Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1."— Presentationens avskrift:

1 MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1

2 Mätningen Valuta och Gyllene Regler Variabler Paus Mått Sammanfattning Agenda 2

3 Så här mäter, räknar och rapporterar MMS TV-tittandet MMS TV-panel MMS TV-valuta MMS Akademier 3

4 Mätningen 4 BasundersökningenPanelenInsamling av tittandetInsamling av sändningsinnehållet Bearbetning av rådata, framställning av filer, rapporter mm.

5 Overnights (OV) Preliminära tittarsiffror dagen efter livedagen. Innehåller livetittande samt TS-tittande samma dag (VOSDAL). L + T0 = OV Konsoliderat data (KO) Slutgiltiga, officiella tittarsiffror (8 dagar efter livedagen). Innehåller livetittande och VOSDAL samt TS-tittande upp till 7 dagar efter livedagen. L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7 = KO Valutan 5

6 MMS Gyllene Regler En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket kan användas i flera olika sammanhang, t.ex. av olika analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. MMS certifierar de programvaror och system som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler. 6

7 Jämförbarhet. Möjliggör utvärderingar. Skapar ordning och reda. Varför en valuta? 7

8 Klass 1ViktadePanelen = Basundersökningen (sekundära kontrollvariabler) Klass 2FriaBastal från basund. som bas Klass 3Intressevar.Summa vikter från panel som bas Variabelklasser 8

9 Ålder/kön28 st olika modulerex. Kv år Familjesituation år -Vuxen åri hh utan barn -Vuxen 45 +i hh utan barn -Vuxen 20 +i hh med barn år -Vuxen 20 + i hh med barn år Urbaniseringsgrad -Storstad år -Storstad Tätort år -Tätort Landsbygd Variabler klass 1 - viktade 9

10 InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittar konsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar-HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region Variabler klass 2 - fria 10

11 Variabler klass 3 - intresse Språkfrågor Bilar, motor Djur och natur Gå i kyrkan Handarbeta, sy kläder Konst, konstutställningar Matlagning, prova nya maträtter Musik – jazz Ordna fester, träffa vänner Sjunga, uppträda, körsång Teknik, vetenskap Bygga, reparera, snickra Ekonomi, aktier, affärer Gå på bio Heminredning, måla, tapetsera, dekorera Kulturfrågor, kulturdebatt Miljöfrågor Musik – klassisk, seriös, opera Politik, samhällsfrågor Spela musikinstrument Titta på TV Trädgård, växter, odling Båtar, segling, navigering, båtliv Familj, samlevnad, relationer Gå på museum, besöka historiska platser Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning 11

12 Bastal = det antal personer som basundersökningen och den viktade panelen visar att det finns av varje sort. För viktade variabler så överensstämmer bastalen från panelen med bastalen från basundersökningen. För fria variabler så avviker panelen en smula från basundersökningen. Universumtal = bastal från basundersökningen för de viktade variablerna. Paneltal = antalet panelindivider för respektive målgrupp i panelen, minimum 75 vid analys. Låt oss illustrera med hjälp av HotBase: Bas och panel och viktat och oviktat 12

13 13

14 Tittarmåtten Tittartidsorienterade Räckviddsorienterade 14

15 Rating är den genomsnittliga publikstorleken under ett program. Rating bildas genom att dividera tittartiden med längden på det som mäts. Rating kan uttryckas i absoluta tal eller som en procentsats. Rating 15

16 Exempel rating En panelare, Eva tittade i lördags live i 35 minuter på programmet ”Så mycket bättre” som var totalt 82 minuter långt. Även 20 minuter TS senare samma dag och slutligen ytterligare 30 minuter TS dagen efter. Vi summerar tittandet och multiplicerar med Evas vikt 4500 Till sist dividerar vi med programmets längd på 82 min för att få fram en rating i absoluta tal. I verkligheten hade programmet (OV) 16

17 100% eller n st personer. Så vad är n? st (= Sveriges befolkning i TV-mätningarna.) Största möjliga rating? 17

18 Frågor?

19 Genomsnittlig tittartid är ett mått som i minuter redovisar hur lång tid man totalt tittat på TV, eller på en specifik kanal. Utgår från summerade tittarminuter. Dividera summerade tittartidsminuter med antal personer i önskad målgrupp och du får genomsnittlig tittartid per möjlig tittare. Genomsnittlig tittartid 19

20 Exempel tittartid Genomsnittlig daglig tittartid i minuter per möjlig tittare i totalbefolkningen. Vår siffra för Sverige 2009 var 166 minuter. Finland hade 176 minuter

21 Vad är den största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn? x antal minuter. Vad är x? minuter Största genomsnittliga tittartiden? 21

22 Frågor?

23 Share/tittartidsandel Share kan vara en viss kanals andel av den totala tittartiden under viss bestäm tidsperiod. Share finns i två former Konsoliderad share som inkluderar time- shift-tittande Live-share utan TS som då visar tittarnas val just vid sändningstillfället 23

24 Exempel Rating och Share Berit tittar live på hela Lyxfällan 54 minuter, hennes vikt är Cecilia tittar live på Lyxfällan i 3 minuter, hennes vikt är 4000 Berit som såg 54 min live ser dessutom ytterligare 20 minuter TS dagen efter, samma vikt Sen har vi Cecilia som såg 3 minuter live och sen pausar sin PVR i 2 minuter för att sedan fortsätta titta på resten av programmet 51 minuter TS, samma vikt

25 Liverating från Berit och Cecilia är 54* *4000 dividerat med längden 54 min = personer. Konsoliderad rating är (54+20)* (3+51)*4000 dividerat med 54 = personer. Liveratingen för det totala tittandet under de 54 live-minutrarna är Konsoliderade värdet är Liveshare är * 100 / = 1,3 % Officiell share är * 100 / = 2,7 % *LIVE*KONSOLIDERAT Exempel Rating/Share forts 25

26 Frågor?

27 Enkel räckvidd avser en enskild slot eller ett enskilt program. Vi räknar antalet unika personer som sett minst en viss del av slotten/programmet. En viss person räknas bara en gång oavsett hur många gånger denne tittar och oavsett om det är livetittande eller TS-tittande. Enkel reach/räckvidd 27

28 Reach (räckvidd) uttrycks i tusental (000) eller i % MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något allsminst 1 min. Sett programminst 3 sammanhängande min. Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min. Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min. Standard för reach/räckvidd 28

29 Exempel reach/räckvidd Eva ser på ”Så mycket bättre” Hon tittar 35 min live. Senare samma dag 20 min TS. Dagen efter ytterligare 30 min TS. Vår räckviddsregel här är; Sett minst ett tillfälle. Minst 3 sammanhängande minuter. Oavsett om man tittat live eller TS. Även fast tre tillfällen uppfyller räckviddskriteriet blir Eva’s bidrag till räckvidden EN träff (hennes vikt). 29

30 Vi studerar nu en serie av sändningstillfällen över tiden, en longitudinell studie. Kan vara veckans sju dagar, kan vara en reklamkampanj med 300 sända spottar under tre veckor. Vi följer en utpekad uppsättning panelindivider över tiden. Räckvidd & Frekvens 30

31 Vår ”serie” utgörs av veckans sju hela dagar. Vårt räckviddskriterium är sett minst 15 sammanhänganden minuter. Paneldag blir torsdagen. Vi räknar antalet träffade veckodagar per panelindivid. Resultatet för ”serien” redovisas t.ex. procentuellt hur många som sett minst en dag (1+). Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal 31

32 Vi följer upp en reklamkampanj med ex 300 spottar över 3 veckor. Paneldag blir kampanjens mittendagen eller närmast senaste. Vi räknar antalet träff per panelindivid. Vårt räckviddskriterium är sett minst 1 minut. Sedan redovisning t.ex. procentuellt hur många som sett 1+, 2+, 3+ o.s.v. av aktuell målgrupp. Genomsnittlig frekvens t.ex.: 3,1415 Räckvidd över tiden; reklamkampanj 32

33 Så här räknar vi räckvidd och frekvens 33 Panel ind-idTräffSum     3 Totalt 5 st12 FrekvensFaktisktKumulativt Tot412 Reach 1+ = 4/5 = 80% Snitt frek = 12/4 = 3,0 Frekvenstabell Tabell i datorns minne Frekvens Antal personer

34 Exempel Reach&Frequency Vi väljer ”Kungarna av Tylösand” och räknar fram reach1+ och genomsnittlig frekvens. Minst 3 minuter, alltså bara unika träffar från live och TS sammantaget. Vi analyserar höstens10 första avsnitt för målgruppen A15-44 och får en reach1+ på 31,5 och en snittfrekvens på 2,058 avsnitt. 34

35 Frågor?

36 Sammanfattning Tittartidsorienterade Rating Genomsnittlig tittartid Share Räckviddsorienterade Enkel räckvidd Reach & Frequence 36

37 Tack för idag! Hans Mandorff: Niklas Usher Holmgren: 37


Ladda ner ppt "MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1."

Liknande presentationer


Google-annonser