Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare."— Presentationens avskrift:

1 1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim Kursledare

2 2 TRÄFF 1 & 2  Träff 1 Vad är stress? Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Ska jag förändra eller acceptera?  Träff 2 Att undvika tankar och känslor Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Medveten närvaro  Öva hemma Vad jobbade vi med träff 1 & 2

3 3 ”veckans tanke” träff 1 och 2 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( )

4 4 TRÄFF 3 & 4 Vad jobbade vi med träff 3 & 4 Träff 3  Livskompassen  Livsutrymme och Balans Träff 4  Hinder  Språk, tankar, känslor och regler som hinder  Öva hemma

5 5 ”veckans tanke” träff 3 och 4 ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

6 6 4 Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig?

7 7 Hur mycket har du övat? 1. Medveten närvaroMax X + X poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fem gånger/vecka Max X poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardags sak och öva på att vara extremt närvarande Max X poäng (om minst fem dagar/vecka, 4p om fyra dagar/vecka o s v) 2. AcceptansMax X poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max X poäng (2 poäng/vecka) 3. Motion Max X poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka Max X poäng (2 poäng/vecka) 4. Din Livskompass MaxX poäng Fortsätta fylla i nya saker. Skatta livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka Totalt max X p

8 8 Övat hemma NamnCD (max X p) Närvaro Acceptans Motion Livskomp (max X p) Totalt (max X p)

9 9 Vilken passagerare säger vad du ska göra nu? Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva

10 10 Träff 5 - Översikt  Att leva enligt sin livskompass - Kolla sin livskompass (skattning) - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? - Undersöka vad konkret göra i för att ta steg mot vad som är viktigt i mitt liv. är viktigt i mitt liv. - Kartlägga hinder och arbeta på strategier att hantera dem  Öva hemma

11 11 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: Kvantitet (mängd) & Kvalitet (hur vitalt/starkt/livskraftigt?)

12 12 Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit?

13 13 En livsriktning är som en fyr långt bort. Den vägleder dig genom stormen.

14 14 Relationer (t ex partners, familjerelationer, vänner, föräldraskap) Ett exempel: LivsriktningHandlingarHinder Vänner Ha många nära vänner - Ringa till Lina idag och fråga om hon vill ta en fika - Fråga Oskar på kursen om vi ska plugga ihop på torsdag. Jag kommer att vara för nervös Dom vill inte vara med mig Det verkar som att jag är desperat Jag är tråkig att vara med

15 15 Relationer (t ex partners, familjerelationer, vänner, föräldraskap) LivsriktningHandlingarHinder

16 16 Fritid (t ex fritidsaktiviteter, egen tid, samhällsengagemang) LivsriktningHandlingarHinder

17 17 Arbete/utbildning (t ex arbete, arbetsrelationer, utbildning, personlig utveckling) LivsriktningHandlingarHinder

18 18 Hälsa (t ex sömn, motion, mat, rökning) LivsriktningHandlingarHinder

19 19 4 Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? Vad jag vill RÄDSLA Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt.

20 20 När såpbubblor möts

21 21 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 3. Apan - händerna mellan benen, skopa upp, ge, släpp ner 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren - En Qi Gong övning

22 22 4 Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? - En praktisk övning Vad jag vill RÄDSLA Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt.

23 23 Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva

24 24 Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv” - Søren Kierkegaard ( ) - Søren Kierkegaard ( )

25 25 Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi verkligen vill för att: - Vi tänker att vi inte kan - Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” - Vi försöker undvika jobbiga känslor

26 26 Vad har vi undersökt idag? - summering

27 27 Att öva hemma till nästa träff 1. Medveten närvaro a) Gör övningen 1, 2, 3 eller 4 på din CD minst fyra gånger/vecka till nästa gång. b) Gör både övning 5. ”Tjattrande apan”, och 6. ”Att bära sin ryggsäck” minst en gång. c) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Motionera Motionera minst två gånger/vecka till nästa gång. 3. Fortsätt att fylla i din Livskompass och skatta minst två gånger/vecka hur de senaste dagarna sett ut på din Livskompass (livsutrymme och balans). Fortsätt även på ”Livsvärdering – handling - hinder – formuläret”.

28 28 Planering av att öva hemma

29 29 Lycka till!

30 30 1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

31 31 1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 46

32 32 1b. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

33 33 1c. Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig 47

34 34 Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 2. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis

35 35 3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

36 36 11 Livskompassen

37 37 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

38 38 15 Bull´s Eye - Hur har ditt liv sett ut på sistone?


Ladda ner ppt "1 ACT – Att hantera stress och främja hälsa -Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser