Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Processorientering Januari 2014.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "U t v e c k l i n g s c e n t r u m Processorientering Januari 2014."— Presentationens avskrift:

1 U t v e c k l i n g s c e n t r u m Processorientering Januari 2014

2 Offensiv kvalitetsutveckling Basera beslut på fakta Arbeta med processer Låt alla vara delaktiga Ständiga förbättringar Skapa helhetsbild Ledningens engagemang Sätt kunden i centrum Källa: Bo Bergman, Bengt Klevsjjö

3 Källa:

4 Vad är en process? Inom kvalitetsområdet betyder process en serie sammankopplade aktiviteter som upprepas och skapar värde för någon. Källa: Bo Bergman

5 Kundbegreppet Kund är den eller de som en organisation finns till för, de som verksamheten vill skapa värde för. Det är inte begreppet i sig som är intressant utan det förhållningssätt det uttrycker. Källa: Bo Bergman

6 Planera GörStudera Agera Förbättringsprocessen Påvisa och definiera behov av förbättring Mät och förstå problemet Analysera och hitta möjliga lösningar Testa den lösning som är mest sannolik Utvärdera varje test - har vi hittat rätt lösning Om inte – testa andra lösningar Ibland måste man backa tillbaka till Planera-fasen Säkra och sprid lösningen När rätt lösning är funnen Dra lärdomar av arbetet Inled ny cykel

7 En resa med fokus på resultatet Resultat Hur Process Behov

8 Tre vårdgivande modeller Funktions orienterad Metafor: Den perfekta maskinen Separata, fokuserade “silos” Process orienterad Metafor: Den magra maskinen Verksamheten som en process Patientprocess orienterad Metafor: Den levande service inriktade verksamheten Verksamheten efter kundens process Källa: Fredrik Nilsson LTH

9 Kund(patient)processer Inspirerad och modifierad från McGrath & MacMillan, 2000 Medvetande- görande av behov Sökande Val av vårdinstans Kontakt och bokning Logistik Betalning Finansiering Undersökning Diagnos Recept/ Remiss Logistik Brukande, användande Service, uppföljning Returnering återbesök Behandla, Botad Källa Fredrik Nilsson LTH

10 Resultat Behov processer PROCESSMÅTT=

11 Människor med behov tillfredsställda Första kontaktBedömningAnalys ÅtgärdUppföljning kvalitet kostnader nöjdhet funktionellt Enheten och dess processer Nya behov Nya förutsättningar Ny kunskap Efter Donabedian Processtyrning utifrån kundperspektivet…

12 Varför processorientering Utgår från kundens/patientens behov Skapar en helhetsbild Arbeta faktabaserat Standardisering Integrerar arbetet med säkerhet och kvalitet Decentralisering av ansvar och befogenheter Tillvarata allas kompetenser i teamarbete Förtydliga ansvar och roller Källa:

13 Så här är det: Oavsett om man tror på ”processorientering” av sin verksamhet eller inte… …så finns processerna där; verksamheten är redan ”processorienterad”! Man har två alternativ: - Strunta i processerna och hoppas på det bästa. - Försöka förstå processerna och styra/utveckla dem.

14 Resultatet blir aldrig bättre än dess process!

15 Karakteristik för en process Tydligt syfte/problem Tydlig start – ett behov identifierat Tydligt slut - tillfredställt behov Logiskt nätverk av aktiviteter Logisk ledtid Regelbundet återkommande

16 Källa:

17 F-örberedaF-örståF-örbättraF-örverkligaF-örvalta Utveckla process Leda förändring Leda projekt/förbättringsarbete Modifierad från Källa Trivector LogiQ AB F- ektiv processutveckling - faser och dimensioner Processutvecklingen i fem steg

18 Linjechef Processägare Roller i processen Processynsättet Utförare

19 Varför är det nästan alltid värdefullt att korta ledtiden i en process? Drastiskt mål ny ledtid Problem kommer upp till ytan Omöjligt att nå målen om de inte åtgärdas ”MUDA” ”Japanska Sjön” Ledtid (kalendertid start-stopp) Ursprunglig ledtid

20 Ett eller flera lag Utgångspunkt - Helhetsansvar från start till slut Ibland måste helhetsansvaret delas mellan länkade flödeslag

21 Förebygga Huvudprocesskarta för primärvården Kompetens- utveckling Strategisk ledning Operativ ledning Försörjning Kommuni- kation Utbilda Leda och utveckla vårdkedjor Behandla Ta emot, diagnosticera, direktbeh Komplexbeh. (inkl rehab) Standrardbeh. (inkl rehab) Frisk Remitterad Lindrad Pat. med symptom Följa och stödja Komplexbeh. Standardbeh. Forskning & utveckling Befintligt hälsotillstånd Friskare befolkning Bibehållen hälsa Patienter med kronisk diagnos Baskompetens Utvecklingsbehov Ökad livskvalitet Motverkade komplik. Ökad primärvårds- kompetens Förbättrade vårdkedjor.

22 Kundens process

23 Kolo-rektalcancer, patientprocesss CSK

24 Remisshanteringsprocess i Region Skåne

25 vårdcentral Telefonuppföljning, 4 månader + 1 år Ortopedprocessen PV - Lasarettet Trelleborg

26 Vison/målbild Kunskap/ förmåga MotivationHandlinsplan ++++ Vison/målbild Kunskap/ förmåga ResurserHandlinsplan ++++ Vison/målbildMotivationResurserHandlinsplan ++++ Vison/målbild Kunskap/ förmåga MotivationResurser ++++ Kunskap/ förmåga MotivationResurserHandlinsplan ++++ Vison/målbild Kunskap/ förmåga MotivationResurserHandlinsplan ++++ = Frustration = Små förändringar = Rädsla = Förvirring = Förändring Källa: Trivektor = Tjuvstart

27 VITS – kriterier för den goda processen Värde – processens design är baserad på den struktur av värde adderande aktiviteter som behövs för att tillfredställa kundens behov Integration – Arbetet spänner över organisatoriska gränser och antalet överlämningar minimeras Tid – Ledtiden är komprimerad och är inte summan av aktiviteternas tid Stabilitet – Oönskade avvikelser från förväntade resultat minimeras Källa

28 Lämpliga processegenskaper Finns ett tydligt problem Enkelt att förstå och relatera till Tydlig identifierbart Tydligt avgränsad i rummet Regelbundet återkommande Tydligt avseende mål Möjlig att mäta Låg grad av systemberoende känslighet KEFU rapport dec 2011

29 Kriterier för en etablerad process Användbar Känd Accepterad Förstådd Tillgänglig Använd – alltid och av alla

30 Frågor att besvara innan start Varför finns processen/för vem Vad behöver vi göra Hur gör vi det Vem gör det Hur skall det se ut när vi är färdiga

31 Varför kartlägga processer? Dokumentera på rätt nivå Skapa gemensam förståelse Ge stöd till utförare & kvalitetssäkra Analysera och förbättra Håll isär!

32 Processtyper Huvudprocess Den som gör att vi finns till Fokus på värdeskapande Stödprocess Fokus på effektivitet och att underlätta resan Ledningsprocess Den som styr vart vi skall

33 Kritiska framgångsfaktorer Processen kan optimeras utifrån olika dimensioner –Tid –Kostnad –Kvalitet –Flexibilitet Det går inte att vara bäst i allt. Bestäm vad som är viktigast utifrån din kunds behov

34 Om tid Detta är så viktigt, att ni som inte har tid är nödvändiga!

35 Kategoriseringar av förändringar Kostnad - +/ Kvalitet Förbättringar återfinns i det gröna området. Höjd kvalitet till oförändrad kostnad, sänkt kostnad med bibehållen kvalitet eller sänkt kostnad och samtidigt höjd kvalitet är de tre typer av förbättringar som kan eftersträvas. KEFU rapport

36 Frigjorda resurser vid kostnadssänkning Den centrala frågan i värderingen av processförbättringsprogrammet rör hur sänkta kostnader kan omsättas till ett ökat värde för patienterna. Det blir därför avgörande att förbättrade processer frigör resurser och att dessa kan användas på annat sätt. För att värdera processförbättringar behöver vi således luta oss mot begreppet. KEFU rapport dec 2011

37 Nettokostnad Nettoeffekt Högre Ingen Skillnad Lägre Bättre Knepigt?Byt metod! Ingen skillnad Byt inteNeutraltByt metod! Sämre Byt inte Källa: CMT (Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi) LinköpingCMT (Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi)

38 Tankar om processer En organisation blir inte effektivare än dess processer Processer är flöden av åtaganden mellan människor Processer består av en samling människor som arbetar tillsammans för att skapa värde för kunden Processer kan endast förbättras om människans agerande förstås och tas som utgångspunkt för utveckling av utrustning, material och information Värde för en kund uppstår när en verksamhet uppträder på ett samordnat sätt för att tillgodose kunden behov. Källa: SIQ Struktur Människor/ medarbetare Kultur/ värderingar Makt


Ladda ner ppt "U t v e c k l i n g s c e n t r u m Processorientering Januari 2014."

Liknande presentationer


Google-annonser