Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare."— Presentationens avskrift:

1 ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 Förra träffens ”Veckans tanke” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard ( ) 2

3 3 Träff 1 & 2 - Översikt Träff 1 ➻ ➻ Vad är stress? ➻ ➻ Ska jag förändra eller acceptera? Träff 2 ➻ ➻ Att undvika tankar och känslor ➻ ➻ Tänkandet kan skapa lidande ➻ ➻ Medveten närvaro

4 4:1 1. Medveten närvaroMax poäng a) Övning 1 eller 2 minst fyra gånger/vecka. Max 8 poäng (4 poäng/vecka) b) Välj någon vardagssak och öva på att vara extremt närvarande. Max 5 poäng (om 5 dagar/v, 4 poäng om 5 dagar/v osv) 2. Acceptans Max 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka) Hur mycket har du övat?

5 3. FörändringMax 4 poäng Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Max 4 poäng (bedöm själv, 4 = stora förändringar) 4. MotionMax 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka) Totalt max 25 poäng 4:2 Fortsättning av Hur mycket har du övat

6 5 Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig?

7 6:1 NamnCD (max 8 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Förändra (max 4 p) Motion (max 4 p) Totalt (max 25 p) Deltagare 1 Övat hemma

8 6:2 NamnCD (max 8 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Förändra (max 4 p) Motion (max 4 p) Totalt (max 25 p) Deltagare 1 Övat hemma

9 7 Acceptans En praktisk övning “Smärtan blev outhärdlig först när vi kunde börja välja bort den.” - Karin Johannisson

10 X Vad behöver jag acceptera? Och hur kan jag göra det?

11 8 Träff 3 - Översikt ➻ ➻ Repetition av träff 1(klart) ➻ ➻ Genomgång av övningar hemma(klart) ➻ ➻ Livskompassen - Egna Livskompasser - Att möta mig själv som 90-åring - Livsutrymme och balans - Bull’s Eye ➻ ➻ Öva hemma

12 9 De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet - Din Livskompass

13 10 Mål och mening i vår färd…

14 Veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll,

15 12 Livskompassen

16 Tips för områden i din Livskompass 13 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning.

17 Relationer - tips för området Relationer i din Livskompass 14 Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen. Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son/dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa rela- tioner om du vore ditt perfekta jag. Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskaps- förhållande.

18 Fritid - tips för området Fritid i din Livskompass 15 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Fritid kan t ex innehålla: Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter. Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll? Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

19 Arbete/Utbildning - tips för området Arbete/Utbildning i din Livskompass 16 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Arbete/utbildning kan t ex innehålla: Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut? Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

20 Hälsa - tips för området Hälsa i din Livskompass 17 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Hälsa kan t ex innehålla: Sömn, rökning, motion och mat: Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

21 18

22 RELATIONER Nära Relationer * Älskande partner * Frihet/utveckling * Sex och utforskande * Roligt tillsammans Familjerelationer * Rak och ärlig kommunikation * Skapa trygghet * Sammanhållning Vänner/socialt liv * Kontakt, stöd, förtroende * Roligt tillsammans 19 Livskompassen Fritidsaktiviteter * Umgås med vänner * Segla, vara i naturen * Variera mig * Slappa * Party, resa Egen tid, andlighet * Medveten närvaro * Hem att trivas i * Leva fullt ut, bada Samhällsengagemang * Skapa en bättre värld * Vänliga gester * Tycka till om saker ARBETE/UTBILDNING Arbete * Förändra världen * Välbetalt, stimulerande * Kul kollegor, resor * Hela tiden lära mer * Resor, undervisa Utbildning * Lära mer hela tiden * Bli visare och mer älskande HÄLSA * Bra och varierad mat * Tillräckligt med sömn * Regelbunden träning * Regelbunden sex * Regelbunden beröring * Hålla mig ren och fräsch

23 20 90 år!!!

24 21 1.Jag önskar att jag hade haft mod att leva mitt eget liv och inte det liv andra förväntade sig av mig. 2.Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt. 3.Jag önskar att jag hade vågat uttrycka mina känslor. 4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner. 5. Jag önskar att jag hade tillåtit mig att vara lyckligare. En sjuksköterska avslöjar de 5 saker folk ångrar på sin dödsbädd:

25 X Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1.Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort 2.Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 3.Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren – En Qi Gong övning

26 Din Livskompass senaste veckan 22 Skaffa en nära relation Skapa sammanhållning i familjen Hela tiden lära mer Bidra till något viktigt Se till att ha roligt på jobbet Regelbunden träning Bra och varierad mat Tillräckligt med sömn Regelbunden sex Hem att trivas i Leva fullt ut, t ex bada Vara i naturen Roligt tillsammans med vänner

27 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både kvantitet (mängd) & kvalitet (hur vitalt/starkt/ livskraftigt?) 23

28 28 24:1 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? På kan du gratis skatta balans och livsutrymme på dator, smartphone eller surfplatta.

29 29 24:2 När du skattat din Livskompass får du en bild av balans och livsutrymme samt din livssituation i procent.

30 30 25 Vad jag vill ha med i min Livskompass På under fliken ”Arbetsmaterial” kan du hämta formulär för att fylla i vad du vill ha med i din Livskompass.

31 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? X Mitt liv är precis som jag vill ha det Mitt liv är långt ifrån det jag önskar Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid

32 Vad har vi undersökt idag? Summering 26

33 1. Medveten närvaro a) Gör övning 1, 2, 3 eller 4 på din CD. Gärna fem gånger/vecka till nästa gång. b) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Motion Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 4. Din Livskompass a) Fortsätta fylla i din Livskompass. b) Livsutrymme och balans eller Bull’s-Eye två gånger/vecka. 27 Att öva hemma till nästa träff Lägg ner tid de här månaderna att testa nya vanor och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. Uppgifterna kommer ibland att kännas givande och roliga och ibland jobbiga eller tråkiga.

34 Planering av att öva hemma 28

35 1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis

36 1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis

37 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla, v 1 Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

38 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla, v 2 Förslag: När jag duschar När jag duschar När jag knyter skorna När jag knyter skorna När jag cyklar till/från När jag cyklar till/från skola/jobb skola/jobb När jag diskar När jag diskar När jag borstar tänderna När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag motionerar När jag pratar med någon När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag tvättar händerna När jag lägger mig När jag lägger mig

39 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? 54 Hur ska jag påminna mig att acceptera?

40 3. Motion Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka.

41 4. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans 56 Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

42 Veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll,

43 Lycka till!!! 58 Lycka till!!!

44 Livskompassen

45

46

47

48

49 RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

50 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid

51 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid

52 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid

53 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid

54 Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid


Ladda ner ppt "ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser