Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kartläggning av processer. Värdeflödesanalys - arbetsgång Identifiera kunden och dess behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kartläggning av processer. Värdeflödesanalys - arbetsgång Identifiera kunden och dess behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten."— Presentationens avskrift:

1 Kartläggning av processer

2 Värdeflödesanalys - arbetsgång Identifiera kunden och dess behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten Hur flödar informationen Hur lång tid tar aktiviteterna Hur långa är ledtiderna Vad är värdeskapande ur patientperspektiv (och vad är slöseri)

3 Arbetsgång värdeflödesanalys Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri

4 Kundbehov Vem är kunden? Vad är kundernas behov/krav? –Kvalitet –Tillgänglighet –Bemötande –Delaktighet –Etc. Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Diskutera 2 minuter med bordsgrannen – vem är kund till er verksamhet?

5 Aktiviteter och aktörer Vilka aktiviteter ingår i processen? Vilka aktörer ingår i processteget? Kundebehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Registrera remiss Sekreterare Bedöma remiss Läkare Boka/ kalla Sjuksköterska Besök Läkare Journal- skrivning Sekreterare

6 Process- information Hur väl fungerar processen idag? –Hur lång är tiden för aktiviteten? –Hur mycket väntan finns i processen? –Hur lång är ledtiden? Hur flödar informationen i processen? Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Registrera remiss Sekreterare PT = 1 min. Bedöma remiss Läkare PT = 12 min. Boka/ kalla Sjuksköterska PT = 20 min. Besök Läkare PT = 45 min. Journal- skrivning Sekreterare PT = 20 min. VVV V 5 dagar 1 min12 min20 min45 min20 min 10 dagar50 dagar3 dagar

7 Analys och beräkning Hur stor del av tiden i processen är värdeskapande? Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Registrera remiss Sekreterare PT = 1 min. Bedöma remiss Läkare PT = 12 min. Boka/ kalla Sjuksköterska PT = 20 min. Besök Läkare PT = 45 min. Journal- skrivning Sekreterare PT = 20 min. VVV V PT: 98 min GT: 68 dag 5 dagar 1 min12 min20 min45 min20 min 10 dagar50 dagar3 dagar % värdeskapande tid = = 0,03% 98min 68 dagar Processtid: 98 min Genomloppstid: 68 dagar Processinformation

8 Grupparbete Värdeflödesanalys Läs igenom caset och gör sedan en värdeflödesanalys: Vad är patientens behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten Hur lång tid tar aktiviteterna Hur långa är ledtiderna Vad är värdeskapande ur patientperspektiv

9 PT: 98 m Färgkod Registrera remiss Sekreterare PT = 1 min. Bedöma remiss Läkare PT = 12 min. Boka/kalla Sjuksköterska PT = 20 min. Besök Läkare PT = 45 min. Journal- skrivning Sekreterare PT = 20 min. GT: 68 d 5 dagar 1 min12 min20 min45 min20 min 10 dagar50 dagar3 dagar V V V V V V VV Aktivitet/processteg: Gul post-it Ansvarig och processinfo: Grön post-it Processtid, PT: Skriv direkt på pappret Väntetid: Skriv direkt på pappret Slöseri: Rosa post-it S S S S S S S S S


Ladda ner ppt "Kartläggning av processer. Värdeflödesanalys - arbetsgång Identifiera kunden och dess behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten."

Liknande presentationer


Google-annonser