Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dans – eller rörelse till musik Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 8 HT 2014.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dans – eller rörelse till musik Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 8 HT 2014."— Presentationens avskrift:

1 Dans – eller rörelse till musik Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 8 HT 2014

2 Uppgiften  Ni skall i smågrupper skapa en dans.  Ni väljer musik själv.  Alla i gruppen skall vara med och skapa dansen/rörelserna.  Lektionstiden ni får skall räcka för er presentation, vill ni öva mer hemma så får ni göra det.  Detta är en förberedande uppgift inför motionsgprogrammet som skall göra i år 9.  Dansen skall vara minst 1 min. 30 sek.

3 Musikanalys  Lyssna in vad som är vers, refräng, mellanspel osv.  LYSSNA, LYSSNA……..  Döp dem till teman – A, B, A1 osv.  Liknande teman har liknande benämning.  Hur skall jag använda dessa teman?  Vilka rörelser skall jag ha med?  När ska de komma utifrån musiken?  Träna – träna – träna.

4 Musikanalys  Pulshöjare – löpning. ”Maniac”   IntroIIII IIIIJoggstuds   IIII IIIIHoppsasteg   A Vers IIII IIIILöp runt  IIII IIII   B RefIIII IIIILöp på stället  IIII IIII  II   A VersIIII IIIILöp runt  IIII IIII   B1 RefIIII IIIILöp på stället + armar upp  IIII IIII   C M-spelIIII IIII Hoppsasteg  IIII IIII   D GuitarIIII IIIISidolöp. 123 stopp, 123 stopp  IIII IIII   A1 VersIIII IIIILöp runt   B1 RefIIII IIIILöp på stället  IIII IIII

5 Mål med uppgiften  Att ge en grund inför motionsprogrammet i år 9.  Få inblick i vad dans/rörelse till musik, kan vara.  Våga presentera ett arbete till musik inför sin grupp. Syfte  Ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera olika rörelseaktiviteter.  Ge eleverna möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra.  Bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga Centralt innehåll  ”dans och rörelser till musik,”

6 Betyg Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse samt träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse samt träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser relativt väl till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse samt träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang.

7 Konkretisering  Konkretisering av kunskapskraven i dans – rörelse till musik för år 8  E: Eleven klarar av att genomföra några steg i takt till musiken, samt gör sitt bästa och samarbetar med övriga gruppmedlemmar i övningen. I skapandet av den egna dansen i grupp ska en lämplig låt väljas.  C: Eleven klarar av stora delar av stegen i en följd i takt till musiken, samt gör sitt bästa och samarbetar med övriga gruppmedlemmar i övningen. I skapandet av den egna dansen i grupp ska en lämplig låt väljas. Dessutom bedöms kreativitet, fantasi och finess.  A: Eleven behärskar takt och rytm fullt ut oavsett vilken genre det är på musiken. Bidrar med sin kunskap för att lyfta andra elever i gruppen. I skapandet av den egna dansen i grupp ska en låt väljas, med motivering till varför den passar till rörelserna i sammanhanget. Dessutom bedöms kreativitet, fantasi och finess. (Hur musiken utnyttjas, hur rummet används, tydligt start och stopp, följer rörelserna musiken, formationer)

8 Vad är det jag tittar på?  Att ni är väl inövade.  Att hela gruppen jobbar för att få till en bra presentation.  Att hela gruppen samspelar.  Att ni rör i takt till musiken och utnyttjar musikens karaktär.  Att ni rör er med inlevelse, (tillåtet att spexa och ta ut svängarna).  Att det finns en början och ett slut.

9 Tidsplan klass 8 a & c  Uppstart och gruppindelning sker idag. Om det finns tid över kan ni börja lyssna till musik.  Dansträning på två lektionstillfällen, vecka 43 och 45  Redovisning sista idrottslektionen vecka 45. Första 30 minuterna får ni till genrep.

10 Tidsplan klass 8 d & e  Uppstart och gruppindelning sker idag. Om det finns tid över kan ni börja lyssna till musik.  Dansträning andra pass v43. Träning utan MGu v45. Träning första lektion v46.  Redovisning sista idrottslektionen vecka 46.

11 Vad kan vara dans?         8drVi0&feature=related 8drVi0&feature=related 


Ladda ner ppt "Dans – eller rörelse till musik Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 8 HT 2014."

Liknande presentationer


Google-annonser