Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DOPNING. DOPNINGSLAGEN Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel 1 § Denna lag gäller: 1. syntetiska anabola steroider, 2. testosteron och dess.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DOPNING. DOPNINGSLAGEN Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel 1 § Denna lag gäller: 1. syntetiska anabola steroider, 2. testosteron och dess."— Presentationens avskrift:

1 DOPNING

2 DOPNINGSLAGEN Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel 1 § Denna lag gäller: 1. syntetiska anabola steroider, 2. testosteron och dess derivat, 3. tillväxthormon, och 4. kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

3 2 § Medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål införas till landet, överlåtas, framställas, förvärvas i överlåtelsesyfte, bjudas ut till försäljning, innehas, eller brukas. Nästan all hantering förbjuden!

4 Påföljder Ringa brott (eget bruk)- böter eller fängelse 6 månader. Normalgraden- fängelse högst 2 år. Grovt brott (yrkesmässigt, säljer till ungdomar mm)- fängelse 6 mån- 6 år.

5 Närliggande lagstiftning Narkotikastrafflag (1968:64). Ex amfetamin, kokain, cannabis, benzo mm. Läkemedelslag (1992:859). Ex efedrin, viagra mm. Lag (1999:42) om förbud mot vissa hälsofarliga varor. Ex vissa kosttillskott.

6 Polisens uppgift Arbeta brottsförebyggande. Samverkan- utbildning, kontaktpolis mm. Spaning. Ingripanden. Insatser-”razzior” Utredning. Lagföring. Erbjuda vård! En förändring kommer sällan av sig självt.

7 Regelverk Lagstiftningen styr polisens arbete: ”Samtal” Skälig misstanke. Kroppsvisitation. Kroppsbesiktning. Husrannsakan, skåp, bil, bostad etc. Beslag.

8 Skälig misstanke? Svårdefinierad, individbaserad. Fördomar-erfarenhet, bra-dåligt? Alla är inte gigantiska, aggressiva, våldsamma, fulla av akne mm… ”En eller flera objektiva omständigheter som visar på att en person mer sannolikt begått en brottslig gärning än att den inte gjort det, 51%-49%.” ”Tecken & symptom”, inte allt! Uppträdande- raljant, nedlåtande, undandragande. Samtal- vad säger den ”misstänkte”? Vittnesuppgifter/tips. Övriga omständigheter, ex personkännedom.

9 Varför? Viktigast är det medmänskliga perspektivet! Personalens arbetsmiljö, ansvar och trivsel. Signalvärde- vilken publik vänder ni er till? Ofta kopplat till annan brottslighet, ex vapen, narkotika och våld. Risker för personal och andra tränande. Kända modus…

10 Samverkan Ni har den bästa normalbilden kring träningsanläggningen och medlemmarna! Ta ställning mot/för, vilket speglar vilka som kommer träna hos er! Försvåra, ex miljön, uppmärksamma! Kontakta polis… Tips- anonymitet gäller, gärna upparbetad poliskontakt!

11 När intas det? Med anledning av dopningspreparatens effekt behöver de ej brukas på gymmet/anläggningen. Men det sker i vissa fall ändå… ”Trigger”- mental inställning till träningspasset. Köpet görs på plats- vill ej vänta. Svårt att injicera i hemmet-pga av sambo eller dylikt. Kan inte injicera själv-behöver hjälp (spruträdda i vissa fall). I de fall man nyttjar narkotika (centralstimulerande) sker det oftare i anslutning till träning.

12 Att hålla utkik efter

13 Konkreta omständigheter Använda sprutor i soporna, beakta smittorisken! Pumpar, nålar, ”sårtvätt”, plåster… Tabletter i omklädningsrummet. Blod på golv, papper eller handfat på toaletten. Tomma vialer eller ampuller. Tomma ”redline-påsar”, med eller utan pulver.

14

15 Avvikande beteenden Långa besök på toaletten. Svettig/andfådd efter toalettbesök. Smusslande inne i omklädningsrummet. Extremt fokuserad i träningen. Forcerat uppträdande gentemot personal andra tränande. Bär med sig alla tillhörigheter under träningen. Försiktigt masserande på injicerbara ställen. Blod på kläder. Näsblod under träning.

16 Frågor? Namn på föreläsande polis telefonnumer


Ladda ner ppt "DOPNING. DOPNINGSLAGEN Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel 1 § Denna lag gäller: 1. syntetiska anabola steroider, 2. testosteron och dess."

Liknande presentationer


Google-annonser