Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg 12.10.2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg 12.10.2011."— Presentationens avskrift:

1 Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg

2 LL-Center Producerar och främjar lättläst på svenska i Finland Samarbetar tätt med Lärum och Selkokeskus. Målgrupper: Personer med utvecklingsstörning, afasi, minnessjukdomar, läs- och skrivsvårigheter, ovana läsare, mycket gamla läsare, läsare med ett annat modersmål.

3 LL-Center Ger ut den lättlästa nyhetstidningen LL-Bladet. Gör bearbetningar till lättläst av andras texter. Ordnar kurser i att skriva lättläst. Upprätthåller Papunets svenska lättlästa sidor. Bedriver projekt kring läsning och lättläst.

4 Vad är ett läsombud? Termen läsombud kommer från Sverige, där man har utbildat läsombud i 20 år. Där finns nu drygt läsombud. De som blir läsombud är oftast anställda inom omsorgen. Frivilliga kan också bli läsombud. I Sverige kallas dessa för högläsare.

5 Vad gör ett läsombud? Ett läsombud hjälper personer som inte kan eller som har svårt att läsa själva. Läsombudet gör böcker, tidningar och information tillgängliga till exempel för personer med utvecklingsstörning eller demens och för mycket gamla människor.

6 Vad gör ett läsombud? läser högt ordnar regelbundna läsestunder i grupp eller enskilt hjälper med all slags läsning hjälper vid biblioteksbesök känner till lättlästa böcker och annat lättläst material inspirerar sina kolleger till läsning.

7 Projekt Läsombud i Svenskfinland Provar den rikssvenska läsombudsmodellen inom handikapp- och äldreomsorgen i Svenskfinland. Utvecklar en modell för hur läsning och läsombud kan göras till en regelbunden och bestående verksamhet också hos oss.

8 Projekt Läsombud i Svenskfinland Samarbetar med Kårkulla samkommun, Folkhälsan, äldreomsorgen i Närpes och Vörå (Äldrecentrum Österbotten), DUV-föreningar. Utbildar 40 läsombud på samarbetsparternas boenden och dagliga verksamheter. Sprider också information om läsning och lättläst till frivilliga högläsare. Finansieras av RAY och pågår

9 Varför ska man läsa? Det är en demokratisk rättighet att kunna ta del av information och kultur. Om man har svårt att läsa själv ska man få hjälp med det, på samma sätt som man får hjälp med annat man inte klarar av själv. Forskning och erfarenhet visar att läsningen har många positiva effekter.

10 Vad ger läsningen? lugn och ro närhet, trygghet, gemenskap bra sätt att få igång diskussioner lära känna varandra

11 Vad ger läsningen? stimulans, sysselsättning, omväxling, minnesträning bearbeta känslor och upplevelser nya upplevelser, vidgat livsrum identifikation, bekräftelse

12 Vad ger läsningen? bättre delaktighet i samhället förberedelse för kommande händelser idéer till nya aktiviteter, gemensamma projekt social träning förbättrar språket

13 Vad behövs? Läsning och läsombud med i verksamhetsplaner och kvalitetshandböcker. Läsning på schemat på alla enheter. Tillgång till lättläst litteratur och information. Biblioteken har en viktig roll!

14 Vad behövs? Lättlästa, eller LL-texter fungerar bra för personer med minnessjukdomar och mycket gamla som har svårt att orka med långa texter. Det finns lättlästa romaner, faktaböcker, nyhetstidningar, samhällsinformation. Lokalt är ofta populärt.

15 Webbadresser

16 Kontakt Johanna v.Rutenberg Tfn LL-Center Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors

17 Tack!


Ladda ner ppt "Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg 12.10.2011."

Liknande presentationer


Google-annonser