Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Itslearning Stockholms Tekniska Institut (STI) STI Itslearning : En avgörande komponent till en lyckosam matematikundervisning Fil dr. Luciano Triguero.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Itslearning Stockholms Tekniska Institut (STI) STI Itslearning : En avgörande komponent till en lyckosam matematikundervisning Fil dr. Luciano Triguero."— Presentationens avskrift:

1 itslearning Stockholms Tekniska Institut (STI) STI Itslearning : En avgörande komponent till en lyckosam matematikundervisning Fil dr. Luciano Triguero

2 Agenda  Lärdomar i siffror.  Om STI  ”Once upon a time … ”. Itslearnings resan på STI i korthet.  Itslearnings roll i skolans matematisksundervisning  Slutsatser Stockholms Tekniska Institut (STI)

3 Stockholms Tekniska Institut bildades den 5 mars 1924 som en stiftelse vars uppgift är att bedriva utbildning inom framkanta tekniska område. Om STI: Mission Stockholms Tekniska Institut bedriver endast tekniska och ingenjörs utbildningar inom ramen för yrkeshögskola samt uppdragsutbildningar 2002 – 2010: Stockholms Tekniska Institut bedrev gymnasiala utbildningar samt kvalificerade yrkesutbildningar Stockholms Tekniska Institut (STI)

4 Om STI: Utbildningar Program Bygg Elinstallation Drift-Kraft-Värme Järnväg ElkraftKylteknik IT Stockholms Tekniska Institut (STI)

5  Itslearning är numera en central komponet i STI mission Itslearningsresa på STI i korthet. Stockholms Tekniska Institut (STI)

6 Matematik i STI-ingenjörsprogram Stockholms Tekniska Institut (STI) Pedagogisks- modell?

7 Frågeställning Stockholms Tekniska Institut (STI) Störningar Stora variationer i  grundläggande matematikskunkspaper,  data/dataprogrammering,  språk (Svenska/Engelska). Resurser är begränsade. Störningar Stora variationer i  grundläggande matematikskunkspaper,  data/dataprogrammering,  språk (Svenska/Engelska). Resurser är begränsade. Ärvärdet: Kvalitet på studerande. Får kunskaper som är relevanta till yrken. Optimal regulator: Vilken blir den optimal pedagogisks modell med förutsättning att studerande får en hög kvalitet, kreativ och givande undervisning som är relevant till yrken Börvärdet: Arbetslivet önskar:  Analytisk förmåga, Initiativrikedom, flexibilitet, engagemang, kommunikationsförmåga och bra datakunskap, inklusive grundläggande programmeringskunskaper.

8 Itslearning: Stockholms Tekniska Institut (STI) En viktig komponent till skolans pedagogisks modell för matematikundervisning Traditionella pedagogiska modeller Föreläsningar; övningar; dataövningar och räknestuga (Office Hours)

9 Mattetentor i bilder Stockholms Tekniska Institut (STI)

10 Testmoduler till delprov 1.1 ModulBeskrivningAntal G- frågor Antal VG- frågor Modul 1Numeriska beräkningar (Tal och mängder) 49 (3) 0 Modul 2Algebra, ekvationer och formler 55 (8)18 (2) Modul 3Funktioner. Linjära funktioner och linjär algebra 40 (7)18 (2) Stockholms Tekniska Institut (STI)

11  Exempel på frågor. Modul 1

12

13  Exempel på frågor. Modul 3

14 Testmoduler till delprov 1.2 ModulBeskrivningAntal G- frågor Antal VG- frågor Modul 4Mer om funktioner 35 (9) 15 (2) Modul 5Trigonometri, trigonometriska funktioner och ekvationer 31 (9)15 (2) Stockholms Tekniska Institut (STI) OBS! Slut på Tillämpad matematik I

15  Exempel på frågor. Modul 4

16  Exempel på frågor. Modul 5

17

18 Testmoduler till delprov 2.1 och 2.2 ModulBeskrivningAntal G- frågor Antal VG- frågor Modul 6Komplexa tal 31 (9) 16 (2) Modul 7Derivator34 (9)19 (2) ModulBeskrivningAntal G- frågor Antal VG- frågor Modul 8Integraler 31 (12) 15 (2) Modul 9Differential- ekvationer 30 (0)15 (0) Modul 10Statistik med riskanalys 15 (6)6 (2) Stockholms Tekniska Institut (STI)

19  Exempel på frågor. Modul 6

20  Exempel på frågor. Modul 7

21  Exempel på frågor. Modul 8

22 Exempel på frågor. Kurs: Miljö- och byggfysik Stockholms Tekniska Institut (STI)

23 Byggfysikstentor i bilder

24 Lärdomar i siffror Stockholms Tekniska Institut (STI)  Ökas motivation till matematik? Fråga: Har jag utvecklat mina kunskaper i matematik? Undersökningen gjordes via mentimeter.com (svarsfrekvens = 96,7%)

25 Lärdomar i siffror Stockholms Tekniska Institut (STI)  Uppförande på delprov 1.1 klasindelade efter betyg

26 Lärdomar i siffror Stockholms Tekniska Institut (STI)  Fördelningsanalys mellan ordinarie tentamen och omtenta ett på delprov 1.1. Klasindelade efter betyg.

27 Stockholms Tekniska Institut (STI) Källa: Kornell, N. and Metcalfe, J.; The Effects of Memory Retrieval, Errors and Feedback on Learning; “Applied Sceince of Learning in Edication”; Division 2, American Psychological Association; 2014 “… by far the most robust and powerful finding was that feedback greatly enhanced learning.” Lärdomar från andra studier.  Effekt av återkoppling i inlärningsprocess Mellanstadieelever Högskolastudenter

28 Återkoppling i vår undervisningsmodell Stockholms Tekniska Institut (STI) Traditionella pedagogiska modeller Föreläsningar; övningar; dataövningar och räknestuga (Office Hours)  Flera komponenter i vår utbildningsmodell bidrar till olika former av återkoppling

29 Stockholms Tekniska Institut (STI) Exempel på hur digitala tentor bidrar till återkoppling

30 Stockholms Tekniska Institut (STI) Exempel på hur digitala tentor bidrar till återkoppling

31 Stockholms Tekniska Institut (STI) Lärdomar i siffror  Uppförande på delprov 1.1 klasindelade efter procent Godkänd nivå

32 Lärdomar i siffror Stockholms Tekniska Institut (STI)  Uppförande på delprov 1.2 klasindelade efter betyg

33 Stockholms Tekniska Institut (STI) Lärdomar i siffror  Uppförande på delprov 1.2 klasindelade efter procent Godkänd nivå

34 Stockholms Tekniska Institut (STI) Lärdomar i siffror  Uppförande på Matematik I klasindelade efter betyg

35 Slutsatser Stockholms Tekniska Institut (STI)  Tack vare olika funktionella redskap till hand i itslearning har vi kunnat implementera flera återkoppling mekanismer till studerande i vår pedagogisk modell för matematiksundervisning.  STI digitaltentor i matematik byggs på en databank med cirka 521 frågor som täcker olika matematiska område och svårighetsgrader.  Digitala tentor sparar resurser, men viktigaste är att de ger flexibilitet för individuellanpassning, delmåluppfyllning och en ständig återkoppling.  Framtida tankar: utveckla ”smarta” digitala tentor

36 Stockholms Tekniska Institut (STI) Tack för mig


Ladda ner ppt "Itslearning Stockholms Tekniska Institut (STI) STI Itslearning : En avgörande komponent till en lyckosam matematikundervisning Fil dr. Luciano Triguero."

Liknande presentationer


Google-annonser