Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Några minnestekniker Föreläsning Lärstilar och minnestekniker Gröndalsskolan mars 2011 Annika Lagerkvist, Skolstöd © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Några minnestekniker Föreläsning Lärstilar och minnestekniker Gröndalsskolan mars 2011 Annika Lagerkvist, Skolstöd © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen."— Presentationens avskrift:

1 Några minnestekniker Föreläsning Lärstilar och minnestekniker Gröndalsskolan mars 2011 Annika Lagerkvist, Skolstöd © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

2 Allmänna råd för att minnas bättre  Läs intensivt och koncentrerat. Ta pauser.  Dela upp pluggandet. Läs hellre lite varje dag än allt på två dagar. Hjärnan behöver få tid att bearbeta. Du kommer att förstå och minnas mer. Hjärnan bearbetar även när du sover.  Sammanfatta. När du läser, stanna upp efter ett stycke - en sida - ett kapitel (beroende på svårighetsgraden) och gör en egen samman- fattning. Skriv helst ner eller spela in din sammanfattning.  Tips: Skaffa ett ”Frågeblock” och skriv upp frågor som du undrar över. Ta dig tid att själv reflektera. Fråga din lärare.  Förhör dig själv (gärna högt) eller berätta för någon annan! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

3 Länklistor 0 – troll 1 – rosett 2 – tå 3 – fe 4 – myra 5 – rem 6 – kex 7 – mu (ko) 8 – råtta 9 – bio 10 – trio Siffror, t ex årtal och koder kan vara svåra att komma ihåg. Ett minnesknep är att associera siffror med ett ord och sedan hitta på en berättelse. Läs mer på nästa sida. Du kan välja andra ord som passar dig bättre! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

4 Länklistor – visualisera Ett exempel: År 1523 blev Gustav Vasa kung i Sverige 1523 = rosett, rem, tå, fe Hitta på en berättelse! Se t ex framför dig hur en kraftig rödhårig man (Gustav Vasa) knyter en stor rosa rosett runt sin rem (bälte) och sin tå. Han kan knappt röra sig och kan inte komma loss. Men då kommer en fe och trollar bort rosetten och sätter en krona på hans huvud. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

5 Visualisera – skapa en ”minneskrok” Ett exempel: Brukar du glömma dina solglasögon hemma, när du går ut på våren och sommaren?  Visualisera att dina solglasögon hänger på ditt dörrhandtag. Överdriv gärna, gör dem t ex jättestora.  När du ser eller tar tag i dörrhandtaget på väg ut, är chansen stor att du ”ser” dina stora solglasögon och kan gå och hämta dina riktiga.  Men, det funkar inte för alla… Prova och se! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

6 Skapa en minnesberättelse - visualisera  Ska du lära dig något krångligt som t ex lösenordet 4RvG5m Hitta på en mening, gärna tokig: 4 RÄKOR vaskade GULD 5 månader Tokigt = brukar var lättare att komma ihåg. Försök också att visualisera. Blunda gärna och se hur räkorna vaska guld. Visualisering brukar göra det lättare att minnas. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

7 Sinnesintryck  Skapa en stark association genom att använda dig av dina sinnen: Syn, hörsel, känsel, lukt och smaksinnet.  En del sinnen hos dig kan vara starkare och en del svagare. Om du har lätt att komma ihåg det du ser är det t ex bra att du associerar i bilder. Om du har ett bra hörselminne, använd gärna ord och rim. Om du har ett utvecklat känselsinne, föreställ dig att du gör något med dina händer och/eller din kropp. Kombinera gärna! Ju fler sinnen desto fler minnen! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

8 Associera  Din hjärna minns och förstår lättare när den kan associera till sådant som den tidigare har lärt sig. Det här kan du använda dig av! Öva dig i att associera och koppla ihop minnen med varandra. Associationerna är personliga, välj det som du kommer att tänka på! Se ett exempel på nästa sida. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

9 Associera + visualisera Ett exempel: Du träffar en person som heter Anna. Du vill minnas vad hon heter. Kan du associera hennes namn eller utseende till något annat? Hette ditt marsvin Anna? Eller liknar Anna din granne Jasmine? Para sedan ihop Anna med låt oss säga marsvinet. Hitta på en bild i huvudet = visualisera. Gärna lite tokigt. T ex: Ditt marsvin kryper omkring på Anna och hon är jätterädd och skriker. Eller ditt marsvin och Anna står framför prästen och ska gifta sig… Nästa gång du träffar Anna ser du förhoppningsvis bilden framför dig och kommer ihåg att hon heter Anna. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

10 Locimetoden  Loci = rum, plats på latin. Denna metod använde redan de gamla grekerna och romarna. Papper/papyrus var dyrt, minnesträning var viktigt.  För att minnas något placerar man ut föremål i en bestämd ordning i ett rum.  En del tycker att det här är ett mycket bra minnesstrategi. Andra tycker att det är för krångligt. Prova gärna! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

11 Locimetoden – så här går det till 1.Du ska börja med att lära dig en byggnad, ett rum eller en väg du ofta färdas. Välj t ex ditt sovrum till att börja med. 2.Lär dig hur rummet ser ut och gå i en särskild ordning genom rummet. T ex från dörren till skrivbordet. Från skrivbordet till sängen. Från sängen till garderoben osv. När du har lärt dig rummet ”utantill” kan du göra en mental rundvandring i ditt rum. Blunda gärna och minns hur du går i rummet. 3.Nu kan du lägga ut ”saker” som du ska komma ihåg mentalt i ditt rum. Placera ut dem vid dörren, på sängen, vid garderoben osv. 4.När du sedan ska minnas, går du mentalt igenom rummet och ”plockar upp” sakerna du har placerat där. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

12 Akronym - exempel  Sveriges grundlagar = ”STYR” = S står för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsförordningen och R för regeringsformen.  Namnen på de centralamerikanska länderna = ”Gröna Enorma Berg Hotar Citron Plantage” = Guatemala, El Salvador, Belize, Honduras, Costa Rica och Panama © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

13 Akronym - exempel  Sveriges grundlagar = ”STYR” = S står för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsförordningen och R för regeringsformen.  Namnen på de centralamerikanska länderna = ”Gröna Enorma Berg Hotar Citron Plantage” = Guatemala, El Salvador, Belize, Honduras, Costa Rica och Panama © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

14 Akronymer – skapa dina egna  Akronym är ett ord eller en mening som är sammansatt av bokstäver som utgör begynnelsebokstäver i andra ord. (ABBA t ex är en akronym för artisterna Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid)  Du kan skapa dina egna akronymer för att lättare komma ihåg!  Du kan skapa ord eller meningar. Se exempel nästa sida. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

15 Akronym - exempel  Sveriges grundlagar = ”STYR” = S står för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsförordningen och R för regeringsformen.  Namnen på de centralamerikanska länderna = ”Gröna Enorma Berg Hotar Citron Plantage” = Guatemala, El Salvador, Belize, Honduras, Costa Rica och Panama © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen


Ladda ner ppt "Några minnestekniker Föreläsning Lärstilar och minnestekniker Gröndalsskolan mars 2011 Annika Lagerkvist, Skolstöd © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen."

Liknande presentationer


Google-annonser