Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län Samråd fram till 31 mars 2015 Helena Ervenius 2014-11-10 Regionförbundet i Kalmar län.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län Samråd fram till 31 mars 2015 Helena Ervenius 2014-11-10 Regionförbundet i Kalmar län."— Presentationens avskrift:

1 Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län Samråd fram till 31 mars 2015 Helena Ervenius Regionförbundet i Kalmar län

2 Sammanhängande cykelnät 2025 Fåtal cykelvägar enligt Trafikverket Turism och pendling i kombination

3 Gemensamt arbete i hela länet Samtliga kommuner trafikplanerare och kartingenjör KLT - länstrafiken Trafikverket Länsstyrelsen Regionförbundet Arbetet inleddes med cykelkonferens hösten 2012

4 Varför behöver vi en strategi? Det är bra att cykla Inga fossila utsläpp Snabbt om det är gent Gott för hälsan Turismcykling Pengar till vad? 90 mkr i transportplanen Behov 1-2 miljarder Effektiva lösningar Rättvist?

5 Mål och strategier Sidan 5 År 2025 finns det ett regionalt sammanhängande cykelvägnät som är trafiksäkert och attraktivt Binda samman orter på ungefär två mils avstånd Cykelväg mellan närmaste ort och större bytespunkter för kollektivtrafiken Attraktiva sammanhängande turistcykelnät Pendling Kollektivtrafik Turism Strategi enbart för landsbygden Kommunerna ansvarar för tätorterna

6 Kommunerna har inventerat Bind samman orter som har en skola Effektiva vägar Pendla – turista – åk buss Liten omväg är ok om det blir trafiksäkert

7 310 mil cykelväg Sidan 7 Ny cykelbana = 20 mkr per mil Befintlig lågtrafikerad väg = 0 kr Regionala planen = 91 Mkr Kommunerna har knutit ihop alla skolorter samt identifierat turistcykelleder

8 Pendling Sidan 8 Orter på två mils avstånd och som har en skola Viss prioritering efter tätortsstorlek Kan komma att justeras Trafiksäker omväg

9 Turistleder Sidan 9 Nationellt intressant led Minst 20 mil Attraktiva områden Övernattning Matställen Specifikt hos oss Astrid Lindgren Kusterna Glasriket Kan komma att justeras Trafiksäker omväg

10 Mall för säker trafik Sidan 10

11 Trafiksäkert i första hand Sidan 11 Ju mer och snabbare trafik desto större risk att skadas Färre än 250 fordon per dygn är trygga cykelvägar Nya 2+1 vägar byggs numera alltid med hänvisad trygg cykelväg

12 Förslag Sidan 12 Trafiksäkert Stegvis utbyggnad. Steg 1, 2 och 3 I sista hand steg 4 = ny cykelbana Långa sammanhängande stråk Cykelbana överallt kostar 1 – 2 miljarder

13 Sidan 13 Samråd fram till 31 mars 2015 Utbyggnadsplan Prioriterat starka pendlingsorter och långa turistcykelleder. Kostnad ca 300 mkr Finansiering Transportplaner Kommunerna EU

14 Sidan 14


Ladda ner ppt "Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län Samråd fram till 31 mars 2015 Helena Ervenius 2014-11-10 Regionförbundet i Kalmar län."

Liknande presentationer


Google-annonser