Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Om verksamhetsuppföljning och it-stöd Rolf Dalin 12 april 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Om verksamhetsuppföljning och it-stöd Rolf Dalin 12 april 2011."— Presentationens avskrift:

1 Om verksamhetsuppföljning och it-stöd Rolf Dalin 12 april 2011

2 Innehåll UFFE:s modell LOKE Vår ansats för teknikstöd Hur har man gjort på andra håll? FoU Västernorrlands speciella enkätstöd från Verdandi- samarbetet Hur kan FoU-enheten hjälpa till med detta?

3 Analys av verksamhetsbeskrivning så att den sönderfaller i följande delar Beskrivning av klienter Beskrivning av resultat Beskrivning av insatser Klienten - Personnummer - Etnicitet - Kön - Placerande enhet - Anledning - Tidigare insatser - Parallella insatser - Inskrivningsdatum - Utskrivningsdatum - ASI Insatserna - Antal behandlingsinsatser - Typ av behandlingsinsatser - Antal stödinsatser - Individuell behandling - Gruppbehandling - Fritidsaktivitet - Social träning Utfallet - Orsak till avslut - Drogfrihet - Livskvalitet - Boende - Kriminalitet - Relationer LOKE (lokal evidens)

4 KA Kommunikation som underlättas Verksamhetens kommunikation med klienten: –med ledning, chefer –med politiker och medborgare –med liknande verksamheter –internt inom verksamheten –för forskning/utvärdering (?)

5 Ett exempel: RÅBA, Sundsvall Vi introducerade LOKE-modellen och det IT-stöd vi valt De gjorde verksamhetsbeskrivning och analyserade (tog isär) den och valde variabler och variabelkategorier för klient-, insats- och utfallsbeskrivning Skapade ett enkelt formulär med vår hjälp Registrerar nu sina klienter

6 IT-stödet Netigate RÅBAS formulär Råbas inloggning Redigera formuläret (kräver en del träning) Plocka ut sammanställningar (enkelt)

7 KA Vad har man gjort på andra håll? Göteborgs stad –Kommunstyrets lednings- och styrningssystem Skellefteå, Oden –Klienter får registrera sina utfallsskattningar (ORS) i en internationell webbaserad community FoU Välfärd, Gävleborg –Klient- och insatsbeskrivningar men inte utfall

8 KA En speciell ansats om enkäter Ett speciellt enkätstöd för brukarorganisationers brukarrevisioner Utarbetas mellan Verdandi, SKL och FoU- enheten –Pappersenkät –Registreringsformulär för enkätsvaren –Statistikprogram på nätet: tabeller och diagram –Rapportering av resultat

9 Verdandi & FoU-enheten + SKL: Enkäten

10 Verdandi & FoU-enheten + SKL: StatCrunchStatCrunch

11 Verdandi & FoU-enheten + SKL: Formuläret

12 Verdandi & FoU-enheten + SKL: Webbformuläret EditEdit - Delete Kön? [ ] Man [ ] KvinnaDelete EditEdit - Delete Ålder? [ ] Under 25 år [ ] år [ ] Över 40 årDelete Länk till Statcrunch

13 Verdandi & FoU-enheten + SKL: Rapporten KönAntalProcent Kvinna1933% Man3867%

14 Verdandi & FoU-enheten + SKL: Rapporten ÅlderAntalProcent Under 25 år47 % år1526 % Över 40 år3867 %

15 KA Hur kan FoU-enheten hjälpa till med IT-stöd för uppföljning? Vi måste följa upp och utvärdera det vi gjort hittills –Sen får vi se hur vi planerar det –Vi måste skala upp handledningen efter efterfrågan –Vi vill vara säkra på att vi erbjuder uthålliga lösningar

16 KA Vilka frågor har vi kvar att lösa? (1) Netigate som verktyg för att mata in data och skapa rapporter: –Kan Netigate tillåta att en i personalen registrerar många klienter? –Kan man hitta formuläret för en klient och fortsätta att fylla i vid ett senare tillfälle? Tänk vad man kunde göra då!

17 KA Vilka frågor har vi kvar att lösa? (2) StatCrunch som mycket billigare verktyg för att mata in enkätdata och skapa rapporter: –Kan vi skapa en manual för handhavande, så att man kan använda verktyget utan att vara ”expert” på statistisk dataanalys? –Kan t.ex. olika brukarorganisationer nöja sig med att en enkät är standard, och har en standard- procedur i StatCrunch?


Ladda ner ppt "Om verksamhetsuppföljning och it-stöd Rolf Dalin 12 april 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser