Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012"— Presentationens avskrift:

1 Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012
Camilla Rosman, Viking Genetics

2 Mål, Vision och Strategi för Viking Genetics
Vår vision är: ”En lönsam ko för våra mjölk- och köttproducenter”. Vi ägs av danska, finska och svenska mjölk-och köttproducenter. Bästa genetik till lägsta möjliga pris. Långsiktig satsning på forskning och ny teknologi. Rasstyrelsen ansvarar för avelsarbetet inom rasen och består av lantbrukare från FI, DK och SVE. Vi tjänstemän verkställer. Representanter från nationella rasföreningar är med på alla möten.

3 Viking Genetics ägs av:

4 I Viking Genetics kan du som lantbrukare vara
med att påverka Avelsmålet!! Mjölkproducenter Växa, Rådgivarna, VikingDanmark, FABA

5 Avelsmålet för Viking Genetics
Vårt primära mål är lönsamhet i mjölkproduktionen En lönsam ko är en ko som: -har en bra avkastning -har en god hälsa -och en funktionell exteriör

6 En snygg ko, men … … det viktigaste kan vi inte se utanpå

7 Avelsindex 1996

8 Avelsindex 2009

9 Avelsmålet för Viking Genetics
Ingen annan än Viking Genetics har samma profil. Alla pratar om ”funktionella egenskaper”, men det är bara VG som har möjligheten att jobba med det pga världens bästa kokontroll! En kopia är alltid en kopia. Det är VG som har orginalet

10 NTM är lite som grönsaker…..
Man måste lära sina barn att förstå att grönsaker är bra för dem. Servera dem varje dag, till slut lär de sig att tycka om grönsaker. Grönsaker är bra för dig! Men grönsaker är lite töntigt och präktigt…. Socialstyrelsen rekommenderar: ”Ät grönsaker varje dag!”

11 Hamburgare är mycket coolare!!!!
Barn vet från födseln att hamburgare är gott… …och även om det inte är nyttigt så äter jättemånga det ändå… Alla känner till McDonalds Varför? Jo! USA är världsmästare på marknadsföring oavsett om det gäller Hamburgare eller tjurar!!!

12 Vilket land har högst mjölkproduktion?
17% hormon-behandling Fett 4,1% Fett 3,7% Fett 3,6% Protein 3,4% Protein 3,2% Protein 3,1% World Holstein Friesian Federation, 2010

13 Vilket land har högst mjölkproduktion?
World Holstein Friesian Federation, 2010

14 Mest använda tjurarna under 2011
Antal doser NTM D Etoto +26 D Jul 84 667 +27 D Orange 69 594 +28 S Ross 65 041 +30 D Estrup 63 527 +23 D Sol BY (ej anv. i Sverige) 59 964 VH Bismark (GVP) 51 471 +36 D Limbo 44 453 +31 D Mason 36 269 VH Cup (GVP) 35 405 +29 Vägt genomsnittligt NTM på dessa är 28,2!!

15 Avelsprogrammet för Holstein
Antal/år Antal kalvar som testas genomiskt 1800 (360) Antal kalvar som köps in 260 (52) Antal insatta ungtjurar 175 (35) Antal uttagna som GenVikPLUS 40 (8) Antal Elittjurar 15 (3)

16 Tjurkalvs priser (med gällande EU-kurs)
Inköp 6 månader kr Insättning ungtjur kr Total ersättning: kr Royalty 2%

17 För uppfödarna till S Ross innebär det att för doser använda under 2011 får de kr. Sedan tidigare har hade fått motta checkar på kr för 2010 och kr för Så totalt har Skräddarehemmet fått ca en halv miljon kronor i Royalty för sin tjur! Och mer kommer det bli för 2012!. Han är still going strong och bor flott i produktionsstallet på Örnsro i Skara. Viking Genetics gratulerar uppfödarna för att för andra året i rad haft årets populäraste Holseintjur! Royalty! Som delaktiga medlemmar i Viking Genetics har uppfödarna till S Ross fått en del pengar i Royalty av S Ross. Försäljning på hemmamarknad: doser Försäljning export: doser till 16 olika länder 2009: kr 2010: 2011: kr 2012: ??? Hittills: ca kr Lars och Britt-Inger Pettersson, Skräddarehemmet i Kisa

18 Lågt spermapris! VH Bynke, NTM +37 kostar 192 kr!
Det är den högsta prisklassen vi har bland våra brukstjurar! De flesta GVP och avkommebedömda tjurarna kostar 159 kr Ungtjurar kostar 79 kr X-vik varierar en del, men de bästa tjurarna kostar 380 kr Min 120 dfert 115 Mastitres 114 Ö-tal 129 Ben 108 Juver 114 Inga plumpar! VH Bynke (VH Bismark x Ramos)

19 Det går riktigt bra för Viking Genetics…
Försäljningen på hemmamarknaden ökade under 2011 med: 8% för VR! 11% för Holstein! 10% för Jersey! Försäljningen på export ökade under 2011 med 38 %!

20 2 favoriter från Viking Genetics som motsvarar den ko som ger lantbrukarna ”osynliga kor” och bästa totalekonomi: Rakuuna S Ross

21

22 Döttrar efter S Ross 2077 Mynta Uppfödare:Jan Henriksson, Skällentorp,
Slöinge 3-e kalvare Kalvningsintervall: 13 månader kg mjölk i snitt per år 450 Maja Uppfödare: Sven-Arne Bengtsson, Folkareds Kvarn, Långås 3e-kalvare Kalvningsintervall:11,9 månader kg mjölk i genomsnitt

23 Döttrar efter S Ross 841 Bessy
Uppfödare: Per Lavergren, Hogrän Vallbys, Visby 4-e kalvare Kalvningsintervall: 11,6 månader kg mjölk/år

24 Döttrar efter S Ross 574 Oliver (?)
Uppfödare: Smink DirkJan, Lilla Ettarp, Åled 3e-kalvare Kalvningsintervall: 12,4 månader kg mjölk i genomsnitt

25

26 Fakta Rakuuna Rakuuna exporterad 16 000 doser till 16 olika länder
Rakuuna använd i ins i Sverige Dotter efter Rakuuna

27 Döttrar efter Rakuuna

28 Kom ihåg: Avelsmålet för Viking Genetics är inte i första hand att vinna på utställningar. Vi avlar för god lönsamhet och problemfria kor!

29 Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012"

Liknande presentationer


Google-annonser