Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skanör- Falsterbo- katastrofen Arbetsområde teknik HT 2014 Årskurs 7-9.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skanör- Falsterbo- katastrofen Arbetsområde teknik HT 2014 Årskurs 7-9."— Presentationens avskrift:

1 Skanör- Falsterbo- katastrofen Arbetsområde teknik HT 2014 Årskurs 7-9

2

3 Skanör-Falsterbo  Tillhör Vellinge kommun  Ca 7000 bofasta invånare  55% av bostäderna och det mesta av samhällsservicen (skolor, affärer, etc.) ligger på en höjd lägre än 3 m.ö.h.  Om 100 kan havsnivån ha stigit med 2,5 meter …

4 Ett verkligt hot…

5 Tänker er att… 25 april 2077: Om det blir 1 grad varmare i Sverige FALSTERBO Fyra tonåriga pojkar dog i natt när skånska Falsterbonäset översvämmades. De låg och sov i en källare när de fångades av invällande, iskalla vattenmassor. I dag står Skanör med Falsterbo helt under vatten. Stora delar av Falsterbonäset evakuerades under gårdagen, sedan räddningsledningen bedömt att läget var akut. På bara några timmar steg havsnivån 1,6 meter, sedan vindarna över Östersjön ändrat riktning och nordliga stormvindar pressade ner vatten mot Öresund invånare drabbade Eftersom havsnivån stigit tre decimeter sedan sekelskiftet på grund av växthuseffekten drabbade den värsta översvämningen någonsin de invånarna på näset. Smattret från en räddningshelikoper hördes framåt kvällen, när ytbärgare firades ner för att undsätta enstaka bilister som kommit iväg så sent att de fångades av vattenmassorna. Under kvällen inträffade en tragedi, när fyra tonårspojkar dog i en källare. Deras föräldrar var bortresta och ungdomarna hade missat evakueringslarmet. Fångades i källaren Sedan länge får nya hus i området inte byggas med källare. Men enstaka äldre hus har fortfarande källare, precis som den drabbade villan. När pojkarna somnat vällde plötsligt vattenmassorna in genom källarfönstren och fångade dem. Polisen misstänker att de var berusade, eftersom de inte klarade att sätta sig i säkerhet. Trots katastrofens omfattning har inga fler döda rapporterats ännu. Söker efter fler döda Men värden för hundratals miljoner förstördes. Bilar flöt sent i natt förbi Aftonbladets utsände på Falsterbonäset, som hade förvandlats till ett havslandskap. Räddningsbåtar sökte med strålkastare efter eventuella döda. – Vi vågar inte tänka på vad som kommer att visa sig i dagsljuset, säger räddningsledaren Ove Nyström.

6 Oj oj oj…

7 Skanör-Falsterbo-katastrofen är ett faktum  I dagsläget räknar man att runt 7000 personer direkt är påverkade av översvämningen på Skanör-Falsterbo.  Civilförsvaret rekommenderar och organiserar en evakuering av människorna till åkrarna norr om Stångby, Lunds kommun. Där tillhandahålls tillfälligt boende i containrar.  Detta skall vara ett tillfälligt hem för de drabbade tills Vellinge kommun har hunnit bygga tillräckligt med bostäder till de evakuerade människorna.  Beslutsfattare i de båda kommunerna räknar med att detta kommer att dröja minst 2 år.

8 Din uppgift Du är en del av civilförsvaret och skall hjälpa dem som tvingas flytta till Stångbyslätten. Varje arbetsgrupp består av 5 personer. I varje grupp finns en ansvarig för respektive ansvarsområde:  Avfall  Energi  Kommunikation  Transport  Vatten & avlopp  Med jämna mellanrum kommer du ha möten med de som har samma ansvarsområde som du i de andra sambandsgrupperna.

9 Steg 1 Börja med att i sambandsgruppen diskutera och ta fram förslag på följande frågor:  Hur skall 7000 personer transporteras till Stångbyslätten? Vad eller vem måste transporteras först och vad eller vem skall transporteras sist?  Hur skall man få plats med 7000 personer? Hur stort område behöver ni för att få plats med alla människor? Alla människor skall bo i bostäder som tillverkas av isolerade containers av TEU1 typ (mått bredd = 2,44m, höjd = 2,59m och längd = 6,1m)  Hur skall man se till att alla får mat och vatten? Hur många kranar behövs för 7000 personer? Hur skall de förvara vatten och hur skall dessa kärl transporteras till Stångbyslätten?  Har var och en tillgång en toalett och kan alla göra sig ren så inga sjukdomar sprids? Vem skall sköta om att toaletterna töms och ser till att duscharna fungerar?  Hur skall man ta hand om avfall och orent vatten för att inte belasta naturen för hårt?  Hur säkerställer man värme och energi så att alla överlever de kommande vintrarna?  Hur håller man alla människor informerade när det är brist på elektrisk energi och därmed blir det svårt få fram information till alla människor på Stångbyslätten?

10 Avfall  7000 personer kommer att producera en massa avfall i form av matförpackningar, hygienartiklar och ägodelar som gått sönder. Man får inte glömma att alla dessa människor också måste gå på toaletten och köpa saker för sin överlevnad.  Vilka lösningar finns det här problemet?  Hur kan man göra för att minska avfallets påverkan på miljön på Stångbyslätten?  Vilka djur kan fara illa av allt avfall? Vilka växter? Skulle något djurslag rent av trivas bättre när man får dessa mängder avfall att hantera? Finns det några växter?  Titta på olika tekniska lösningar?  Intervjua polis, brandkår, civilförsvar och om du kan militär för att kolla vad man gör åt det här om en verklig katastrof skulle hända?  Ta reda på hur man kan lösa dessa uppgifter och ge förslag på hur det skulle kunna se ut på vårt tänkta katastrofområde. Bygg en modell över området eller gör en ritning över lösningen.

11 Energi  Hur säkerställer man att alla får tillräckligt med energi för att kommunikation och så normalt liv som möjligt kan levas bland våra 7000 flyktingar?  Hur säkerställer man värme och energi så att alla överlever de kommande vintrarna?  Hur mycket energi behövs för att klara minimi kraven för dessa människor? Vad är minimikraven?  Varifrån får Lunds kommun sin energi och kan detta system utnyttjas?  Titta på olika tekniska lösningar som kan vara lösningen på problemet. Jämför dem med varandra och redovisa fördelar och nackdelar med de olika lösningarna.  Ta reda på hur man kan lösa dessa uppgifter och ge förslag på hur det skulle kunna se ut på vårt tänkta katastrofområde. Bygg en modell över området eller gör en ritning över lösningen.

12 Kommunikation  Ett problem när man skall hantera stora mängder människor är att man måste får fram budskap på ett enkelt sätt.  Människor måste få veta var man skall samlas och vad de ska göra, vad som har hänt och vilka som drabbats. Var man hittar sjukvårdare och poliser eller myndighetspersoner osv.  Ett annat problem är att människor kommer ifrån varandra eller behöver komma i kontakt med släktingar och arbetsgivare för att meddela de är oskadda.  Det skall också finnas möjlighet för utomstående att ta kontakt med dem som finns i lägret - både för att intervjua dem som upplevt katastrofen och för släktingar och andra intressenter att ta reda på var en viss person finns.  Intervjua brandkår, polis, civilförsvar, militär och röda korset eller någon annan organisation med erfarenhet av liknande problem.  Ta reda på hur man kan lösa dessa uppgifter och ge förslag på hur det skulle kunna se ut på vårt tänkta katastrofområde. Bygg en modell över området eller gör en ritning över lösningen.

13  Hur skall våra bostadslösa flyktingar ta sig till Stångbyslätten? Hur skall alla förnödenheter och containers flyttas på plats?  Hur många lastbilar och bussar blir det? Ta reda på hur lång tid tar det att lasta en buss eller en långtradare? Hur lång tid tar det att lasta människorna i bussar?  Vilka vägar ska människorna ta sig använda för att komma till Stångbyslätten?  Hur undviker man trafikstockning?  Vilka grupper måste samarbeta för att transporterna skall fungera?  Vilka tekniska lösningar finns det som underlättar transporter och lastning?  Vem skulle sköta om det här i verkligheten? Intervjua brandkår, polis och civilförsvar eller militär om detta.  NI skall göra ritningar eller byggen som visar hur ni tänkt er att ert speciella problem skall lösas. Transport

14 Vatten & avlopp  Hur många kranar behövs för 7000 personer? Hur skall man ta hand om avfall och orent vatten för att inte belasta naturen för hårt?  Hur skall de förvara vatten och hur skall dessa kärl transporteras till Stångbyslätten?  Varifrån skall man hämta vattnet?  Har var och en tillgång en toalett och kan alla göra sig ren så inga sjukdomar sprids?  Vem skall sköta om att toaletterna töms och ser till att duscharna fungerar?  Vid en riktig katastrof, vem ser till att människor får vatten och avlopp?  Ta reda på hur man kan lösa dessa uppgifter och ge förslag på hur det skulle kunna se ut på vårt tänkta katastrofområde. Bygg en modell över området eller gör en ritning över lösningen.


Ladda ner ppt "Skanör- Falsterbo- katastrofen Arbetsområde teknik HT 2014 Årskurs 7-9."

Liknande presentationer


Google-annonser