Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kultur som turistresurs Kap 3 – Hållbar turism. Vårt kulturarv Omfattar seder och bruk, traditioner musik, konst, idrott, byggnader och miljöer. Ses som.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kultur som turistresurs Kap 3 – Hållbar turism. Vårt kulturarv Omfattar seder och bruk, traditioner musik, konst, idrott, byggnader och miljöer. Ses som."— Presentationens avskrift:

1 Kultur som turistresurs Kap 3 – Hållbar turism

2 Vårt kulturarv Omfattar seder och bruk, traditioner musik, konst, idrott, byggnader och miljöer. Ses som en turistresurs när det kommer till: - Kulturlandskapets form, den samlade bilden av landskapet. - Permanenta kulturella attraktioner, museer, kyrkor, parker och historiska seder. - Arrangerade tillfälliga kulturella attraktioner, utställningar, karnevaler, festivaler och idrottsevenemang.

3 - Folktraditioner, hur människor på en viss ort lever sitt vardagsliv med hantverkstraditioner osv. - Kunskapsförmedling om kulturella aktiviteter, kurser av olika slag inom konst, teater, historia, samt temaresor. Medeltidsveckan i Visby.

4 Andra fenomen som hör till vår kultur men som också skapar turism är till exempel: Att gå på konserter, bio, teater Lyssna på popband, körsång eller radio Delta i studiecirklar, idrottsevenemang och skogsutflykter. Kulturturism är alltså besök på platser, eller evenemang med kulturellt innehåll. Ju högre grad av äkthet som en attraktion erbjuder och ju sällsyntare den är, ju större är dragningskraften.

5 Landskap som besöksmål I Sverige identifierar vi oss med landskapet som vi lever i. Vi har landskapsvapen, landskapsblommor, djur och landskapshumor. Öland har sina kroppkakor och Småland har sin ostkaka. I Sverige är det även populärt att gå på marknad. En marknad med gamla anor är Kiviks marknad i Skåne. I Jokkmokk har man haft marknad varje år i obruten följd sedan 1605.

6 Utomlands I resebroschyrer kan man ofta läsa om vad platser i olika länder erbjuder turister. ”Vi möter Massajerna i deras egen miljö. På nära håll får vi en bra förståelse för nomadernas hårda livssituation, men också en förståelse för deras levnadssätt med stora boskapshjordar, milsvida slätter med den frihet det ger.” ”En resa till Rom, Italiens huvudstad, bjuder på en förtrollande blandning av berömd konst, fantastisk arkitektur och soliga torg – och med dess kombination av storslagen historia och europeisk storstadsstämning är staden det perfekta resmålet för en weekendresa.”

7 Vilka är de svenska turistresurserna? Kräftfiske Älgjakt Midsommarafton Luciafirande

8 Vårt historiska arv För att kunna skydda och bevara vårt kulturarv har FN-organet UNESCO upprättat en lista över saker som är värda att bevara för eftervärlden upprättades en konvention som Sverige undertecknade 1984 tillsammans med 156 andra länder. Vi har därmed frivilligt åtagit oss att skydda de egna världsarven för all framtid samt stödja andra länder i samma arbete.

9 Dessa kriterier måste uppfyllas av kulturarv: - ett kulturobjekt ska vara ett mästerverk skapat av människan. - ett arkitektoniskt stilbildande byggnadsverk - en miljö med anknytning till ideér eller trosföreställningar av universell betydelse - ett framstående exempel på traditionell livsföring som är representativ för en viss kultur. Världsarvslistan innefattar även naturobjekt. I nuläget omfattar listan ca 850 objekt.

10 Betydelsefulla turistattraktioner Ett världsarv är så betydelsefullt att det är en angelägenhet för hela mänskligheten. En plats, ort, miljö eller ett objekt som på ett alldeles unikt sätt vittnar om jordens och människans historia. Sverige har idag 14 världsarv. Till exempel södra Ölands odlingslandskap.

11 Falu Koppargruva Utmärkande är Faluns röda träbebyggelse samt herrgårdarna i omgivningen. Ett historiskt industrilandskap med anor från Gruvan var världens främsta kopparproducent Produktionen lades ner 1992.

12 Kulturmöten och kulturkrockar Den vardagliga kulturen styrs av gemensamma outtalade regler. Det kan vara svårt att förklara sin kultur men när något avviker från den kan man oftast peka ut det. Kultur är som en form av kollektivt medvetande som gör att man automatiskt ”gör rätt”. Det kan bli väldigt förvirrande när vi befinner oss i en annan kultur. Kan ni ge några exempel?

13 Kulturgrammatik Kulturen har sina egna grammatiska beståndsdelar som vi utgår från när vi ser på andra kulturer. klädstil matvanor tidsuppfattning Jämlikhetssyn språk familjesyn ceremonier barnuppfostran umgängesvanor Kroppsspråk värderingar regler

14 Vi ser ofta vår egen kultur som ett rättesnöre, som det som är riktigt och ”normalt”. Detta kallas för etnocentrism och om detta tankesätt drivs för långt kan det leda till främlingsfientlighet och rasism. Det är mycket lärorikt att ta del av och lära sig om andra människors kulturer för att öka förståelsen för att det inte bara finns ett rätt sätt att leva.

15

16 Kulturella skillnader Vi lär oss hur vi ska bete oss genom vår uppfostran. ”bete dig som folk” I USA t ex betonas framåtanda, initiativförmåga och eget ”go”. I Japan betonas respekten för andra, tystlåtenhet och disciplin. Genom ständig kontakt med andra kulturer luckras vår egen kultur upp och idealen kan förändras. Detta sker även i olika generationsskiften.

17 Engelska ord Främmande – foreign Hantverk- handicraft Kulturarv- cultural heritage Mönster- pattern Researrangör- travel operator Tolka- interpret


Ladda ner ppt "Kultur som turistresurs Kap 3 – Hållbar turism. Vårt kulturarv Omfattar seder och bruk, traditioner musik, konst, idrott, byggnader och miljöer. Ses som."

Liknande presentationer


Google-annonser