Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1."— Presentationens avskrift:

1 MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1

2 Översikt Vad är interaktiv ljuddesign? Hur vi gör i kursen Utrustning och verktyg Teori

3 Vad är interaktiv ljuddesign? Interaktiv; som sker i samarbete mellan datoranvändare och dator, växelverkan, ömsesidig påverkan, samverkan, växelspel Ljud som kan reagera på yttre faktorer, påverkas i realtid Ett nytt forsknings- och designområde pga av ny teknologi

4 Vad är interaktiv ljuddesign? Nyskapande musik: algoritmisk komposition, mikrotonalitet, fraktalmusik, självgenererande musik Intelligenta musikinstrument och kompositionsverktyg Ljud till datorspel som skapas och genereras i realtid, physical modelling Maskin/människa-interaktion i samhället (telekom, fordon, vård, etc.) Interaktiva musikinstallationer: Strainings (wave regler + granularsyntes trumpet, Max/MSP), Orfi (JAZZ wave, MINI regler, GLCH regler, SuperCollider), VOXX regler inspelning + syntes) http://www.musicalfieldsforever.com/

5 Vad är interaktiv ljuddesign? Interaktiv ljuddesign och musik har parametrar som kan styras av regler, algoritmer, sensorer, nätverk etc. eller manuellt live på scen Exempel (bra för inspiration): http://musicthing.blogspot.com http://musicthing.blogspot.com http://createdigitalmusic.com Golan Levins audiovisuella verk är mycket imponerande. Det ser så enkelt ut, men är tekniskt mycket komplicerat. Se videor av hans "Messa di Voce" http://www.flong.com/

6 Vad är interaktiv ljuddesign? Varför bygga egna musikinstrument? Gör att du kan förverkliga dina egna idéer om musik - idéer som inte är tillgängliga i kommersiell programvara skapa en egen unik miljö för komponerande och liveframträdande skapa ditt eget bibliotek med moduler / patcher - standard programvara för ljud är konservativa, dyra och fulla med saker som du inte behöver

7 Vad är interaktiv ljuddesign? Fördelar Ger nya möjligheter med icke-linjära musikstycken - bryter upp statisk form Ingen fast längd - avsnitt och form kan variera i längd och ordning för varje gång det spelas - musiken kan enkelt justeras för att passa t.ex. teaterpjäser och dansstycken Kommersiella jinglar kan automatiskt fylla ut tomma tidsluckor Musik i spel - anpassar sig till vad som händer - oändlig ljudvariation

8 Vad är interaktiv ljuddesign? Fördelar Bra för att framföra musik live - tempo, intensitet, komplexitet, form kan ställas in för att matcha atmosfär och stämning - fördröjningstider, reverb, spatialisation kan anpassas direkt för att passa i rummet - klangfärg och enveloper kan mappas om och rearrangeras i farten Traditionellt tolkas musiken av musiker - idag, när det är lätt att fixera musik, behöver vi andra former av variation, inte bara statisk inspelas musik som är 100% repeterbar Interaktiv = unikhet?

9 Vad är interaktiv ljuddesign? Nackdelar Risken för fel, kraschar, osv. Krävs mycket tid och kraft - som skulle kunna användas för att faktiskt göra musik Tekniska problem, buggar och underhåll av kod - översätta till nya system och uppdateringar Mycket tid kan gå förlorad genom att skriva om existerande funktionalitet - minimera genom att återanvända egen och andras kod Man glömmer hur den egna koden fungerar - det finns inga manualer, FAQ eller helpdesk Kostar extra CPU-tid för att generera ljud i realtid - spelutvecklare gillar inte det

10 Hur vi gör kursen Föreläsningar Övningar Labbar Presentationer Projektarbete Kommentera varandras Lab, Övn, Pres. på forum!

11 Hur vi gör kursen Föreläsningar och övningar Två laborationer (2hp) För alla laborationer gäller: obligatorisk närvaro inlämningsuppgift individuellt arbete (även om en laboration görs i grupp så lämnar var och en in sin egen redovisning/källkod) Projekt (2.5hp) Skapa ett interaktivt musikinstrument i Pd

12 Hur vi gör kursen Lab 1 Bygg din egen ljudfilsspelare och manipulator Använd den för att skapa sex ljudfiler som uttrycker din identitet GUI-click eller Mouseover effect Radio jingle Mobile ringtone Burst of noise Rhythmical loop eller Beat Ambient sound (dvs. bakgrunds-, miljö- eller atmosfärljud)

13 Hur vi gör kursen Lab 2 Bygg din egen effektkedja Skapa olika dsp-effekter med parameterkontroll Koppla ihop effekterna seriellt i en kedja Anslut en ljudkälla till datorns ljudingång (adapter behövs till Latitude) Arbeta i par genom att skicka ljudet från en dator till en annan

14 Hur vi gör kursen Projektarbete Skapa ett interaktivt musikinstrument i Pd Instrumentet skall använda ljudfiler realtidssyntes dsp-effekter och skall kunna kontrolleras interkativt utanför datorn

15 Utrustning och verktyg Kurssida på Moodle med Forum (all kommunikation) Laptops Pure Data Audacity Ljudkort Mikrofoner MIDI-kontroller TouchOSC (iPhone/android) reacTIVision Gamepads

16 Teori Kurslitteratur Kreidler, Johannes (2009), Programming Electronic Music in Pure Data. Wolke Verlagsges. Mbh.. (278 s). ISBN 9783936000573 Available online for free: http://www.pd-tutorial.com/http://www.pd-tutorial.com/ Marstal Henrik, Moos Henriette (2001), Filtreringer - Elektronisk musik fra tonegeneratorer til samplere 1898-2001.. Høst & Søn, Köpenhamn. (347 s). ISBN 87-14-29708-6


Ladda ner ppt "MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1."

Liknande presentationer


Google-annonser