Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vattentornet Lars Karlström 2014-09-19. » Fakta grundades 1989 och var 1995/1996 en av de första reklam- byråerna i Sverige som började arbeta med produktion.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vattentornet Lars Karlström 2014-09-19. » Fakta grundades 1989 och var 1995/1996 en av de första reklam- byråerna i Sverige som började arbeta med produktion."— Presentationens avskrift:

1 Vattentornet Lars Karlström

2 » Fakta grundades 1989 och var 1995/1996 en av de första reklam- byråerna i Sverige som började arbeta med produktion av hemsidor. » 1998 lanserade vi den första versionen av vårt CM-verktyg SitePilot, ett formulärsbaserat verktyg baserat på Accessdatabaser. » I slutet av 1999 lanserades SitePilot 2.X, vårt första verktyg med en WYSIWYG-editor. » SitePilot 2.X som var helt databasdrivet var vår primära produkt och uppgraderades och vidareutvecklades fram till 2007 då produkten ersattes av 3.X. » SitePilot 3.X genererar ”fysiska” html-sidor och kom på 2:a plats när sökmotoroptimeringsföretaget Jajja Communications gjorde en utvärdering av CMS på den svenska marknaden. » Den senaste versionen av SitePilot 4.X har tagit användarvänligheten ytterligare ett steg. fakta om fakta

3 fakta är något så ovanligt som en webbyrå med anor. Vi började arbeta med webb och hemsidor redan 1995 och var bland de första reklambyråerna i Sverige att börja med webbproduktion. Något unikt med oss är att vi alltid arbetat med ett eget CMS, något som ger oss full kontroll och våra kunder stor trygghet. faktagänget består både av rutinerade och garvade marknadsförare, briljanta tekniker och meriterade designers. Vår bakgrund Inga uppdrag är främmande för oss, stort eller smått, komplext eller enkelt. Vi är vana vid alla typer av kunder, branscher, tidsramar, budgetar och utmaningar. Hos oss blir alla kunder snabbt en del av gänget och vi strävar alltid efter nära, långsiktiga och transparenta samarbeten.

4 Under hösten 2010 lanserades den senaste versionen av vårt CMS, SitePilot 4.0. Här har vi tagit användarvänligheten och flexibiliteten till nya höjder. I SitePilot 4.0 finns ett stort utbud av moduler och funktioner som anpassas efter kundens behov och design. Vi har ett eget utvecklingsteam som kan ta fram skräddarsydda lösningar för alla behov i nära samarbete med kund, dessutom med vettiga tids- och kostnadsramar. SitePilot 4.0 SitePilot 4.0 erbjuder ett mycket användarvänligt gränssnitt med möjlighet att redigera sidor i CMS/adminläge, i surfläge som en besökare och via vår iPhone-app. Med SitePilot 4.0 kan du på ett ställe skapa innehåll som publiceras på webb, mobilsidor, facebook, Twitter och andra kanaler av intresse för din verksamhet.

5 Vi erbjuder helhetslösningar med allt från strategi och design till teknik och alla tänkbara kringtjänster som behövs för att lyckas i dagens digitala kanaler. Vi hjälper dig med webbsidor, kampanj- sidor, kriswebbar, intra- och extranät, strategier för webb och sociala medier, facebooksidor, Twitterkopplingar, YouTube-konton, mobilsidor, språk- hantering, innehållshantering och mycket mera. Välkomna att upptäcka fakta… Projekt

6 fakta 360

7 Marknadsföringsverktyg/kundutvecklingsprocess 1-3

8 Marknadsföringsverktyg/kundutvecklingsprocess 4-6

9 Några av faktas kunder

10 Niklas DahlstrandVD, projekt- och produktionsledning Lars KarlströmProjekt- och produktionsledning, AD/design Adam WaernAD/design, webbdesign, illustrationer Petronella BacklundOriginalproduktion, webbproduktion, utbildning, support Ding LiangTeknik, programmering, SQL, webb/mobil/wap John NygårdsTeknik, programmering, SQL, server drift, SMTP Vårt team

11

12 Vår analys Webben Mobilwebb SitePilot 4.0 Webbsida Blogg Posts Nyheter Surfplattor Utmaningar med ny webb

13 1.Start-up-möte / workshop - genomgång av struktur och funktionalitet - genomgång av förutsättningar för er nya design/profil - genomgång tidplan 2.Produktionsstart – uppstart internt fakta 3.Designarbete – grunddesign, presentation, korrigeringar, färdigställande 4.Uppsättning av konto 5.Uppsättning av funktionalitet och design 6.Gemensam genomgång och därefter justeringar 7.Utbildning (1-5 personer) 8.Webbsidan fylls med innehåll (av kund eller fakta, se offert) 9.Ompekning av domän 10.Löpande drift… De olika stegen i projektet Start Workshop Design Innehåll / struktur Teknik Besl ut Produktion Design Innehåll Struktur Teknik Produktion Design Innehåll Struktur Teknik Besl ut Genomgån g Lanseri ng

14 » Information om företaget och verksamheten » Olika syften med den nya webbplatsen, rangordna syften » Genomgång av tänkta moduler och SitePilot-funktionalitet » Hur ska förstasidan användas? » Sidans navigationsstruktur och omfattning (beslut) » Sidor bakom lösenord eller specialsidor formulär etc. » Vem/vilka personer ska arbeta med sidan? » Språk / marknader » Sökmotoroptimering i SitePilot och trafikanalys » Underlag för designarbete, instruktioner / önskemål » Bilder (befintliga, inköp, fotografering), eventuell redigering. » Illustrationer (egna / framtagning) » Vem fyller sidan med innehåll? » Tidplan, lansering, övrigt Vad gör vi före och under ”start-up-möte”/workshop

15 SitePilot

16 » För SitePilot utgår ingen grundlicenskostnad, som kund/användare betalar ni bara för den tid det tar att bygga webbplatsen. » SitePilot-kunder har fri tillgång till all standardfunktionalitet och betalar endast för eventuell design- eller teknisk anpassning. Det innebär också att ingen extra kostnad läggs till den löpande licenskostnaden oavsett vilken funktionalitet som används. » fakta äger SitePilot, all kod och den miljö där SitePilot körs. Detta innebär att vi har full kontroll över system och miljö och snabbt kan göra justeringar och anpassningar om generella förutsättningar i browsermiljöer ändras. Vi är också helt fria att göra anpassningar för kunders räkning. » Vårt utvecklingsteam kan bygga skräddarsydda lösningar som läggs in i SitePilot som moduler. Dessa är helt baserade på kundens krav och kan innebära kopplingar till externa databaser, specialbyggda kalkylsnurror eller andra funktioner helt anpassade till kundens verksamhet. Fördel SitePilot

17 Det kan tyckas vara en självklarhet att ett CM-verktyg ska vara användarvänligt. Det är svårt att erbjuda ett gränssnitt med all önskvärd och nödvändig funktionalitet som samtidigt är intuitivt och användarvänligt. Här har vi fått mycket positiv feedback från våra kunder, många av dessa har bred erfarenhet av andra system. Ett CM-verktyg som upplevs som svårt och begränsande kommer inte att bidra till hög kvalitet och en levande webb. » Intuitivt gränssnitt » Ren och enkel struktur » All funktionalitet helt öppen för kunden » Möjlighet att utbilda personal längre än till klassisk redaktörsroll » Uppdatera via CMS, via Simple Mode eller iPhone app » Fri telefonsupport Användarvänlighet är nyckeln

18 » I SitePilot finns möjlighet för användaren att själv komma åt grundläggande inställningar för webbplatsen. » Vi kan utbilda en eller flera personer för att själva hantera struktur, sidmallar, design- och content elements, CSS:er och allt annat som kan vara relevant. Frihet att arbeta med allt…

19 » Just nu pågår utvecklingen av nästa version av vårt marketingverktyg, Mailpilot. Denna utveckling kommer att slutföras under december 2012 / januari I ett nästa utvecklingssteg kommer vi att ge våra SitePilot-kunder möjlighet att använda MailPilot direkt i SitePilot-gränssnittet. Det innebär att våra kunder kommer att kunna distribuera nyheter även via e-post med ett par enkla steg. Genom att lägga till; ämne och adresslista kommer nyheten även att kunna skickas via e-post vid sidan av publicering på webbsidan, sociala kanaler och mobilsidor. » Idag finns en iPhone-app för SitePilot post. Det innebär att våra kunder kan skriva blogginlägg, uppdatera nyheter och dedikerade ytor på webbsidan. I nästa steg kommer fler delar av SitePilot att bli tillgängligt via SitePilot-appen. SitePilot - utveckling

20

21 » BIAB söker en bra grund för sin nya webb » I framtiden i ett nästa utvecklningssteg kanske man vill lägga till ett område bakom användarnamn och lösenord. » Designen byggs upp delvis med responsive design för de delar där det passar utan att förminska upplevelsen av sidan. Nya webben anpassas för: » Webversion » Mobilversion (iPad och andra surfplattor delar design med webversion) » Vi kopplar in ett utgående flöde med dlvr.it och publicerar nyheter via RSS på sociala medier » Några syften med sidan: » Öka omsättning / säljande mot nya och befintliga kunder » Berätta om vilka är BIAB » Tjänster (trygghet, inbrott, passage, kamera, brand, integrerade system) » Visa upp kundcase - (variant 1 – loggor, variant 2 – med citat och bild) » Kontakt via: normal kontaktinfo + felanmälan formulär + fjärrsupport formulär » Nyheter (dlvr.it – facebook + twitter) » Jobba hos oss » Certifikat (i footer samt på egen sida) » ”Call for actionruta” på alla produktsidor mitten och ev längst ner » Illustration för ”projektprocess” på produktsida BIAB Larm – egenskaper, utförande och viktiga förutsättningar Övrigt Logotyp: befintlig utan anpassning/modifiering Färger: röd / vit / grå Önskat typsnitt: Calibri Övrigt Logotyp: befintlig utan anpassning/modifiering Färger: röd / vit / grå Önskat typsnitt: Calibri

22 Vår analys Webben SitePilot 4.0 Webbsida Blogg Posts Mobilwebb Nyheter Surfplattor Projektet omfattar Delar design YouTube kopplas in mot SitePilot för enklare hantering av filmklipp.

23 » Design elemets » Content elements » Postfunktion (specialanpassade) för » Promotionyta (stor yta på förstasidan) » ”Puffar” (marknadsföring av affärsområden) » Sidebar » Search site (resultat som google) » Nyheter / ”latest news” » Twitter- / facebook-koppling, via dlvr.it / RSS ”skjuter vi innehåll” från webben till sociala kanaler. » Share - social media » Till viss del byggs sidan / designen med responsive design » Mobilanpassning – designmallar för mobil Moduler/funktioner

24 Det finns många fördelar med att använda jQuery istälet för flash. Men kanske är de viktigaste att innehållet kan ses av mobiltelefoner och att innehållet enkelt blir sökbart. » Vi kommer att skapa flera ”fönster” på nya par.se för presentation av bilder och texter. Dessa kommer att byggas upp som olika kategorier av ”Posts” i SitePilot. » Några av dessa fönster är: » Promotionyta (stor yta på förstasidan) » ”Puffar” (marknadsföring av affärsområden) » Sidebar » Ni kommer själva att kunna lägga upp nya bildspel med en eller flera bilder eller redigera befintliga bilder/slides. Kampanjfönster med jQuery istället för flash Några av fördelarna med jQuery vs flash 1.jQuery är kompatibelt med alla webbläsare. 2.jQuery är även kompatibelt med iPhone, mobiltelefoner etc. 3.jQuery är mycket mindre i storlek och en enda jQuery kan skapa hur många animationer, glidande- och andra effekter. Men i fallet med Flash du behöver enskilda Flash-filer för varje animation. 4.jQuery är ett gratisprogram. Om man vill utveckla något i Flash behöver man köpa en programvara. 5.Flash-filer är alltid stora. En jQuery-file är ofta mindre än 60KB i storlek. 6.I Flash behöver man alltid hög kompetens även för att skapa enkla saker. I jQuery klarar någon som är lite förtrogen med HTML och JavaScript att skapa något. Det finns bara två nackdelar med jQuery 1.jQuery hanterar inte avancerade 3D-effekter 2.JavaScript kan vara inaktiverat från webbläsaren som inaktiverar jQuery också. Några av fördelarna med jQuery vs flash 1.jQuery är kompatibelt med alla webbläsare. 2.jQuery är även kompatibelt med iPhone, mobiltelefoner etc. 3.jQuery är mycket mindre i storlek och en enda jQuery kan skapa hur många animationer, glidande- och andra effekter. Men i fallet med Flash du behöver enskilda Flash-filer för varje animation. 4.jQuery är ett gratisprogram. Om man vill utveckla något i Flash behöver man köpa en programvara. 5.Flash-filer är alltid stora. En jQuery-file är ofta mindre än 60KB i storlek. 6.I Flash behöver man alltid hög kompetens även för att skapa enkla saker. I jQuery klarar någon som är lite förtrogen med HTML och JavaScript att skapa något. Det finns bara två nackdelar med jQuery 1.jQuery hanterar inte avancerade 3D-effekter 2.JavaScript kan vara inaktiverat från webbläsaren som inaktiverar jQuery också.

25 Nuvarande struktur Startsida Tjänster / produkter Om BIAB Nyheter Kontakt Trygghet Inbrott Passage Kamera Brand Integrerade system Trygghet Inbrott Passage Kamera Brand Integrerade system Om BIAB Jobba hos oss Våra certifieringar Om BIAB Jobba hos oss Våra certifieringar Nyheter Nyhetsarkiv Nyheter Nyhetsarkiv Kontakta oss Felanmälan Fjärrsupport Offertformulär 1 (företag) Offertformulär 2 (offentl.) Kontakta oss Felanmälan Fjärrsupport Offertformulär 1 (företag) Offertformulär 2 (offentl.) Om strukturen Ovan struktur ska ses som ett utkast och omfånget av sidor har ingen betydelse för priset/tiden. Det enda som har betydelse är antalet inräknade mallsidor. Om strukturen Ovan struktur ska ses som ett utkast och omfånget av sidor har ingen betydelse för priset/tiden. Det enda som har betydelse är antalet inräknade mallsidor. Mall #1 Mall #2 Mall #3 Mall #4 Formulär baserade på Mall #3, delar i övrigt style

26 Pris och tid

27 Tid & pris

28 Prissammanställning #BeskrivningAntal hPris exkl. moms 1.Förstudie / struktur5,5 h6 600kr 2.Webbdesign24 h kr 3.Uppsättning av konto, mallar och struktur24 h kr 4.Uppsättning av moduler, teknik & design8,5 h kr 5.Utbildning SitePilot 4.0 för admin (8h) & ”heavy user” (8h)8h9 600 kr 6.Leveranstest, genomgång, justeringar, pekning5,3 h6 300 kr 7.Kundunik funktionalitet & övriga tjänster2,5h kr 8.Projekt- och produktionsledning10 h kr Rabatt - 2,5 h kr -Summa totalt85,3 h kr Tillkommer: moms, inköp av bilder och illustrationer, resor, logi, transporter/bud, produktion av illustrationer, översättningar och texthantering / copy. Licensavgift, kr/mån inkluderar: hosting, back-up, säkerhet, fria uppgraderingar SP 4.X, fri telefonsupport för utbildade adm. vardagar (licensavgift utgår med reducerad tariff även för följande konton på ett multikonto)

29 Tidplan Produktionsveckor Vecka 1Vecka 2Vecka 3Vecka 4Vecka 5Vecka 6 MåTisOnsTorFreMåTisOnsTorFreMåTisOnsTorFreMåTisOnsTorFreMåTisOnsTorFreMåTisOnsTorFre Workshop / förstudie / struktur Grunddesign Uppsättning av konto Vidareutveckling av design Uppsättning av grundfunktioner Anpassning av design för moduler Uppsättning formulär Design för mobil Test och justeringar teknik Genomgång justeringar design Utbildning – användare Innehållsarbete faktas arbetsinsats BIAB arbetsinsatsGemensam arbetsinsats Tidplanen illustrerar huvuddragen i projektet, framförallt i vilken ordning de olika insatserna görs samt de arbetsmoment då BIAB behöver samverka. Vi strävar efter att köra projektet från start till mål utan onödiga produktionsuppehåll.


Ladda ner ppt "Vattentornet Lars Karlström 2014-09-19. » Fakta grundades 1989 och var 1995/1996 en av de första reklam- byråerna i Sverige som började arbeta med produktion."

Liknande presentationer


Google-annonser