Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hjälpmedel Symboljakten Positiva uttryckssätt Att lära "Pricken"

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hjälpmedel Symboljakten Positiva uttryckssätt Att lära "Pricken""— Presentationens avskrift:

1 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Symboljakten Positiva uttryckssätt Att lära "Pricken" Jag kallas ett barn i behov av särskilt stöd Kommunikationsövningar God Morgon Muskler mm, Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar. Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering.

2 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Symboljakten Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar. Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. 2

3 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Symboljakten Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar. Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. Tillbaka 3

4 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Positiva uttryckssätt - Glöm inte bort! - Kom ihåg! - Det är inte svårt! - Detta är lätt! Försök. - Det här var faktiskt riktigt gott! - Åh, vad gott! - Inte kan väl jag? - Jag kan! - Du har gjort ett riktigt bra jobb måste jag erkänna. - Bra jobbat! Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar. Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. 4

5 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Positiva uttryckssätt - Näe, det går inte! - Försök, det här kommer att gå. - Du vill väl inte hjälpa mig? - Vill du hjälpa mig? - Farsan kommer inte hem förrän ikväll någon gång! - Farsan kommer redan ikväll! - Det hade jag ingen aning om! - Det var nytt för mig. - Jag har inte tid nu! - Jag gör det i morgon. Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar. Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. Tillbaka 5

6 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Jag kallas ett barn i behov av särskilt stöd Barn med särskilda behov blir så lätt barn med särskilda besvär. Barn med särskilda besvär blir så lätt särskilda. Särskilda barn blir så lätt isärskilda. Isärskilda barn får så lätt särskilda behov. Särskilda behov är inte särskilda, bara större. Större behov har väl även du ibland?

7 ”För att undvika kritik: Säg ingenting gör ingenting Var ingenting” E
”För att undvika kritik: Säg ingenting gör ingenting Var ingenting” E. Hubbard Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar. Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. Tillbaka

8 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Att lära Tillbaka

9 Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling
Hjälpmedel Kommunikationsövningar Tillbaka

10 Muskler Hjälpmedel Tillbaka Muskler m.m.
Människan har ca …… muskler, som tillsammans upptar ca 50% av kroppsvikten. Den snabbaste muskeln är ……………………………………………. Den muskel som består av mest ren muskelmassa är……………. ………………… är den mest uthålliga muskeln. Den slår ca slag per dag. Största muskelgruppen är ……………………………………………………… . Den minsta muskeln i kroppen finns i ………. Muskel betyder …… ……… på latin. 700 den som styr våra ögonrörelser tungan Hjärtmuskeln musklerna i baken, dvs gluteusmusklerna örat liten råtta Tillbaka

11 Bär det emot att stiga upp på morgonen?
God Morgon! Är du trött och utkörd? Bär det emot att stiga upp på morgonen? Ditt hjärta skall slå slag. Du skall andas ut liter luft. Du skall äta 1,5 kg mat. Du skall dricka 1,4 liter vätska. Du skall hålla kroppstemperaturen på stadiga 37º. Du kommer att säga ord. Dina naglar ska växa 0,043 cm. Du ska använda 7 milj. hjärnceller. Ditt hår ska växa 0,062 cm. Och sist men inte minst ska du svettas svettdroppar. Tillbaka


Ladda ner ppt "Hjälpmedel Symboljakten Positiva uttryckssätt Att lära "Pricken""

Liknande presentationer


Google-annonser