Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Barbershop moves!. Varför koreografi? Synkroniserade rörelser fångar publikens uppmärksamhet Förstärker textens innebörd Gör framträdandet mer inlevelsefullt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Barbershop moves!. Varför koreografi? Synkroniserade rörelser fångar publikens uppmärksamhet Förstärker textens innebörd Gör framträdandet mer inlevelsefullt."— Presentationens avskrift:

1 Barbershop moves!

2 Varför koreografi? Synkroniserade rörelser fångar publikens uppmärksamhet Förstärker textens innebörd Gör framträdandet mer inlevelsefullt och stöder sångaren rent musikaliskt Det blir roligare att sjunga när man har en baktanke. Alla vet vad de andra i kören gör och varför. Förbättrad visuell enhetlighet. Publiken störs inte av enstaka personers rörelser som kanske inte matchar in i helheten.

3 Grundläggande rörelser A.Ändra tyngdpunkt 1.Ytterfoten vänd fram mot scenen. Växla tyngden till/från den foten. 2.Kan göra detta olika snabbt beroende hur man vill gestalta texten. A.Byta fotställning 1.Flytta innerfoten framåt skapar ett kompakt intryck. 2.Flytta ytterfoten bakåt ger ett mer dramatiskt intryck. 3.I mycket starka partier kan en variation av dessa användas. B.Upp/ner med bröstet 1.Uppåt för stolthet, seger, lycka 2.Nedåt för förlust, sorg och nederlag

4 Grundläggande rörelser forts. D.Huvudrörelser 1.Nicka 2.Skaka/ruska 3.Luta in mot mitten 4.Vrida inåt för att skapa ögonkontakt med övriga 5.Vrida sig mot övriga men inte direkt ögonkontakt 6.Försiktigt föra uppåt/nedåt utan att påverka rösten E.Ögonkontakt och fokus 1.Två punkter att fästa blicken på a)Cirka fem rader bak, i mitten av publiken b)Ovanför publikens huvud, föreställ dig t.ex. skylten ”utgång” eller balkongen. 2.Gör en ”visuell resa” – låtsas ta ögonkontakt (även om det är beckmörkt) och för sedan blicken ut genom publiken och ta med fler på din ”resa” 3.Att sluta ögonen kan signalera ett minne/förnimmelse eller smärta/lidande

5 Grundläggande rörelser forts. 6.Händerna 1.Tre regler för handrörelser a)Rör inte förrän du ”måste” b)Alla gester i höjd med eller ovanför höften, aldrig under c)När gesten är avslutad ska händerna tillbaka längs sidorna utan omsvep 2.För händerna uppåt med böjda armbågar och starka fingrar 3.Knutna nävar ska användas sparsamt 4.Gestikulera i en given riktning för att illustrera en rörelse 5.Gör en gest mod dig själv eller den person låten handlar om 6.Höj och sänk händerna för att matcha intensiteten i olika partier.

6 Användbara grejer Ge/släng iväg med handen Ropa/viska med handflatan intill mun Knicka med armbågen mot höften Trafikpolisens alla tecken Svänga armarna mot golvet höger-vänster – snurr – tillbaka i ledet Visa handflatorna, armarna längs höfterna och höj armarna Vågen – sväng ena armen över huvudet Förläng vågen med att svänga armen och peka ut i publiken Dominobrickor. Luta genom att sträcka ut ena benet bakåt. Övriga ledet faller på och vänder sedan tillbaka Ånglok. Knästående vända mot kompis rygg och för armen i kolvrörelse Handklapp, fotstamp m.m.

7 Användbara grejer forts. Pistong – omväxlande knäböj varannan person i ledet

8 Tvättstugan Börjar med att första raden skurar golv knästående Övre vänster forstätter med tvättbräda Övre höger följer upp med att hänga tvätten

9 Mingla och mixa Alla vänder sig mot en given kompis till höger/vänster/bak/fram och sjunger mot honom samtidigt som man roterar runt till sin nya plats.


Ladda ner ppt "Barbershop moves!. Varför koreografi? Synkroniserade rörelser fångar publikens uppmärksamhet Förstärker textens innebörd Gör framträdandet mer inlevelsefullt."

Liknande presentationer


Google-annonser