Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Radiohjälpens insamling för Världens Barn 2014 har temat hälsa, utbildning och en värdig framtid tillsammans. Kampanjens deltagande organisationer ska.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Radiohjälpens insamling för Världens Barn 2014 har temat hälsa, utbildning och en värdig framtid tillsammans. Kampanjens deltagande organisationer ska."— Presentationens avskrift:

1

2 Radiohjälpens insamling för Världens Barn 2014 har temat hälsa, utbildning och en värdig framtid tillsammans. Kampanjens deltagande organisationer ska genomföra Riksinsamlingen för Världens Barn. Radiohjälpens insamling för Världens Barn 2014 har temat hälsa, utbildning och en värdig framtid tillsammans. Kampanjens deltagande organisationer ska genomföra Riksinsamlingen för Världens Barn.

3 Afrikagrupperna Clowner utan Gränser Diakonia Erikshjälpen Hoppets Stjärna Föräldralösa Barn IM/Individuell Människohjälp IOGT-NTO-rörelsen KFUM Sverige Lions Läkarmissionen Afrikagrupperna Clowner utan Gränser Diakonia Erikshjälpen Hoppets Stjärna Föräldralösa Barn IM/Individuell Människohjälp IOGT-NTO-rörelsen KFUM Sverige Lions Läkarmissionen Plan Sverige PMU Rädda Barnen Röda Korset SOS Barnbyar Svenska Afghanistankommittén Svenska kyrkan Unicef Sverige Vi-skogen We effect Plan Sverige PMU Rädda Barnen Röda Korset SOS Barnbyar Svenska Afghanistankommittén Svenska kyrkan Unicef Sverige Vi-skogen We effect Följande organisationer har ingått avtal med Radiohjälpen om att genomföra en insamling i hela landet. De gulmarkerade är årets tolv deltagande organisationer och är de mest aktiva i planerings- och genomförandearbetet i insamlingen. Övriga organisationer är med i familjen, ansöker sannolikt om bidrag och kan därmed av solidariska skäl vara intresserade att göra en insats under kulmens avslutande bössinsamling.

4 Svensk Insamlingskontroll ”Det är givarens intressen som vi bevakar. 90-kontot är för givaren en bekräftelse på att insamlingen sköts på ett ansvarsfullt sätt och att pengarna går till ändamålet utan oskäliga kostnader”. Svensk Insamlingskontrolls syften är att verka för ”att insamlingar bland allmänheten med humanitära, välgörande och kulturella ändamål, miljövård, naturskydd och andra allmännyttiga ändamål sker under betryggande former, att insamlingar inte belastas med oskäliga kostnader, att sunda marknadsföringsmetoder används på insamlingsområdet samt att ändamålsenliga metoder för insamlingskontroll utvecklas”. Svensk Insamlingskontroll ”Det är givarens intressen som vi bevakar. 90-kontot är för givaren en bekräftelse på att insamlingen sköts på ett ansvarsfullt sätt och att pengarna går till ändamålet utan oskäliga kostnader”. Svensk Insamlingskontrolls syften är att verka för ”att insamlingar bland allmänheten med humanitära, välgörande och kulturella ändamål, miljövård, naturskydd och andra allmännyttiga ändamål sker under betryggande former, att insamlingar inte belastas med oskäliga kostnader, att sunda marknadsföringsmetoder används på insamlingsområdet samt att ändamålsenliga metoder för insamlingskontroll utvecklas”. Givarens garanti! Världens Barn har genom avtal mellan Radiohjälpen och de medverkande organisationerna fastställt att våra omkostnader maximalt får uppgå till 15 %. Dessa omkostnader säkerställer att hjälpen når fram.

5 Siffrorna bygger på inrapportering per den 12 oktober 2013 Län Kr/inv Kronor 1. Gotlands län13,69 783 084 2. Södermanlands län10,953 027 041 3. Jönköpings län10,293 498 838 4. Västerbottens8,062 097 025 5. Kronobergs län7,361 372 128 6. Blekinge6,15 936 689 7. Kalmar län5,651 319 862 8. Västmanland5,431 400 168 9. Värmland5,311 449 658 10. Västernorrland5,31 284 675 11. Jämtland5 631 554 12. Dalarna51 384 960 13. Örebro län4,941 402 444 14. Västra Götaland4,817 741 050 15. Halland4,041 231 736 16. Östergötland3,551 545 717 17. Gävleborg3,41 944 261 18. Skåne2,973 761 674 19. Uppsala län2,911 000 122 20. Norrbotten2,7 672 860 21. Stockholms län2,214 731 936

6 Siffrorna bygger på inrapportering per den 12 oktober 2013 KommunKr/invKronor 1. Sorsele133,1348726 2. Gnosjö69,94659364 3. Öckerö63,87803306 4. Bjurholm44,84108915 5. Mullsjö27,23191963 6. Lekeberg26,28192677 7. Vadstena25,17185240 8.Årjäng24,49241581 9. Tjörn23,44352312 10. Dals-Ed20,2895350 11. Gnesta20,15210667 12. Leksand18,24276332 13. Vindeln17,4393494 14. Högsby17,197492 15. Storuman16,98101723 16. Norsjö16,4868813 17. Robertsfors16,33109723 18. Ockelbo16,2494966 19. Mönsterås15,95205447 20. Gullspång15,6481107 21. Bengtsfors14,71140028 22. Eskilstuna14,681460589 23. Lycksele14,48179027 24. Strängnäs14,22471914 25. Berg13,8599810 26. Gotland13,69783084 27. Ödeshög13,6470757 28. Pajala13,4485081 29. Tingsryd12,96157922 30. Flen12,54201838 31. Jokkmokk12,2162089 32. Osby12,18154719 33. Nordmaling12,0984973 34. Säffle11,36173770 35. Forshaga11,35127711 36. Hultsfred11,27152995 37. Vara11,13173573 38. Åsele11,0432447 39. Tranemo10,95126877 40. Ydre10,7738942 41. Norberg10,7660221 42. Sollefteå10,68210211 43. Hedemora10,57159279 44. Valdemarsvik10,5580286 45. Vilhelmina10,4772942 46. Vaggeryd10,43137291 47. Hjo10,3792024 48. Essunga10,1956344 49. Tranås9,73176787 50. Vingåker9,785437

7 Siffrorna bygger på inrapportering per den 12 oktober 2013 Alla kommuner över 50 000 inv. är nu storstadskommuner. 2013 förbättrade 25 av 46 storstadskommuner sina resultat. Totalt insamlat i storstadskommunerna 2013 blev 17 544 919 kr. StorstadskommunKr/inv 1. Eskilstuna14,68 2. Jönköping8,79 3. Växjö7,68 4. Västerås5,89 5. Varberg5,87 6. Örnsköldsvik5,78 7. Skövde5,53 8. Karlskrona5,51 9. Umeå5,04 10. Hässleholm4,7 11. Östersund4,5 12. Täby4,13 13. Norrtälje3,97 14. Mölndal3,89 15. Sundsvall3,78 16. Halmstad3,72 17. Södertälje3,57 18. Kalmar3,52 19. Karlstad3,44 20. Nyköping3,32 21. Kristianstad3,3 22. Trollhättan3,08 23. Falun2,98 24. Örebro2,94 25. Skellefteå2,92 26. Borås2,87 27. Lund2,84 28. Uddevalla2,76 29. Borlänge2,73 30. Göteborg2,55 31. Linköping2,53 32. Haninge2,46 33. Uppsala2,38 34. Huddinge2,26 35. Botkyrka2,26 36. Malmö2,26 37. Gävle2,2 38. Luleå2,15 39. Kungsbacka1,91 40. Helsingborg1,83 41. Stockholm1,79 42. Norrköping1,61 43. Solna1,43 44. Nacka1,37 45. Sollentuna1,07 46. Järfälla0,58

8 Världens Barn på Sveriges Television 28 september - 5 oktober är SVT:s kampanjperiod. Världens Barn uppmärksammas i ett flertal SVT-produktioner. Söndagen den 28 september, 18.15-19.00 - Inledande program och start på temaveckan med Världens Barn (45 min). Under hela veckan lyfts Världens Barn i SVT. Fredagen den 3 oktober, 20.00-22.00 - Stor SVT-gala (120 minuter). Söndagen den 5 oktober, 18.15-19.00 - Världens Barn avrundas med redovisning av kommunkapen (45 min). Kampanjens informationsbärare   Sveriges Radios 26 P4-kanaler fokuserar på Världens Barn under två veckor.   Profilfilmer visas på SVT   Kvittofilmer, trailers och spottar för kampanjen   Världens Barns webbsajt: www.varldensbarn.se   Världens Barn på Facebook Riksinsamlingen har sin stora bössinsamling helgerna 26-27 september och 3-4 oktober

9 Bössinsamling/dörrknackning Företagsarbete Försäljningsprodukt choklad Organisationernas ungdomsförbund (NYTT) Second Hand-butiker Musik- och kulturskolor, skolor och föreningar MOBILISERING ÄR AVGÖRANDE! För att kunna arbeta med alla framgångsrika insamlingsaktiviteter krävs att vi mobiliserar alla deltagande organisationer i lokalsamhället. Detta är absolut viktigast!

10 Årets stora bössinsamlingskulmen är fredag/lördag den 26-27 september och 3-4 oktober. I år mobiliserar vi även på valdagen den 14 september! De första helgerna är Världens Barn klassiska kulmen. Båda dessa helger föregås av starka SVT-produktioner. Det bärgar i vanlig ordning för god bössinsamling. Boka in dessa två helger för årets stora bössinsamling. NYHET! På valdagen den 14 september har vi bössinsamling utanför vallokalen. Försök att boka upp de mest publika vallokalerna i er kommun.

11 En succé - steg för steg 1. Veckan innan går ni ut och sätter upp aviseringsblad i portuppgångarna (vid villor/radhus läggs de i brevlådorna). 2. Inom en vecka går ni ut med bössorna och ringer på dörrarna. Glöm ej att ta ner affischerna vartefter ni går igenom portuppgångarna. Tips! * Engagera gärna ungdomar i denna aktivitet. Skolklasser, scouter, konfirmander och idrottsklubbar kan tycka att denna aktivitet är rolig. Vuxna ska finnas i närheten om ungdomarna är under 15 år. * Alla bössinsamlare märkes upp ordentligt med kroppsbanderoll. Bössorna har Världens Barngördel och är plomberade. * Ha ALLTID någon information med er till den som vill veta mera. Årets insamlingsbroschyr är ytterst lämplig.

12 VIKTIGT I ARBETET LOKALT! Företagsarbetet är en viktig aktivitet som ger stor insamling. Bilda gärna en Frivilliggrupp som arbetar med företagsarbete. Kontakta små/mellanstora företag - de kan ta snabba beslut. Personliga besök är alltid bäst! För mer information läs vår informationsfolder ”Företagserbjudande 2014“

13 STÖD I ARBETET Läs vårt PM för goda exempel i arbetet med företag i er kommun. Ta stöd av regionsamordnaren i arbetet med företag. Kontakta även nationellt ansvarig: Zoja Rexhaj, tel: 0708 - 540530, e-post: zoja.rexhaj@varldensbarn.se zoja.rexhaj@varldensbarn.se Besök vår webb: www.varldensbarn.se/foretag WIN/WIN ALLTID BÄST! Vi vill att samarbetet med företaget ska gynna båda - det ska vara värdefullt att stöda Världens Barn. Vi erbjuder olika premier till företagen beroende på gåvans storlek (se foldern Företagserbjudanden 2014). ÅTERKOPPLING OCH UPPFÖLJNING Kontaktuppgifter till företag som skänker 5 000 kr eller mer sparas centralt för återkoppling (jul/påsk etc). Kontaktuppgifterna för dessa företag mejlas till Zoja Rexhaj före 1 november.

14

15 Vi har genom åren ökat vårt unga deltagande i Världens Barn-insamlingen. Vi har föreningar, idrottsklubbar och skolor med i insamlingen. Våra egna ungdomsförbund blir aktiva! På sina håll har de redan varit med och samlat in pengar till Världens Barn. I år har vi formellt frågat och diskuterat med dem om ett deltagande i årets insamling. Bjud in era egna ungdomsförbund till er insamling för Världens Barn.

16 Organistioner med Second Hand-butiker Diakonia, Erikshjälpen, Läkarmissionen, Lions, PMU, Röda Korset och Svenska kyrkan - SVT har för avsikt att presentera stora givare i en slinga Söndagsslinga Våra egna organisationers gåvor från 50 000 kr OBS: Notera att pengar inkomna genom traditionell bössinsamling inte kan användas som gåva! Fredagsslinga Företag och externa organisationers gåvor från 50 000 kr. TÄNK PÅ Sätt alltid upp en skylt under den tiden intäkterna i Second Hand-butiken går till Världens Barn. Viktigt att kunderna vet om er delaktighet i kampanjen

17 SMoK (Sveriges Musik- och Kulturskoleråd) är en nationell samarbetspartner i 2014 års Världens Barn- kampanj. Ett 100-tal Musik- och Kulturskolor var aktiva i Sverige under 2013. Totalt beräknas dessa ha samlat in över 1 miljon kronor. En slant i entré, garderobsavgift, många elever på scen och fika i en paus ger mer pengar till Världens Barn. LÄS GÄRNA vårt PM med tips om samarbetet med Musik- och Kulturskolorna.

18 Vi har aktiva skolor över hela Sverige. Dessa måste vi vårda och engagera i årets insamling för Världens Barn. Vi har ett informationsansvar att ge till alla deltagande elever på skolorna. Det är viktigt för oss och meningsfullt för eleverna. Vi erbjuder skolor spelet ”skolbingo”, ett pedagogisk verktyg, för att själva kunna genomföra lektioner med fokus på barnkonventionen, Milleniemålen och Världens Barn. Vårt bingo är ett lån till skolan och återlämnas efter användandet till Världens Barn. Ett krav för att få låna vårt skolbingo är att klassen/skolan gör en insamlingsinsats. Vi har ett informationsansvar att ge till alla deltagande elever på skolorna. Det är viktigt för oss och meningsfullt för eleverna. Vi erbjuder skolor spelet ”skolbingo”, ett pedagogisk verktyg, för att själva kunna genomföra lektioner med fokus på barnkonventionen, Milleniemålen och Världens Barn. Vårt bingo är ett lån till skolan och återlämnas efter användandet till Världens Barn. Ett krav för att få låna vårt skolbingo är att klassen/skolan gör en insamlingsinsats.

19 Lokala föreningar kan vilja vara med och göra en insats för Världens Barn. Vi måste bara ställa frågan! IK EskilstunaGymnasterna fick frågan om att delta i Eskilstunas Världens Barn- insamling 2008. I sex år har de bemannat stadens stora köpcentrum under en lördag och söndag. IK EskilstunaGymnasterna fick frågan om att delta i Eskilstunas Världens Barn- insamling 2008. I sex år har de bemannat stadens stora köpcentrum under en lördag och söndag. På köpcentrumet bössinsamlar de vid ingångarna, de säljer egengjorda armband och gör ansiktsmålningar. Givetvis underhåller de med en egen gymnastikuppvisning. Deras aktiviteter brukar ge insamlingen 15-20 000 kr! På köpcentrumet bössinsamlar de vid ingångarna, de säljer egengjorda armband och gör ansiktsmålningar. Givetvis underhåller de med en egen gymnastikuppvisning. Deras aktiviteter brukar ge insamlingen 15-20 000 kr! För dem har insatsen blivit en självklarhet!

20 Ett samarbete med lokalpressen hjälper insamlingen! Pressen är en kraft i lokalsamhället. Givarna får förståelse för insamlingen och blir motiverade att stödja oss vid bössorna. De kan sponsra oss med annonser för konserter, tackannons till företag, men även göra reportage kring vårt lokala arbete. Bjud in dem till era aktiviteter! Syns man i pressen får man mer i bössan. Ett samarbete med lokalpressen hjälper insamlingen! Pressen är en kraft i lokalsamhället. Givarna får förståelse för insamlingen och blir motiverade att stödja oss vid bössorna. De kan sponsra oss med annonser för konserter, tackannons till företag, men även göra reportage kring vårt lokala arbete. Bjud in dem till era aktiviteter! Syns man i pressen får man mer i bössan. Vi samarbetar nationellt med alla SR P4 lokalradiostationer!

21 Facebook är ett populärt verktyg inom sociala medier. Det är en fantastiskt digital värld som famnar enormt mycket människor i Sverige och över hela världen. GILLA ”Världens Barn” på Facebook! Världens Barns huvudsida använder originallogotyp och nås genom att söka på ”Världens Barn”. GILLA oss redan idag! Världens Barn driver flera regionala sidor med denna form av profilbild. Sök t. ex. på ”Världens Barn Sörmland”. GILLA oss redan idag!

22 o Informationsbroschyren: ”Vi når fram” med inbetalningskort o Försäljningsblad chokladen som säljs till bl. a företag o Affischer (logga - A3/A2) o Affisch för Dörrknackning (A4) o Världens Barns brevpapper och kuvert o Bössgördlar och kroppsbanderoller o Klistermärke ”Vi stöder…” (runda - 10 cm på diagonalen) o Gåvodiplom o Informationsbroschyr Företagserbjudande och informationsblad företagsgåvan o Skolsamarbete o Pins o Ballonger


Ladda ner ppt "Radiohjälpens insamling för Världens Barn 2014 har temat hälsa, utbildning och en värdig framtid tillsammans. Kampanjens deltagande organisationer ska."

Liknande presentationer


Google-annonser