Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Löpteknik TFK Löparläger 12-13/11 2011. Många stilar finns det, men finns någon som är bättre ?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Löpteknik TFK Löparläger 12-13/11 2011. Många stilar finns det, men finns någon som är bättre ?"— Presentationens avskrift:

1 Löpteknik TFK Löparläger 12-13/

2 Många stilar finns det, men finns någon som är bättre ?

3 Ditt naturliga löpsteg Intränat i år – Det du har det har du – men du kan lära ditt muskelminne med kontinuerlig träning Jämför golfsvingen, bowlingkastet, simläget Felaktigheter kan göra dig – Mindre snabb – mindre uthållig – kan ge värk och skador

4 Några tips Lätt framåtlutad – alltid – Stolt kropp - upprätt – Skjut fram höften – ingen släpande rumpa – Trött – tänk på stoltheten – se den snygga killen/tjejen och var stolt Aldrig häl i marken – Framfot eller hel fot Armarna – 90 grader – Tummarna passerar höftbenet – Armarna går framåt – inte in mot magen/kroppen Steglängd – kroppsvikten ska hamna rakt under kroppen – bra tumregel = cirka 180 steg per minut

5 Fler tips… Hur ofta ska jag träna – 0 pass / vecka = du tappar kondis o styrka – 1-2 pass / vecka = du bibehåller din kondis/styrka – 3 pass = min för att något bra ska påverka din löpning – 4-6 pass = toppen för att bli bättre löpare Har inte tid att träna… – Toppidrottare i andra sporter är även de bästa studenterna – Sara Sjöström tränade 10 pass/vecka när hon var 14 Variation – Variera asfalt, med grus, skogsväg, stig, obanad terräng – Långpass 8-20K, distans 4-6K, backe, intervall, fartlek – Byt slingor, spring den baklänges

6 Ännu fler tips Uppvärmning – Viktigt att bli varm – få igång blodsirkulation / andning – Antingen längre tid +10 minuter långsamt – löpskoleövningar – Eller kortare mjukjogg på stegringslopp Stretch – Aldrig före passet – Efter passet – främst de muskler du använt Dagbok – Får dig att förstå vad du har gjort / inte gjort – Är ditt kvitto på att att du tränat bra/mindre bra – jogg.se – så får du även kommentarer av din tränare

7 Löpskolning Tränar in din kroppshållning Överdriv rörelserna – Ta ut rörelserna extra mycket Klassiska fel – lathet i rörelse, tar inte ut rörelsen – Vill ta dig fram till målet för snabbt – Bäst gör du om du hinner med flest antal under dina 20 m Hur lära mig rätt – härma den du ser gör övningen bra – fråga Bernt – Kolla Anders Szalkai på Marathon.se Kör löpskola själv – tar dig 3-5 minuter – för muskelminne krävs många repetitioner – Perfekt del i din uppvärmning – när kroppen är pigg

8 Vem gör rätt, vem gör fel?

9

10 Snygga löparmodeller


Ladda ner ppt "Löpteknik TFK Löparläger 12-13/11 2011. Många stilar finns det, men finns någon som är bättre ?"

Liknande presentationer


Google-annonser