Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Affärsplan för Lunchbrickans UF Period: 2014-2015 Styrelsemedlemmar: Olof, Kevin, Erik, Johan Län: Blekinge Kommun: Ronneby Skola: Knut Hahn Handledare:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Affärsplan för Lunchbrickans UF Period: 2014-2015 Styrelsemedlemmar: Olof, Kevin, Erik, Johan Län: Blekinge Kommun: Ronneby Skola: Knut Hahn Handledare:"— Presentationens avskrift:

1 Affärsplan för Lunchbrickans UF Period: Styrelsemedlemmar: Olof, Kevin, Erik, Johan Län: Blekinge Kommun: Ronneby Skola: Knut Hahn Handledare: Tommy Höppner Rådgivare: Roger Gardell

2 INNEHÅLLSFÖRTECKNING Bakgrund Vision Affärsidé Vårt mål……………………………………………………………………..3 Logotyp och företagsnamn Prissättning Produkt Målsättning………………………………………………………………….4 Miljö Produktion Marknad Framtiden…………………………………………………………………… 4 SWOT-analys Produktion Konkurrensmedel Kunder Organisation Marknadsundersökning Tidsplan Likviditetsbudget Resultatbudget Underskrifter………………………………………………………………..12 Bakgrund Vision Affärsidé Vårt mål……………………………………………………………………..3 Logotyp och företagsnamn Prissättning Produkt Målsättning………………………………………………………………….4 Miljö Produktion Marknad Framtiden…………………………………………………………………… 4 SWOT-analys Produktion Konkurrensmedel Kunder Organisation Marknadsundersökning Tidsplan Likviditetsbudget Resultatbudget Underskrifter………………………………………………………………..12

3 Bakgrund: Marknadsföring är A och O för att sälja och detta är något som alla måste göra. Denna marknad kommer alltid att finnas och kommer också förmodligen växa. Vi har därför valt att starta ett företag som hjälper andra företag att marknadsföra sig. Vi har valt att börja med att marknadsföra företagen genom lunchbrickor i och med att det når ut till många privatpersoner och företagare. Vision: Vår vision är att hjälpa andra företag att utöka sin försäljning med hjälp av vår tjänst och produkt, som är en fin designad lunchbricka med företagets egna designade loggor och önskad text. Vi har visionen att växa inom marknadsförings branschen och utöka vårt sortiment med fler marknadsförings sätt, med temat lunchrestauranger.Affärsidé Vår affärsidé är att marknadsföra företag genom lunchbrickor så de når ut till ett stort antal potentiella kunder för en rimlig pris lapp Vårt mål: Vårt mål med UF är att få goda kunskaper om hur det är att driva eget företag samt hur det fungerar i företagsbranschen. Vi vill utvecklas som personer och lära oss ta stort ansvar. Under året har vi som mål att sälja minst 500 brickor och gå med vinst. Vi vill delta på mässor, öppet hus och SM i ungföretagsamhet samt medverka på så många säljtillfällen som möjligt. Logotyp & företagsnamn: Anledningen till att vi valde både vårt namn och logotyp som vi har är för att vi från start endast tänkt att sälja designade lunchbrickor men i framtiden så tror vi att vi kommer att expandera och utveckla marknadsförings idéer till exempel glas, entrétavlor eller veckomenyer på tv-apparater. Namnet kopplar oss fortfarande till det vi gör i dagsläget men i framtiden om vi väljer att driva vidare vårt företag så tror vi att vi förmodligen kommer att byta namn.Prissättning: Vi började med att räkna ut vårt inköpspris, vad det kostade att köpa in vår produkt med moms och frakt samt diverse kostnader. Vi har även haft möten med både vår rådgivare och en chef från handelsföreningen (Sofia Loell.) Hon visade oss olika exempel på hur vi skulle prissätta vår produkt. Hon föreslog att vi skulle använda oss av ett pålägg 150 kr /h. Vi har också jämfört med andra marknadsförings alternativ som tillexempel en reklamplats i Blekinge Läns Tidning. Och sponsring platser till olika idrottsföreningar.

4 Produkt: Vår produkt är en lunchbricka som är handtillverkad på Öland och skapad av miljövänliga ämnen. Brickan trycks också på Öland av företaget formpress som gör högkvalitativa tryck och trycker även åt många designföretag där kvaliteten måste vara i toppklass. Våra brickor trycks med samma kvalitet som designföretagen och är därför i mycket bra skick. Brickorna har en melaminbaserad yta som är tålig mot värme och alkohol. Brickorna är maskindiskbara i restaurangmaskiner upp till 95 grader, om vi levererar utskrifter eller tryck. Marknad: Marknaden vi är på är enorm, all företag behöver marknadsföra sig och genom våra lunchbrickor är ett bra sätt att nå ut till privatpersoner. På lunchrestauranger kommer ca 200 personer dagligen och detta är ett enkelt och smidigt sätt att marknadsföra sig. Vårt mål är att när någon exempelvis ska anlita ett elföretag så ska de tänka på det där företaget som de ofta ser som är på lunchbrickorna på den restaurangen.Framtiden: Framtiden ser vi väldigt starkt och ljus på inom företaget. Vi hoppas att i framtiden inte bara kunna marknadsföra företag genom lunchbrickor, utan även marknadsföring genom t.ex. glas, tallrikar, lunchmenyer mm, med temat lunchrestauranger. Vi kommer att utöka vår kundkrets, så att vi inte bara finns i Ronneby, utan även i resten av Blekinge. Vi hoppas även på att kunna göra en egen mobil app. Som har samma funktion som vår websida, så att företagen får lite extra bra och gratis marknadsföring. MÅLSÄTTNING: Personliga mål Vårt främsta personliga mål är att utvecklas som entreprenörer, säljare och att vidga våra kunskaper inom företagande. Vi kommer att lära oss av vårt samarbete detta år, då vi tvingas lösa konflikter, kompromissa, ta ansvar och lyssna på andra. Vi vill även utveckla vårt mod när vi till exempel talar till våra kunder. Företagets mål för oss på Lunchbrickans UF är det viktigt att delta i så många tävlingar som möjligt och vinna flera priser. Det är genom att lämna in tävlingsbidrag och att delta i tävlingar som vi utvecklas som grupp. Lunchbrickans UF vill även skapa ett starkt varumärke med ett gott rykte. MILJÖ : En sak gruppen var överens om från början var att vi ville göra en miljövänlig produkt. Det ligger både rätt i tiden för bra försäljning och för att vi människor på jorden måste ta ansvar för en hållbar utveckling. Efter att vi kommit på vad vi ville syssla med, lunchbrickor, började vi spåna på var vi kunde hitta ett företag som tillverkar och trycker lunchbrickor på bästa miljövänliga vis. Vi hittade ett företag på Öland, som ligger omkring mil från Lunchbrickans UF’s kontor. brickans virke odlas just på Öland vilket vi tryckte var kanonbra!

5 SWOT- analys: Produktion: Våra produkter görs för hand, en bricka eller ett underlägg i taget. Det är ett hantverk och dessutom jobbar vi med trä, ett levande naturmaterial. Detta utgör grundförutsättningarna för oss och påverkar produktionen på följande sätt; En viss justering(± 5mm) av motivet är normalt. För att kompensera för kassation, tillverkar vi alltid några extra produkter, vilket medför att levererat antal kan skilja från beställt antal. Fabriksstandard är ± 10 procent. Vid mindre kvantiteter kan procentsatsen variera mer j Ej samma erfarenheter som andra etablerade företag. Begränsat med tid. Styrkor Vi har hög kvalité på våra brickor. Vi har en bra rådgivare som ger oss ett stort kontaktnät. Vi är riktigt duktiga försäljare och vågar ta för oss. Svagheter Möjligheter Då vi inte har några speciellt stora konkurrenter så finns en chans att vi kan öka vårt geografiska försäljnings område väldigt mycket. Går lätt att vidareutveckla Hot Lätt att kopiera vår affärsidé Det finns fler sätt att marknadsföra sig på.

6 Konkurrensmedel: Pris Pris: Priset för vår marknadsföring handlar inte bara om själva marknadsföringen, utan priset inkluderar även kundservice från kompetent och påläst personal, anpassning till varje enskild kund, kvalitetssäker produkt med elegant design och fantastisk funktion. Produkt Produkt : Med en produkt som har otroligt snyggt och stilrent design, med alla olika färgslag som både är miljövänlig och svensktillverkad, konkurrerar den ut vardagliga brickor med råge. Materialet är taget från Ölands allra mest finaste och renaste skogar, och produkten är även tillverkad i Färjestaden, som är en vacker liten by, som ligger i hjärtat på Öland. Plats: Plats: Vi kommer att ta direkt kontakt med företagen och organisationerna för att låta dem marknadsföra sig genom våra lunchbrickor. Vi kommer att kontakta så många företag som möjligt, så att vi får en mycket bredare kundgrupp än om vi bara hade fokuserat på en bransch. Vi kommer att ha en egen webplats, där man kan hitta vilka lunchrestauranger som har valt att ta emot brickor från oss, och även dem företagen som har valt att marknadsföra sig genom oss. Du finner även lunchmenyerna från varje lunchrestaurang, som uppdateras varje vecka. Påverkan: Påverkan: Eftersom vi säljer marknadsföring till företag, som lättast säljs med hjälp av en praktisk demonstration och en säljares förklaring, kommer vi att boka upp möten med företagen där vi går igenom vår affärside, och försöker få dem att marknadsföra sig genom våra brickor. På vår webplats kan företagen, och även intresserade privatpersoner, kontakta oss, genom att antingen skicka ett mail, eller ringa till någon av företagets anställda. Personal: Personal: Fyra ambitiösa och målmedvetna delägare som alla delar uppfattningen att känsla för kundservice är en otroligt viktig egenskap hos företagets personal och dessbättre besitter vi alla detta karaktärsdrag. Vi har en inre drivkraft som gör att vi alltid vill fullgöra alla uppdrag och arbeten vi tar på oss. Med vår kunskap och vårt engagemang vill vi uppfylla kundens behov och hjälpa dem från intresse till affär. Kunder: Det första vi gör för att hitta kunder är att vi åker ut till restauranger och erbjuder dem gratis brickor. Om restaurangen eller caféet tackar ja till detta så börjar vårt uppdrag, det vi sedan gör är att vi söker upp företag och erbjuder dem reklamplatser på brickan som vi sedan ge till restaurangen eller caféet. Våra kunder är alltså företag på tillväxt som vill marknadsföra sig, som vi hjälper genom att erbjuda dem att ha sina loggor på våra lunchbrickor, som vi senare ge till lunchrestauranger och caféer.

7 Organisationen: Vi alla har en stark vilja och åsikt, alla vill och ska delta då viktiga beslut ska fattas. Vi har delat upp företaget i olika ansvarsområden för att få en bra struktur och ordning. Våra styrkor är att vi alla är målmedvetna och drivna killar som verkligen fått upp ögonen för entreprenörskap. Vi brinner för marknadsföring och tycker om att prata med olika företag för att hjälpa dem att hitta nya kunder. VD, Olof Andersson Med en bra ledar- och organisationsförmåga är Olof en utmärkt VD för gruppen. Han klarar av att ha många bollar i luften, har ett stort driv och arbetar målmedvetet Produkt och administrations ansvarig - Kevin Wernström Produkt och administrations ansvarig - Kevin Wernström Med en fingertoppskänsla för design och form finns det ingen mer passande än Kevin som produktansvarig. Han lägger stor vikt vid produktutvecklingen och hans främsta jobb är att se till att utvecklingen och produktionen av produkten går rätt till. Med den kreativitet och det driv Kevin har underlättas detta arbete. Han har även hand om vår hemsida. Marknadsansvarig och Ekonomiansvarig – Erik Sand Eriks sinne för siffror och ordning gör honom till en utmärkt person för att sköta ekonomin i företaget. Han har praktiserat på en revisionsbyrå och är därför en riktig kung på bokföring. Med kunden i fokus och en beslutsamhet om att göra vårt företag synligt är Erik också perfekt som marknadsansvarig. Med en utåtriktad personlighet och god hand med människor har Erik det yttersta ansvaret för marknadsföringen och företagets synlighet. Han är engagerad och knyter många bra kontakter till företaget, både framtida kunder och experter inom områden vi behöver hjälp inom.

8 Försäljningsansvarig och Kommunikationsansvarig –– Johan Nöjd För att ett företag ska överleva krävs försäljning och intäkter. Där kommer vår fantastiska försäljare in i bilden, Johan. Han ansvarar för att hitta säljtillfällen och att alla i gruppen får kunskap och nya lärdomar inom försäljning. Ett företag klarar sig inte helt på egna ben. Det behövs en aktiv kontakt med olika intressenter, rådgivare och kunder vilket Johan också ansvarar för. Hans intresse för foto, grafisk design och layout gynnar även företaget. Handledare; Handledare; Vid vår sida har vi Tommy Höppner som är vår lärare han kan mycket inom olika områden. Från han hämtar vi teoretisk kunskap kring entreprenörskap, företagsekonomi och produktutveckling men också motivation och peppning, Rådgivare, Roger Gardell: j Tidsplan

9 Vi har gjort en marknadsundersökning för att ta reda på hur många företag som har intresse och känner behov av vår produkt. Vi ville även veta hur företag ställer sig till att marknadsföra sig, vad ett företag är villigt att betala för att synas på ett bra sätt. I slutet på september 2014 frågade vi 22 företag i Ronneby. Vi valde att göra ett kvoturval, där vi riktade in oss på företag i olika branscher, men främst till medelstora företag. Vi valde att slå ihop de olika branscherna till en och i olika cirkeldiagram visar vi upp vad respondenterna svarade på våra frågor. Undersökningen visade att: * 27% av företagen var villiga att betala kr för att marknadsföra sig hos oss. * 36% av företagen var villiga att betala kr för att marknadsföra sig hos oss. * 23% av företagen var villiga att betala kr för att marknadsföra sig hos oss. * 9% av företagen var villiga att betala kr för att marknadsföra sig hos oss. *5% av företagen var villiga att betala kr för att marknadsföra sig hos oss. Marknadsföring:

10 15 av 22 företag tyckte att vår idé kunde vara lönsam för dem. Det tycker vi är jätte roligt att veta att det finns så många företag som är så positivt inriktade till UF företag Det var enbart 7/22 företag som hade marknadsfört sig på detta visset innan. Men de som gjort det tyckte att de var bra och att det var roligt att se ett UF-företag som driver på andra företag att marknadsföra sig bättre. Efter att ha sett detta i vår marknadsundersökning ser vi bra svar på vad vi ville få reda på. att det finns ett intresse för vår produkt. Många tycker att det är viktigt att marknadsföra sig. Marknadsundersökningen visade också att det mestadels var medelstora företag i Ronneby som kände att dem behövde marknadsföra sig bättre. marknadsundersökningen gav ganska

11 Likviditetsbudget Resultatbudget

12 Styrelsemedlemmarnas underskrifter ________________________ Produkt och administrations ansvarig Marknadsansvarig och Ekonomiansvarig ________________________ VD Försäljningsansvarig och Kommunikationsansvarig


Ladda ner ppt "Affärsplan för Lunchbrickans UF Period: 2014-2015 Styrelsemedlemmar: Olof, Kevin, Erik, Johan Län: Blekinge Kommun: Ronneby Skola: Knut Hahn Handledare:"

Liknande presentationer


Google-annonser