Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vattentornet Lars Karlström 2014-09-19.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vattentornet Lars Karlström 2014-09-19."— Presentationens avskrift:

1 Vattentornet Lars Karlström

2 fakta om fakta Fakta grundades 1989 och var 1995/1996 en av de första reklam- byråerna i Sverige som började arbeta med produktion av hemsidor. 1998 lanserade vi den första versionen av vårt CM-verktyg SitePilot, ett formulärsbaserat verktyg baserat på Accessdatabaser. I slutet av 1999 lanserades SitePilot 2.X, vårt första verktyg med en WYSIWYG-editor. SitePilot 2.X som var helt databasdrivet var vår primära produkt och uppgraderades och vidareutvecklades fram till då produkten ersattes av 3.X. SitePilot 3.X genererar ”fysiska” html-sidor och kom på 2:a plats när sökmotoroptimeringsföretaget Jajja Communications gjorde en utvärdering av CMS på den svenska marknaden. Den senaste versionen av SitePilot 4.X har tagit användarvänligheten ytterligare ett steg.

3 Vår bakgrund fakta är något så ovanligt som en webbyrå med anor. Vi började arbeta med webb och hemsidor redan 1995 och var bland de första reklambyråerna i Sverige att börja med webbproduktion. Något unikt med oss är att vi alltid arbetat med ett eget CMS, något som ger oss full kontroll och våra kunder stor trygghet. faktagänget består både av rutinerade och garvade marknadsförare, briljanta tekniker och meriterade designers. Inga uppdrag är främmande för oss, stort eller smått, komplext eller enkelt. Vi är vana vid alla typer av kunder, branscher, tidsramar, budgetar och utmaningar. Hos oss blir alla kunder snabbt en del av gänget och vi strävar alltid efter nära, långsiktiga och transparenta samarbeten.

4 SitePilot 4.0 Under hösten 2010 lanserades den senaste versionen av vårt CMS, SitePilot 4.0. Här har vi tagit användarvänligheten och flexibiliteten till nya höjder. I SitePilot 4.0 finns ett stort utbud av moduler och funktioner som anpassas efter kundens behov och design. Vi har ett eget utvecklingsteam som kan ta fram skräddarsydda lösningar för alla behov i nära samarbete med kund, dessutom med vettiga tids- och kostnadsramar. SitePilot 4.0 erbjuder ett mycket användarvänligt gränssnitt med möjlighet att redigera sidor i CMS/adminläge, i surfläge som en besökare och via vår iPhone-app. Med SitePilot 4.0 kan du på ett ställe skapa innehåll som publiceras på webb, mobilsidor, facebook, Twitter och andra kanaler av intresse för din verksamhet.

5 Projekt Vi erbjuder helhetslösningar med allt från strategi och design till teknik och alla tänkbara kringtjänster som behövs för att lyckas i dagens digitala kanaler. Vi hjälper dig med webbsidor, kampanj- sidor, kriswebbar, intra- och extranät, strategier för webb och sociala medier, facebooksidor, Twitterkopplingar, YouTube-konton, mobilsidor, språk- hantering, innehållshantering och mycket mera. Välkomna att upptäcka fakta…

6 fakta 360

7 Marknadsföringsverktyg/kundutvecklingsprocess 1-3

8 Marknadsföringsverktyg/kundutvecklingsprocess 4-6

9 Några av faktas kunder

10 Vårt team Niklas Dahlstrand VD, projekt- och produktionsledning Lars Karlström Projekt- och produktionsledning, AD/design Adam Waern AD/design, webbdesign, illustrationer Petronella Backlund Originalproduktion, webbproduktion, utbildning, support Ding Liang Teknik, programmering, SQL, webb/mobil/wap John Nygårds Teknik, programmering, SQL, server drift, SMTP

11

12 Utmaningar med ny webb SitePilot 4.0 Webbsida Blogg Posts Nyheter
Webben Mobilwebb Surfplattor Vår analys Utmaningar med ny webb

13 De olika stegen i projektet
Start-up-möte / workshop - genomgång av struktur och funktionalitet - genomgång av förutsättningar för er nya design/profil - genomgång tidplan Produktionsstart – uppstart internt fakta Designarbete – grunddesign, presentation, korrigeringar, färdigställande Uppsättning av konto Uppsättning av funktionalitet och design Gemensam genomgång och därefter justeringar Utbildning (1-5 personer) Webbsidan fylls med innehåll (av kund eller fakta, se offert) Ompekning av domän Löpande drift… Start Workshop Design Innehåll / struktur Teknik Beslut Produktion Innehåll Struktur Genomgång Lansering

14 Vad gör vi före och under ”start-up-möte”/workshop
Information om företaget och verksamheten Olika syften med den nya webbplatsen, rangordna syften Genomgång av tänkta moduler och SitePilot-funktionalitet Hur ska förstasidan användas? Sidans navigationsstruktur och omfattning (beslut) Sidor bakom lösenord eller specialsidor formulär etc. Vem/vilka personer ska arbeta med sidan? Språk / marknader Sökmotoroptimering i SitePilot och trafikanalys Underlag för designarbete, instruktioner / önskemål Bilder (befintliga, inköp, fotografering), eventuell redigering. Illustrationer (egna / framtagning) Vem fyller sidan med innehåll? Tidplan, lansering, övrigt

15 SitePilot

16 Fördel SitePilot För SitePilot utgår ingen grundlicenskostnad, som kund/användare betalar ni bara för den tid det tar att bygga webbplatsen. SitePilot-kunder har fri tillgång till all standardfunktionalitet och betalar endast för eventuell design- eller teknisk anpassning. Det innebär också att ingen extra kostnad läggs till den löpande licenskostnaden oavsett vilken funktionalitet som används. fakta äger SitePilot, all kod och den miljö där SitePilot körs. Detta innebär att vi har full kontroll över system och miljö och snabbt kan göra justeringar och anpassningar om generella förutsättningar i browsermiljöer ändras. Vi är också helt fria att göra anpassningar för kunders räkning. Vårt utvecklingsteam kan bygga skräddarsydda lösningar som läggs in i SitePilot som moduler. Dessa är helt baserade på kundens krav och kan innebära kopplingar till externa databaser, specialbyggda kalkylsnurror eller andra funktioner helt anpassade till kundens verksamhet.

17 Användarvänlighet är nyckeln
Det kan tyckas vara en självklarhet att ett CM-verktyg ska vara användarvänligt. Det är svårt att erbjuda ett gränssnitt med all önskvärd och nödvändig funktionalitet som samtidigt är intuitivt och användarvänligt. Här har vi fått mycket positiv feedback från våra kunder, många av dessa har bred erfarenhet av andra system. Ett CM-verktyg som upplevs som svårt och begränsande kommer inte att bidra till hög kvalitet och en levande webb. Intuitivt gränssnitt Ren och enkel struktur All funktionalitet helt öppen för kunden Möjlighet att utbilda personal längre än till klassisk redaktörsroll Uppdatera via CMS, via Simple Mode eller iPhone app Fri telefonsupport

18 Frihet att arbeta med allt…
I SitePilot finns möjlighet för användaren att själv komma åt grundläggande inställningar för webbplatsen. Vi kan utbilda en eller flera personer för att själva hantera struktur, sidmallar, design- och content elements, CSS:er och allt annat som kan vara relevant.

19 SitePilot - utveckling
Just nu pågår utvecklingen av nästa version av vårt marketingverktyg, Mailpilot. Denna utveckling kommer att slutföras under december 2012 / januari I ett nästa utvecklingssteg kommer vi att ge våra SitePilot-kunder möjlighet att använda MailPilot direkt i SitePilot-gränssnittet. Det innebär att våra kunder kommer att kunna distribuera nyheter även via e-post med ett par enkla steg. Genom att lägga till; ämne och adresslista kommer nyheten även att kunna skickas via e-post vid sidan av publicering på webbsidan, sociala kanaler och mobilsidor. Idag finns en iPhone-app för SitePilot post. Det innebär att våra kunder kan skriva blogginlägg, uppdatera nyheter och dedikerade ytor på webbsidan. I nästa steg kommer fler delar av SitePilot att bli tillgängligt via SitePilot-appen.

20

21 BIAB Larm – egenskaper, utförande och viktiga förutsättningar
BIAB söker en bra grund för sin nya webb I framtiden i ett nästa utvecklningssteg kanske man vill lägga till ett område bakom användarnamn och lösenord. Designen byggs upp delvis med responsive design för de delar där det passar utan att förminska upplevelsen av sidan. Nya webben anpassas för: Webversion Mobilversion (iPad och andra surfplattor delar design med webversion) Vi kopplar in ett utgående flöde med dlvr.it och publicerar nyheter via RSS på sociala medier Några syften med sidan: Öka omsättning / säljande mot nya och befintliga kunder Berätta om vilka är BIAB Tjänster (trygghet, inbrott, passage, kamera, brand, integrerade system) Visa upp kundcase - (variant 1 – loggor, variant 2 – med citat och bild) Kontakt via: normal kontaktinfo + felanmälan formulär + fjärrsupport formulär Nyheter (dlvr.it – facebook + twitter) Jobba hos oss Certifikat (i footer samt på egen sida) ”Call for actionruta” på alla produktsidor mitten och ev längst ner Illustration för ”projektprocess” på produktsida Övrigt Logotyp: befintlig utan anpassning/modifiering Färger: röd / vit / grå Önskat typsnitt: Calibri

22 Projektet omfattar SitePilot 4.0 Webbsida Blogg Posts Nyheter
Surfplattor Webben Mobilwebb YouTube kopplas in mot SitePilot för enklare hantering av filmklipp. Delar design Vår analys Projektet omfattar

23 Moduler/funktioner Design elemets Content elements
Postfunktion (specialanpassade) för Promotionyta (stor yta på förstasidan) ”Puffar” (marknadsföring av affärsområden) Sidebar Search site (resultat som google) Nyheter / ”latest news” Twitter- / facebook-koppling, via dlvr.it / RSS ”skjuter vi innehåll” från webben till sociala kanaler. Share - social media Till viss del byggs sidan / designen med responsive design Mobilanpassning – designmallar för mobil

24 Kampanjfönster med jQuery istället för flash
Det finns många fördelar med att använda jQuery istälet för flash. Men kanske är de viktigaste att innehållet kan ses av mobiltelefoner och att innehållet enkelt blir sökbart. Vi kommer att skapa flera ”fönster” på nya par.se för presentation av bilder och texter. Dessa kommer att byggas upp som olika kategorier av ”Posts” i SitePilot. Några av dessa fönster är: Promotionyta (stor yta på förstasidan) ”Puffar” (marknadsföring av affärsområden) Sidebar Ni kommer själva att kunna lägga upp nya bildspel med en eller flera bilder eller redigera befintliga bilder/slides. Några av fördelarna med jQuery vs flash jQuery är kompatibelt med alla webbläsare. jQuery är även kompatibelt med iPhone, mobiltelefoner etc. jQuery är mycket mindre i storlek och en enda jQuery kan skapa hur många animationer, glidande- och andra effekter. Men i fallet med Flash du behöver enskilda Flash-filer för varje animation. jQuery är ett gratisprogram. Om man vill utveckla något i Flash behöver man köpa en programvara. Flash-filer är alltid stora. En jQuery-file är ofta mindre än 60KB i storlek. I Flash behöver man alltid hög kompetens även för att skapa enkla saker. I jQuery klarar någon som är lite förtrogen med HTML och JavaScript att skapa något. Det finns bara två nackdelar med jQuery jQuery hanterar inte avancerade 3D-effekter JavaScript kan vara inaktiverat från webbläsaren som inaktiverar jQuery också.

25 Nuvarande struktur Startsida Tjänster / produkter Om BIAB Nyheter
Mall #1 Tjänster / produkter Om BIAB Nyheter Kontakt Trygghet Inbrott Passage Kamera Brand Integrerade system Om BIAB Jobba hos oss Våra certifieringar Nyheter Nyhetsarkiv Kontakta oss Felanmälan Fjärrsupport Offertformulär 1 (företag) Offertformulär 2 (offentl.) Mall #4 Mall #3 Mall #2 Formulär baserade på Mall #3, delar i övrigt style Om strukturen Ovan struktur ska ses som ett utkast och omfånget av sidor har ingen betydelse för priset/tiden. Det enda som har betydelse är antalet inräknade mallsidor. Nuvarande struktur

26 Pris och tid

27 Tid & pris

28 Prissammanställning # Beskrivning Antal h Pris exkl. moms 1.
Förstudie / struktur 5,5 h 6 600kr 2. Webbdesign 24 h kr 3. Uppsättning av konto, mallar och struktur 4. Uppsättning av moduler, teknik & design 8,5 h kr 5. Utbildning SitePilot 4.0 för admin (8h) & ”heavy user” (8h) 8h 9 600 kr 6. Leveranstest, genomgång, justeringar, pekning 5,3 h 6 300 kr 7. Kundunik funktionalitet & övriga tjänster 2,5h 3 000 kr 8. Projekt- och produktionsledning 10 h kr Rabatt - 2,5 h kr - Summa totalt 85,3 h kr Tillkommer: moms, inköp av bilder och illustrationer, resor, logi, transporter/bud, produktion av illustrationer, översättningar och texthantering / copy. Licensavgift, kr/mån inkluderar: hosting, back-up, säkerhet, fria uppgraderingar SP 4.X, fri telefonsupport för utbildade adm. vardagar (licensavgift utgår med reducerad tariff även för följande konton på ett multikonto) Prissammanställning

29 Tidplan Vecka 1 Vecka 2 Vecka 3 Vecka 4 Vecka 5 Vecka 6
Produktionsveckor Vecka 1 Vecka 2 Vecka 3 Vecka 4 Vecka 5 Vecka 6 Tis Ons Tor Fre Workshop / förstudie / struktur Grunddesign Uppsättning av konto Vidareutveckling av design Uppsättning av grundfunktioner Anpassning av design för moduler Uppsättning formulär Design för mobil Test och justeringar teknik Genomgång justeringar design Utbildning – användare Innehållsarbete Tidplanen illustrerar huvuddragen i projektet, framförallt i vilken ordning de olika insatserna görs samt de arbetsmoment då BIAB behöver samverka. Vi strävar efter att köra projektet från start till mål utan onödiga produktionsuppehåll. faktas arbetsinsats BIAB arbetsinsats Gemensam arbetsinsats Tidplan


Ladda ner ppt "Vattentornet Lars Karlström 2014-09-19."

Liknande presentationer


Google-annonser