Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Slutmätningar vs valresultat 1 % Genomsnitt av slutmätningar inför riksdagsvalet 2014 Demoskop, Ipsos, Novus, Sifo, United Minds.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Slutmätningar vs valresultat 1 % Genomsnitt av slutmätningar inför riksdagsvalet 2014 Demoskop, Ipsos, Novus, Sifo, United Minds."— Presentationens avskrift:

1 Slutmätningar vs valresultat 1 % Genomsnitt av slutmätningar inför riksdagsvalet 2014 Demoskop, Ipsos, Novus, Sifo, United Minds

2 Slutmätningar vs valresultat 2 % Genomsnitt av slutmätningar inför riksdagsvalet 2014 Demoskop, Ipsos, Novus, Sifo, United Minds

3 Exempel på potentiella felkällor 3 Telefon vs web? Mobiltelefoner eller fasta nummer? Ingå i urvalet Ej kontakt Vägrare Acceptera att delta i undersökningen Osäkra Bestämmer sig sent Självkännedom Skamfaktorn Ärlig Resultat

4 Bestämde sig väljarna sent i riksdagsvalet? 4 Bas: Samtliga, 3888 intervjuer När bestämde du dig för att rösta på det parti som du valde?

5 Bestämde sig väljarna sent i riksdagsvalet? 5 Bas: Samtliga, 3888 intervjuer När bestämde du dig för att rösta på det parti som du valde?

6 Har skamfaktorn för SD ökat?  Förhållandevis god träffsäkerhet i riksdagsvalet 2010  Varför skulle skamfaktorn öka samtidigt som SD växer?  Två möjliga förklaringar 1.Nya SD-väljare skiljer sig från gamla SD-väljare 2.Stigmat kan ha ökat av annat skäl, ny stämning i samhället 6

7 Vägrare  Förhållandevis många uppringda vill inte delta  Det ligger nära till hands att misstänka tendenser i bortfallet  Lägre kostnad för oroliga att vägra än att svara osant  Vem ringer egentligen?  Kan man lita på anonymiteten?  Systematiska skillnader i prosociala attityder och beteenden?  Både underrepresentation av SD och överrepresentation av MP 7


Ladda ner ppt "Slutmätningar vs valresultat 1 % Genomsnitt av slutmätningar inför riksdagsvalet 2014 Demoskop, Ipsos, Novus, Sifo, United Minds."

Liknande presentationer


Google-annonser