Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom 070 7970728 Community.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom 070 7970728 Community."— Presentationens avskrift:

1 Pernilla Åström Strateg Digital PR Twitter @ipillanComsicom.com pernilla@comsicom.compernilla@comsicom.com Facebook.com/comsicom 070 7970728 Community Management NFI 20-05-2013

2 innehåll 1.Definition & innebörd av community 2.Community Management 3.Nya krav & arbetssätt 4.ROI & ROE 5.Tips och fallgropar

3 Definition och innebörd

4 . Vad är ett community?

5 ”Fansen är som ett land där jag är borgmästare”

6 ”Sådant som de också kan köpa”

7 Varför engagerar sig människor i communities?

8 Att driva ett community

9 Man äger inte ett varumärke längre – man lever det

10 Socialsommelier Social sommelier

11 Varför engagerar man sig med företag/brand communities online? Lära sig nya saker 78,6% Tillgång gratis innehåll 69,6% Förtidsinformation om produkter 76,1%

12 Community management med stöd av digital PR

13 Lyssna, delta, engagera, involvera

14 Varför satsa på community?

15 engagerade kunder spenderar mer

16 kundlojalitet & nya affärsmöjligheter

17 minskade annonskostnader

18 ökad kunskap

19 intern effektivitet

20 nöjda medarbetare / rekrytering

21 ”explore the universe that maersk offers employees”

22 opinion

23 kärlek

24 community management ett förändrat arbetssätt

25 Förändrat arbetssätt

26 Passion i centrum

27 Lär känna dina intressenter och deras utmaningar http://finebodyart.blogspot.se/

28 Inflytesrika personer http://finebodyart.blogspot.se/

29

30 Nyckelmedlemmar

31 Sociala objekt

32 Övning Inflytesrika personer Nyckelfrågor

33 Bidra med innehåll & service

34 Mötesplatser

35 Integrering i affärsprocessen http://finebodyart.blogspot.se/

36 Verktygslåda AktivitetVerktyg Lyssna, bevaka, lär kännaMediebevakning Logga interaktion, samla kunskap, organisera kontakter CRM-system, Digitala forum, Supportcenter, Analytics Dialog, diskussion, proaktiv supportSociala nätverk Opionionsbildning, eget innehåll/media, utbildningsmaterial Online newsroom, blogg, Content sharing plattformar

37 ROI & ROE

38 Bryt ned verksamhetsmålen - konkreta, uppnåeliga och mätbara. Avgränsade projekt/stickprover, Synkronisera med övriga mätmetoder & traditionella mätsätt. Använd interna resurser. traditionella mätsätt. Använd interna resurser. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. System för att mäta. Organisera kontakter. System för att mäta. Organisera kontakter. Tolka indikationer. Var flexibel. mål och mätning http://finebodyart.blogspot.se/

39 Nyckeltal Antal mentions i relation till kärnfrågor Antal mentions i relation till kärnfrågor Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär http://finebodyart.blogspot.se/

40 Tips för att lyckas Passion & relationer i centrum Passion & relationer i centrum Ta hänsyn till affärsmål Ta hänsyn till affärsmål Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Bygg organiskt - förtjäna dina followers Bygg organiskt - förtjäna dina followers Intern förankring och integrering Intern förankring och integrering Personligt engagemang och expertis Personligt engagemang och expertis Testa projekt i mindre skala Testa projekt i mindre skala Förstå målgruppen Förstå målgruppen Skräddarsy innehåll Skräddarsy innehåll Budgetera resurser Budgetera resurser Varierade kanaler och former på innehåll Varierade kanaler och former på innehåll

41 Fallgropar Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Dålig integration och synkronisering Dålig integration och synkronisering Mäter fel saker Mäter fel saker Resurser & uppföljning Resurser & uppföljning

42 Tack! Pernilla Åström Strateg Digital PR Twitter @ipillan pernilla@comsicom.com pernilla@comsicom.com 070 797 07 28 comsicom.com Facebook.com/comsicom Twitter @comsicom http://finebodyart.blogspot.se/


Ladda ner ppt "Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom 070 7970728 Community."

Liknande presentationer


Google-annonser