Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.gu.se Om forskningsinformation, internationella rankinglistor och om dilemman rörande synlighet och forskningskvalitet Sverker Lindblad Synlig och.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.gu.se Om forskningsinformation, internationella rankinglistor och om dilemman rörande synlighet och forskningskvalitet Sverker Lindblad Synlig och."— Presentationens avskrift:

1 Om forskningsinformation, internationella rankinglistor och om dilemman rörande synlighet och forskningskvalitet Sverker Lindblad Synlig och nåbar

2 Upplägg Om forskningskommunikation Om internationella rankinglistor av universitet Skillnader mellan ranking och ranking Om synlighet och skillnader mellan lärosäten och kunskapsområden Om nåbarhet: skillnader i publikationer, ranking och forskningspolitik Referenser: Foss Lindblad, R. & Lindblad, S. (2009). Transnational governance of higher education. In Popkewitz, T. & Rizvi, F., (Eds.): Globalization and the Study of Education. Chicago: Blackwell Hansen, M. & Lindblad, S. (I tryck): Forskningskommunikation och publiceringsmönster.. Vetenskapsrådet

3 Adressater och forskningskommunikation AdressaterEnkelriktadDubbelriktad Allmänhet, politiker och tjänstemän Spridning av auktoritativ kunskap Socialt robust kunskap Professionella aktörerProfessionell tillämpning av direktiv grundade på belagd kunskap Professionellt hållbar kunskap ForskarePresentation av forskningsresultat Vetenskapsdiskussion och utveckling av ny kunskap

4 University Ranking List Start year Ranking criteriaRanking Organisation Academic Ranking of World Universities (ARWU) 2003Bibliometrics Alumni and staff pricewinners The Shanghai Jiou Tong University Times Higher Education – QS Rankings (THE-QS) 2004Surveys on peer reputation, inter-national attraction and employability Bibliometrics Times Higher Education and Quacquarelli Symonds Webometrics Ranking of World Universities 2004Web-site visibility and web impact according to search engines Cybermetrics Lab at the National Research Council in Professional Ranking of World Universities 2007Chief Executive Officers in leading worldwide companies according to Fortune Magazine École Nationale Supériore des Mines de Paris Om skillnader i hur rankinglistor görs:En överblick över internationella rankinglistor

5 Var hittar vi de 60 främsta universiteten i världen? Utfallet i fyra internationella rankinglistor :

6 En rankinglista för synlighet: Webometrics Four indicators were obtained from the quantitative results provided by the main search engines as follows: Size (S). Number of pages recovered from four engines: Google, Yahoo, Live Search and Exalead. Visibility (V). The total number of unique external links received (inlinks) by a site can be only confidently obtained from Yahoo Search. Rich Files (R). After evaluation of their relevance to academic and publication activities and considering the volume of the different file formats, the following were selected: Adobe Acrobat (.pdf), Adobe PostScript (.ps), Microsoft Word (.doc) and Microsoft Powerpoint (.ppt). These data were extracted using Google, Yahoo Search, Live Search and Exalead. Scholar (Sc). Google Scholar provides the number of papers and citations for each academic domain. These results from the Scholar database represent papers, reports and other academic items.

7 Skillnader i synlighet: Utfallet på Webometrics för svenska lärosäten

8 Nåbar för vilka? Typer av publikationer: utbildningsvetenskap vid tre lärosäten

9 Synlig och nåbar 1.Att vara placerad på internationella rankinglistor – beror på konstruktionen – publicering och citering av vetenskapliga artiklar 2.Att vara synlig på webben: Synlighet är en annan fråga än vad andra rankinglistor mäter. 3.Att publicera sig – vilken typ av publicering räknas. 4.Att diskutera – ny styrning av resurser till universitet


Ladda ner ppt "Www.gu.se Om forskningsinformation, internationella rankinglistor och om dilemman rörande synlighet och forskningskvalitet Sverker Lindblad Synlig och."

Liknande presentationer


Google-annonser