Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svensk leveranssäkerhet DARWin 2005. 2005 – Ett speciellt år……… 91 % av kundunderlaget ingår 112 nätbolag lämnade data Kvaliteten på indata är bättre.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svensk leveranssäkerhet DARWin 2005. 2005 – Ett speciellt år……… 91 % av kundunderlaget ingår 112 nätbolag lämnade data Kvaliteten på indata är bättre."— Presentationens avskrift:

1 Svensk leveranssäkerhet DARWin 2005

2 2005 – Ett speciellt år……… 91 % av kundunderlaget ingår 112 nätbolag lämnade data Kvaliteten på indata är bättre Gudrun ”förstörde” trenden Ett år med en extrem händelse som ”Gudrun” måste hanteras för sig och kan inte användas ”rakt av” när man tittar på trenderna

3 Fördelningen av leveransavbrott 2005Antal leveransavbrott Eget nätPlaneratOplanerat 24 kV kV <10 kV ,4 kV Totalt

4 Driftstörningar > 3 minuter 2005SAIFISAIDICAIDIASAI Eget nätAvbrotts frekvens Kundav brottstid Kund- avbrottstid Till- gänglighet Totalt antal avbrott Totalt antal Kund- avbrott antal/årmin/år % 24 kV0,33113,08346,4499, kV0,87810,42926,7399, <10 kV0,014,781082,07100, ,4 kV0,04100,012378,9099, Totalt1,251028,29824,3699, Alla nät1,491049,76703,3599,

5 Planerade avbrott > 3 minuter 2005SAIFISAIDICAIDIASAI Eget nätAvbrotts frekvens Kundav brottstid Kund- avbrottstid Till- gänglighet Totalt antal avbrott Totalt antal kund- avbrott antal/årmin/år % 24 kV0,047,33175,8099, kV0,1322,88176,6099, <10 kV0,0020,1493,65100, ,4 kV0,032,95116,2899, Totalt0,2033,30168,0999, Alla nät0,2237,44172,4599,

6 Genomsnittlig avbrottsfrekvens i lokalnät, SAIFI, driftstörningar Avbrott per år

7 Genomsnittlig avbrottstid i lokalnät, SAIDI, driftstörningar Minuter per år

8 Genomsnittlig avbrottstid i lokalnät, SAIDI, driftstörningar Minuter per år Exklusive januari och februari

9 Procentuell fördelning mellan olika felorsaker Procent

10 Procentuell fördelning mellan olika anläggningsdelar Procent

11 Driftstörningarnas varaktighetsfördelning Procent

12 Driftstörningarnas varaktighetsfördelning Antal

13 Vad är NorStat? Motsvarighet till NORDEL-statistiken fast inom eldistributionsområdet Svensk Energi är sammanhållande för det svenska arbetet En gemensam nordisk databas skall byggas upp enligt ”OPAL- specifikation” samt administreras och drivas.

14 NorStat – Vad händer? Startmöte våren 2005 Stadgar har tagits fram En första sammanfattning av befintlig nordisk statistik tas fram under 2006 SNART KLAR!

15 Antal fel på olika komponenter – 1-39 kV ComponentDenmarkFinlandNorwaySweden Overhead line uninsulated insulated cable Underground cable (total) Oil-paper XLPE Secondary substations N/A Power transformers Circuit breakers Load break switches Disconnectors22-Incl. above Unknown

16 Felfrekvenser – 1-39 kV ComponentDenmark [faults/100k m/pcs.] Finland [faults/100k m/pcs.] Norway [faults/100k m/pcs.] Sweden [faults/100k m/pcs.] Overhead line--- - uninsulated7,210,005,5- - insulated-2,991,7- - cable-3,53-- Underground cable (total)-3, Oil-paper2,30-3,88- - XLPE0,67-1,06- Secondary substations-0, Power transformers0,11-1,04- - Circuit breakers0,34-0,46- - Load break switches0,07-0,10- - Disconnectors0,10-Incl. above-

17 Felorsaker – 1-39 kV CauseDenmarkFinlandNorwaySweden Wind, storm Ice, Snow Lightning Other nature Animals Digging/excavations Work/testing Fire/explosion Staff Maloperation Other, people/external Insufficient maintenance Construction error Ageing Wear and tear Corrosion 35-7 Leakage 4-5 Other, technical equipment Other Unknown Impact due to other faults

18 Kundkonsekvenser – 1-39 kV Planerat och oplanerat > 3 min. Key figureDenmarkFinlandNorwaySweden ENS [MWh]-13569,719 Number of affected end users Accumulated end user minutes lost Total number of end users SAIDI SAIFI4,140,761,71 Number of affected delivery points 42,928-N/A Accumulated delivery point minutes lost 4,432, ,66 Total number of delivery points62, System average interruption duration for delivery points 103,3-- System average interruption frequency for delivery points 0,70--

19 Vilka mål ska vi ha inför framtiden? Täcka minst X% av kunderna Minst Y nätbolag med Felstatistik? Anpassningar till NorStat ……………… ……………..

20 Några frågor??


Ladda ner ppt "Svensk leveranssäkerhet DARWin 2005. 2005 – Ett speciellt år……… 91 % av kundunderlaget ingår 112 nätbolag lämnade data Kvaliteten på indata är bättre."

Liknande presentationer


Google-annonser