Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur ska man få ett fungerande gaturum utanför citykärnan? Dominika Andræ Partner Optimal 25/10-2012.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur ska man få ett fungerande gaturum utanför citykärnan? Dominika Andræ Partner Optimal 25/10-2012."— Presentationens avskrift:

1 Hur ska man få ett fungerande gaturum utanför citykärnan? Dominika Andræ Partner Optimal 25/10-2012

2

3 Tid är den nya statusmarkören. I framtiden kommer den som har råd, överlåta vardagsshoppingen till någon annan. Tjänsternas andel av den totala privata konsumtionen ökar. ur Digshift 2020, Rapport från Steen &Ström

4 Vad formar ett gaturum? Proportionerna/skalan Mångfalden i området

5 Från det mänskliga,

6 till det praktiska?

7 Människan i centrum?

8 Dvs, det offentliga gaturummet idag fungerar inte som en mötesplats, utan snarare som ett transportstråk mellan målpunkter

9 Därför ska handeln skapa mångfalden i alla kommande projekt !? – Allt som oftas planeras det in 50% kommerisella lokaler i nybyggen, små ytor som inte har en chans att fungera långsiktig.

10 Lokal i botten på varje fastighet

11 Men Vem ska bära handeln? – Handeln behöver flöden, människor som passerar och det går inte att skapa stråk överallt.

12 Handeln behöver :

13 annars blir det så här…. Även lokala hjältar kroknar…..

14 Butiker med ”förkortade öppettider” Restauranger som hamnar i ”jack vegas träsket” Mötesplatser för dem vi inte vill

15 Så hur ska det se ut? Samla så mycket handel som möjligt på samma plats Kluster Torgbildningar – kritisk massa Använd även annat som skapar mångfald – Offentliga rum – Offentlig service

16 Rum som skapar en miljö man trivs i.

17 Nya Rinkebystråket! Bild – BAU Arkitketer Skapar utrymme för människor att umgås, arbeta och bo

18 Länk för den som vill veta mer om placemaking http://www.pps.org/reference/what_is_placemaking/

19 Tack!


Ladda ner ppt "Hur ska man få ett fungerande gaturum utanför citykärnan? Dominika Andræ Partner Optimal 25/10-2012."

Liknande presentationer


Google-annonser