Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

B R U K Skolverkets indikatorverktyg GRUMS KOMMUN Kvalitetsredovisning Kvalitetsutveckling Kvalitetsförankring.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "B R U K Skolverkets indikatorverktyg GRUMS KOMMUN Kvalitetsredovisning Kvalitetsutveckling Kvalitetsförankring."— Presentationens avskrift:

1 B R U K Skolverkets indikatorverktyg GRUMS KOMMUN Kvalitetsredovisning Kvalitetsutveckling Kvalitetsförankring

2 Skolverkets indikatorverktyg BRUK Kort introduktion av Grums BRUK:smodells ”rötter”.

3 BRUK FörskolanGrundskolanGymnasiet Utvärderingskriterier F Indikatorer F Utvärderingskriterier LMH Indikatorer LMH Utvärderingskriterier G Indikatorer G Skolverkets indikatorverktyg

4 Vad är kvalitet? Skolverkets definition Kvalitet inom förskola och skola är en samlings- beteckning för hur väl verksamheten: Uppfyller nationella mål Svarar mot nationella krav och riktlinjer Uppfyller andra mål och riktlinjer som är förenliga med de nationella t ex. skolplan Kännetecknas av en strävan till förnyelse och ständiga förbättringar utifrån givna förutsättningar

5 BRUK:s verksamhetsindelning under året Målformulering Genomförande Utvärdering Kvalitetsredovisning

6 Vi började med att inventera och analysera Gamla modellen Personalens åsikter Vilka hinder finns? Vilka metoder finns?

7 Utgångspunkten för tankemodellen Valet föll på ett projektmaterial som Skolverket tagit fram.  I detta fanns de faktorer som uppfyllde förordningen.  En planeringsmodell för kvalitetsredovisning.  Skolverksamheten var uppdelad i flera mindre delar.  Utvärdering var möjlig med en ”pedagogisk” skala.  Arbetslagsbaserat - verksamheten i centrum.  Utvärdering i dialog i arbetslag och med skolledning.

8 Vi hade initialt följande krav på vår nya modell ► Den skulle grunda sig på Skolverkets projektmaterial. ► Redovisningen skulle kunna skötas digitalt. ► Datahanteringen måste vara enkel. ► Programmen Word och Excel måste kunna användas. ► Inbyggda anvisningar/handledningar måste finnas till hanteringen. ► Alternativ för datorlösa måste finnas.

9 Från utkast till färdig modell – utvecklingstid 2 år.

10 Modellen har tagits fram inom förvaltningen. Processen är kartlagd från verksamheten. Skräddarsydd till kommunens behov. Kunskap genereras och stannar inom verksamheten. Personalen har varit delaktig i utvecklingsprocessen. Ingen tjänstemannaprodukt som sammanställning. Vinster med Grums BRUK:smodell Modellen fick en enkel men kraftfull datahantering. Ingen utbildningsinsats har behövts. (Endast info)

11 GRUMS BRUK:s modell Delarna och helheten Kvalitetsredovisning

12 Kvalitetsredovisningsmodellen ger:  Ett ”bokslut” över verksamhetsåret  En startpunkt för utvecklingsarbetet  En digital faktabas med alla data  Ett underlag för utvecklingsdiskussionen mellan arbetslag och ledning  En prioritering i angelägenhetsgrad  En möjlighet för en fortlöpande analysprocess

13 Grums kvalitetsredovisningsmodell består av tre delar: Grums kvalitetsredovisningsmodell består av tre delar: En detaljerad kvalitetsredovisning för kommunen En sammanfattande redovisning för Skolverket En arbetsmiljöredovisning för kommunen Utvärderingsprocessen för de olika delarna sker samtidigt. Detta blir både effektivt och arbetsbesparande.

14 GRUMSmodellen är: ENKEL - textmassan hålls nere TYDLIG ÖVERSKÅDLIG TILLGÄNGLIG - konsekvent uppbyggnad -tabeller, diagram -analyserande frågor - webbaserade data

15 Läsåret Kvalitetsprocessen i Grumsmodellen Kvalitetsprocessen i Grumsmodellen Ny arbetsplan Målformulering Arbetsplan Utvärdering Arbetslag Utvärdering arbetslag Kvalitetsredovisning Arbetslag Kvalitetsredovisning kommun Kvalitetsredovisning kommun Åtgärder Utveckling Nya mål APT Analys APT Arbetsplatsträffar

16 Utmärkande för Grumsmodellen. Digitala redovisningsdokument Webbaserat arkiv - Skolinfo Steg för steganvisningar Inbyggda handledningar – ingen utbildnings- insats behöver göras Dataprogrammen Word och Excel används Alla data är tillgängliga från valfri uppkopplad dator Skola, förskola och barnomsorg utvärderas

17 Sammanställning Översikt Detaljredovisning Arbetsgången Arbetslaget Skolområde Förvaltning Kommun Redo visning Alla data ”ärvs” från tidigare nivå. De ligger kvar i en databas.

18 Redovisningssätt för arbetslagen Arbetslaget gör en gemensam bedömning genom: Diskussion och skattning Enkäter, prov och observationer BRUK:s indikatorer Den gemensamma diskussionen är ”motorn” i utvärderingen

19 Kvalitetsdokumenten har tre nivåer SkolområdesnivånArbetslagsnivånIndividnivån

20 Utdrag från ett digitalt redovisningsdokument. InstruktionBedömningsskalaÖversiktstabell Uppföljningsfrågor Indikatorer 1 = Egenskapen kännetecknar inte alls skolan/förskolan 2 = Inledande diskussioner har inletts 3 = Personalen har enats om hur man ska arbeta 4 = Arbetet har påbörjats och vissa kännetecken finns 5 = Skolan/förskolan kännetecknas till stor del av detta 6 = Denna egenskap kännetecknar skolan/förskolan Indikatorer: B1:1, B2:1, B2:2, B2:3 A.Ledningens starka och svaga sidor B.Vilka insatser har ledningen gjort under året? Till varje moment finns 3 – 5 analyserande frågor

21 Kvalitetsredovisningsplan för år År 1 (02-03) Alla arbetslag Kommunorganisation Styrning och ledning Fysisk arbetsmiljö Elever med behov av särskilt stöd Verksamhetsmål Personalenkät psyko- social arbetsmiljö + Arbetslag med åk 5, 9 och G Baskunskaper åk 5 Baskunskaper åk 9 Resultat på program + Arbetslag med F, åk 1, 4, 7 och G Föräldraenkät F, åk 1, 4, 7 Elevenkät åk 1, 4, 7 och G År 1 (02-03) Alla arbetslag Kommunorganisation Styrning och ledning Fysisk arbetsmiljö Elever med behov av särskilt stöd Verksamhetsmål Personalenkät psyko- social arbetsmiljö + Arbetslag med åk 5, 9 och G Baskunskaper åk 5 Baskunskaper åk 9 Resultat på program + Arbetslag med F, åk 1, 4, 7 och G Föräldraenkät F, åk 1, 4, 7 Elevenkät åk 1, 4, 7 och G År 2 (03-04) Alla arbetslag Bakgrundsfaktorer för arbetslag personal och elevuppgifter Lokala arbetsplanens funktion Elever med behov av särskilt stöd Verksamhetsmål + Arbetslag med åk 5, 9 och G Baskunskaper åk 5 Baskunskaper åk 9 Resultat på program + Arbetslag med F åk 1, 4, 7 och G Föräldraenkät F, åk 1, 4, 7 Elevenkät åk 1, 4, 7 och G År 2 (03-04) Alla arbetslag Bakgrundsfaktorer för arbetslag personal och elevuppgifter Lokala arbetsplanens funktion Elever med behov av särskilt stöd Verksamhetsmål + Arbetslag med åk 5, 9 och G Baskunskaper åk 5 Baskunskaper åk 9 Resultat på program + Arbetslag med F åk 1, 4, 7 och G Föräldraenkät F, åk 1, 4, 7 Elevenkät åk 1, 4, 7 och G År 3(04-05) Alla arbetslag Styrning och ledning Pedagogisk verksamhet Kompetensutveckling Elever med behov av särskilt stöd Verksamhetsmål Personalenkät psyko- social arbetsmiljö + Arbetslag med åk 5, 9 och G Baskunskaper åk 5 Baskunskaper åk 9 Resultat på program + Arbetslag med F åk 1, 4, 7 och G Föräldraenkät F, åk 1, 4, 7 Elevenkät åk 1, 4, 7 G År 3(04-05) Alla arbetslag Styrning och ledning Pedagogisk verksamhet Kompetensutveckling Elever med behov av särskilt stöd Verksamhetsmål Personalenkät psyko- social arbetsmiljö + Arbetslag med åk 5, 9 och G Baskunskaper åk 5 Baskunskaper åk 9 Resultat på program + Arbetslag med F åk 1, 4, 7 och G Föräldraenkät F, åk 1, 4, 7 Elevenkät åk 1, 4, 7 G

22 ”BRUK” utökat i Grums enl. Grums BRUK:smodell I Grums utvärderas också den kommunala skolorganisationen Detta sker var tredje år. Följande delar utvärderas med BRUKs ”metodik”  Kommunala skolorganisationens funktion  Informationsflödet i organisationen  Kommunikationsmöjligheter I Grums används BRUK till att inventera och ge en total bild av den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Detta sker vartannat år.  En övergripande arbetsmiljöredovisning görs

23 Områdeschefer och förvaltning gör Sammanställningar och översikter Underlag för budgetarbetet Analyser och ”bokslut”

24 Skolenhet Förskolenhet Barnomsorgsenhet Webbaserat arkiv OmrådeFörvaltningSIRIS Inrapportering En utvärderingsmodell för hela skolförvaltningen

25 Skolenhet Förskolenhet Barnomsorgsenhet Skolinfo OmrådeFörvaltning Skol- och barnomsorgsnämnd Informationsdatabasen Alla med access når all information dygnet runt

26 I Kvalitetsredovisningen 2002 – 03 finns: 53 Kvalitetsredovisningar från arbetslag (Därav 3 kooperativ - endast arbetsmiljöredovisning) 53 Kvalitetsredovisningar från arbetslag (Därav 3 kooperativ - endast arbetsmiljöredovisning) 4 Sammanställningar för område 1 Sammanställning för förvaltning 1 Kvalitetsredovisning för kommun (SIRIS) 4 Sammanställningar av arbetsmiljön för område 4 Sammanställningar av den kommunala skolorganisationen 1 Sammanställning för förvaltningen av ovan.

27 Digitala plattformen på Internet Modellen passar lika bra i ett lokalt nätverk eller på CD-skivor

28 Kvalitetsredovisningarna

29 kan alla göra : I GRUMSMODELLEN I GRUMSMODELLEN Översikter Detaljstudier Analyser Alla nivåer har beslutsunderlag vid varje tillfälle

30 Grumsmodellen en 24 timmarsmodell Här når man alla redovisningar från valfri uppkopplad dator På valfri platsoch på valfri tid En kvalitetsredovisningsmodell i tiden

31 Grums BRUK:s modell Modellens utvärderingsdelar i tidsföljd

32 Bruksmodellen på höstterminen Planering Uppföljning och analys APT APT APT

33 Uppföljning och analys Under höstterminen sker uppföljning och analys av förra läsårets kvalitetsredovisning samt den pågående verksamheten. Detta sker på arbetsplatsträffarna (APT) varje månad Analysen görs i dialog mellan arbetslag och områdesledning Resultatet skall korrigera den pågående processen samt vara underlag inför nästa kvalitetsredovisning

34 Individdelens enkäter Bruksmodellen på höstterminen Uppföljning och analys APT APT APT

35 Individdelens enkäter Ht Tre olika enkäter används: Barn/elevenkät – min arbetsmiljö Föräldraenkät – information/kommunikation Personalenkät – psykosocial arbetsmiljö Elevenkäterna åk 1. 4,7 och G Barnenkäter 5 – 6 åringar Föräldraenkäter (åk 1. 4, 7 och åringar) Personalenkäter (all personal) Enkäterna sammanställs i arbetslagen för KR (dec)

36 Exempel på enkät

37 Individdelens enkäter Bruksmodellen på vårterminen Uppföljning och analys APT APT APT

38 Arbetsplan Uppföljning och analys Vt Under vårterminen fortsätter uppföljningen och analysen med inriktning på nya KR Ett annat syfte är att förbereda den nya arbetsplanen Dokumentation samlas för ny arbetsplan

39 Arbetslagens utvärdering APT APT APT Bruksmodellen på vårterminen Individdelens enkäter Uppföljning och analys APT APT APT

40 Arbetslagen börjar kvalitetsredovisningen Varje arbetslag får : Anvisning Digitalt redovisningsdokument Indikatorer 1 Indikatorer 2 Detta moment kommer att helt digitaliseras på sikt för alla. Arbetslagen kan redan nu ta ner allt material från Internet.

41 Sammanställning område/förvaltning Bruksmodellen omfattar hela utbildningsåret Individdelens enkäter Arbetslagens utvärdering Uppföljning och analys APT APT APTAPT APT APT

42 Arbetslagens redovisningar sammanställs på områdesnivå och förvaltningsnivå Arbetslagens redovisningar sammanställs på områdesnivå och förvaltningsnivå Arbetslagens material sammanställs i: Tabellöversikter Diagram Analyse r Dessa bildar underlag för kommunredovisningen

43 Bruksmodellen omfattar hela utbildningsåret Individdelens enkäter Arbetslagens utvärdering Sammanställning Område/förvaltning Uppföljning och analys APT APT APTAPT APT APT SIRIS Revidering arbetsplan

44 Skolledaren i kvalitetsprocessen Planering för APT (arbetsplatsträffar) August i Initierar enkätutskick KR-individdelOktober Initierar KR utskick Februari Förbereder KR till SkolverketApril Ledningsgruppens analys av KR Maj Läsår

45 Ledningsgrupp Utvecklingsprocessen, Redovisning av resultat KR Skol och barnomsorgsnämnd Utvecklingsprocessen, Redovisning av resultat KR Kommunfullmäktige Inriktning KR, Redovisning av resultat KR Redovisningsprocessen i Grums Redovisning för tjänstemän och folkvalda Tillkommer redovisning i Skolutvecklingsgrupp, SAMO-grupper, Skolledargrupp. Resultatet läggs ut på den digitala plattformen för personal och föräldrar/elever.

46 Vill du veta mera om BRUK Hämta information på skolverkets Websida Information Grumsmodellen hos: Skolförvaltningen Grums kommun Tel vx


Ladda ner ppt "B R U K Skolverkets indikatorverktyg GRUMS KOMMUN Kvalitetsredovisning Kvalitetsutveckling Kvalitetsförankring."

Liknande presentationer


Google-annonser