Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012 Camilla Rosman, Viking Genetics.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012 Camilla Rosman, Viking Genetics."— Presentationens avskrift:

1 Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012 Camilla Rosman, Viking Genetics

2 Mål, Vision och Strategi för Viking Genetics Vår vision är: ”En lönsam ko för våra mjölk- och köttproducenter”. Vi ägs av danska, finska och svenska mjölk-och köttproducenter. Bästa genetik till lägsta möjliga pris. Långsiktig satsning på forskning och ny teknologi. Rasstyrelsen ansvarar för avelsarbetet inom rasen och består av lantbrukare från FI, DK och SVE. Vi tjänstemän verkställer. Representanter från nationella rasföreningar är med på alla möten.

3 Viking Genetics ägs av:

4 I Viking Genetics kan du som lantbrukare vara med att påverka Avelsmålet!! MjölkproducenterVäxa, Rådgivarna, VikingDanmark, FABA

5 Avelsmålet för Viking Genetics Vårt primära mål är lönsamhet i mjölkproduktionen En lönsam ko är en ko som: -har en bra avkastning -har en god hälsa -och en funktionell exteriör

6 En snygg ko, men … … det viktigaste kan vi inte se utanpå

7 Avelsindex 1996

8 Avelsindex 2009

9 Avelsmålet för Viking Genetics Ingen annan än Viking Genetics har samma profil. Alla pratar om ”funktionella egenskaper”, men det är bara VG som har möjligheten att jobba med det pga världens bästa kokontroll! En kopia är alltid en kopia. Det är VG som har orginalet

10 NTM är lite som grönsaker….. Man måste lära sina barn att förstå att grönsaker är bra för dem. Servera dem varje dag, till slut lär de sig att tycka om grönsaker. Grönsaker är bra för dig! Men grönsaker är lite töntigt och präktigt…. Socialstyrelsen rekommenderar: ”Ät grönsaker varje dag!”

11 Hamburgare är mycket coolare!!!! Barn vet från födseln att hamburgare är gott… …och även om det inte är nyttigt så äter jättemånga det ändå… Alla känner till McDonalds Varför? Jo! USA är världsmästare på marknadsföring oavsett om det gäller Hamburgare eller tjurar!!!

12 Vilket land har högst mjölkproduktion? World Holstein Friesian Federation, % hormon- behandling Protein 3,1% Fett 4,1%Fett 3,6%Fett 3,7% Protein 3,2% Protein 3,4%

13 World Holstein Friesian Federation, 2010 Vilket land har högst mjölkproduktion?

14 Mest använda tjurarna under 2011 TjurAntal doserNTM D Etoto D Jul D Orange S Ross D Estrup D Sol BY (ej anv. i Sverige) VH Bismark (GVP) D Limbo D Mason VH Cup (GVP) Vägt genomsnittligt NTM på dessa är 28,2!!

15 Avelsprogrammet för Holstein Antal/år Antal kalvar som testas genomiskt1800 (360) Antal kalvar som köps in260 (52) Antal insatta ungtjurar175 (35) Antal uttagna som GenVikPLUS40 (8) Antal Elittjurar15 (3)

16 Tjurkalvs priser (med gällande EU-kurs) Inköp 6 månader kr Insättning ungtjur kr Total ersättning: kr Royalty2%

17 Royalty! Som delaktiga medlemmar i Viking Genetics har uppfödarna till S Ross fått en del pengar i Royalty av S Ross. Försäljning på hemmamarknad: doser Försäljning export: doser till 16 olika länder 2009: kr 2010: : kr 2012: ??? Hittills: ca kr Lars och Britt-Inger Pettersson, Skräddarehemmet i Kisa För uppfödarna till S Ross innebär det att för doser använda under 2011 får de kr. Sedan tidigare har hade fått motta checkar på kr för 2010 och kr för Så totalt har Skräddarehemmet fått ca en halv miljon kronor i Royalty för sin tjur! Och mer kommer det bli för 2012!. Han är still going strong och bor flott i produktionsstallet på Örnsro i Skara. Viking Genetics gratulerar uppfödarna för att för andra året i rad haft årets populäraste Holseintjur!

18 Lågt spermapris! VH Bynke, NTM +37 kostar 192 kr! Det är den högsta prisklassen vi har bland våra brukstjurar! De flesta GVP och avkommebedömda tjurarna kostar 159 kr Ungtjurar kostar 79 kr X-vik varierar en del, men de bästa tjurarna kostar 380 kr VH Bynke (VH Bismark x Ramos) Min120 dfert115 Mastitres114 Ö-tal129 Ben108 Juver114 Inga plumpar!

19 Det går riktigt bra för Viking Genetics… Försäljningen på export ökade under 2011 med 38 %! Försäljningen på hemmamarknaden ökade under 2011 med: 8% för VR! 11% för Holstein! 10% för Jersey!

20 2 favoriter från Viking Genetics som motsvarar den ko som ger lantbrukarna ”osynliga kor” och bästa totalekonomi: S Ross Rakuuna

21

22 Döttrar efter S Ross 2077 Mynta Uppfödare:Jan Henriksson, Skällentorp, Slöinge 3-e kalvare Kalvningsintervall: 13 månader kg mjölk i snitt per år 450 Maja Uppfödare: Sven-Arne Bengtsson, Folkareds Kvarn, Långås 3e-kalvare Kalvningsintervall:11,9 månader kg mjölk i genomsnitt

23 Döttrar efter S Ross 841 Bessy Uppfödare: Per Lavergren, Hogrän Vallbys, Visby 4-e kalvare Kalvningsintervall: 11,6 månader kg mjölk/år

24 Döttrar efter S Ross 574 Oliver (?) Uppfödare: Smink DirkJan, Lilla Ettarp, Åled 3e-kalvare Kalvningsintervall: 12,4 månader kg mjölk i genomsnitt

25

26 Fakta Rakuuna Rakuuna exporterad doser till 16 olika länder Rakuuna använd i ins i Sverige Dotter efter Rakuuna

27 Döttrar efter Rakuuna

28 Kom ihåg: Avelsmålet för Viking Genetics är inte i första hand att vinna på utställningar. Vi avlar för god lönsamhet och problemfria kor!

29 Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "Vintermöte Avelsföreningen för svensk Holstein 23 mars 2012 Camilla Rosman, Viking Genetics."

Liknande presentationer


Google-annonser