chefsforskare idag God ekonomisk insikt –Företagsmässigt –Akademiskt Ledarskapsutbildning vid LTU

38 38/30 Exhibitionist Exhibitionism på nätet Blog: Fotoalbum:

39 And that is Peter Parnes!

40 Medieteknik

41 41/30 Medietekniks framtid Ljus framtid! Multimedia området attraktivt Väldigt brett område Tillämpningsområden –Distribuerat arbete “CWE – Collaborative Work Environments” –Film –Upplevelse –Spel

42 42/30 Distribuerat arbete “CWE – Collaborative Work Environments” Tillämpbart på nästan alla arbetsområden ”Politiskt korrekt” –Stort område inom 6:e och 7:e ramprogrammet –CWE workshops de mest populära under 2004/2005 i Bryssel (gällande finansiering) EU och världen blir globaliserad –Även anställda Call5 –4 IP, 2 STREP, 1 CRAFT

43 43/30 Film Fysiskt beroende produktion –Mycket resande –Långa perioder från hemorten Hur skapa film på distans? ”Virtual Film Crew”

44 44/30 Upplevelse Stor industri idag Distans? –Upplevelse av snö och is i Tokyo mitt i sommaren? Ishotellet –Uppleva känslan av ett riktigt garveri i Stockholm? Bölebyn

45 45/30 Spel Större industri än film –20-30 bolag i Sverige Seriösa tillämpningar –EUs E-inclusion och E-democracy –Utbildning –Visualisering


Ladda ner ppt "1/30 Mänsklig kommunikation Peter Parnes Luleå tekniska universitet 19 september 2005 teknik medie."

Liknande presentationer


Google-annonser