Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SBAR för strukturerad kommunikation Introduktion för personal inom vård och omsorg Källa: Sveriges kommuner och landsting, Nätverket för patientsäkerhet,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SBAR för strukturerad kommunikation Introduktion för personal inom vård och omsorg Källa: Sveriges kommuner och landsting, Nätverket för patientsäkerhet,"— Presentationens avskrift:

1 SBAR för strukturerad kommunikation Introduktion för personal inom vård och omsorg Källa: Sveriges kommuner och landsting, Nätverket för patientsäkerhet, Läkartidningen nr

2 Varför SBAR? o En av de vanligaste orsakerna till tillbud i vården beror på brister i kommunikationen mellan personer eller verksamheter o Minskar risken för missförstånd o Minskar risken för att fakta glöms bort

3 o S Situation o B Bakgrund o A Aktuellt tillstånd o R Rekommendation SBAR står för:

4 Bakgrund o Utvecklat i USA och används av NASA och kärnkraftsindustrin o Används inom hälso- och sjukvården för att strukturera informationen och presentera viktig fakta snabbt och effektivt o SBAR har testats mellan hemtjänst och vårdcentral i Stockholm

5 SBAR är särskilt användbart vid: o Stress, brådska och ovana situationer o Kommunikation mellan medarbetare med olika yrkestillhörighet

6 Situation Här beskriver du kort varför du tar kontakt o Presentera dig själv med namn, från vilken organisation du ringer och ditt telefonnummer o Ange namn, personnummer, adress och telefonnummer till omsorgstagaren o Vad är problemet? / Berätta anledningen till varför du ringer

7 Bakgrund Här ges mottagaren en kortfattad sammanfattning av relevant historik o Om du vet, berätta om det finns sjukdomar av betydelse ex diabetes o Finns aktuell läkemedelslista? o Är personen ensamboende? o Finns trygghetslarm

8 Aktuellt tillstånd Här rapporterar du fakta om nuläget ex o Blek, kallsvettig, yrsel o Nytillkommen svaghet o Talar annorlunda o Ramlat och smärta vid förflyttning o Ej tagit sina mediciner eller tagit fel dos

9 Rekommendation-Åtgärd Här ger du mottagaren ditt förslag till åtgärd. Innan samtalet påbörjats ska du ha tagit ställning till vad din rekommendation är o Jag vill ha hjälp med ex råd, bedömning hembesök o Hur kommer detta samtal att följas upp? o Finns det några fler frågor? o Är vi överens?

10 Exempel på en akut situation o Situation Hej, jag heter Lina Persson och jag ringer från Vintergatans hemtjänst. Mitt telefonnummer är Jag är hemma hos Per Karlsson som är född xxxx och bor på Vintergatan. Per mår inte bra, han är blek och mår illa. Per har inte orkat ta sig upp ur sängen på hela förmiddagen. o Bakgrund Vad jag vet har Per inga sjukdomar sedan tidigare och äter inga mediciner. Han bor tillsammans med sin hustru som har trygghetslarm. o Aktuellt tillstånd Per är blek och kallsvettig, mår illa men har inte kräkts. o Rekommendation – Åtgärd Jag skulle vilja att en sköterska kom hit tittade på honom. När kommer hon, ska jag vänta kvar? Har du några fler frågor eller är vi överens? Hej så länge…

11 Om personen behöver åka till sjukhuset Plocka ihop och skicka med: o Aktuell läkemedelslista o Läkemedel för ett dygn o ID-kort o Toalettartiklar o Skor och ytterkläder o Namn och telefonnummer till närstående o Kontakta närstående och be någon möta upp på sjukhuset

12 Lycka till med införandet av SBAR!


Ladda ner ppt "SBAR för strukturerad kommunikation Introduktion för personal inom vård och omsorg Källa: Sveriges kommuner och landsting, Nätverket för patientsäkerhet,"

Liknande presentationer


Google-annonser