Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gör studierna enklare Per Brohagen. ”I skolan skall barnen lära sig saker som de får användning för när de skall hitta ett jobb som de kanske inte trivs.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gör studierna enklare Per Brohagen. ”I skolan skall barnen lära sig saker som de får användning för när de skall hitta ett jobb som de kanske inte trivs."— Presentationens avskrift:

1 Gör studierna enklare Per Brohagen

2 ”I skolan skall barnen lära sig saker som de får användning för när de skall hitta ett jobb som de kanske inte trivs med. Själva skoltiden går ganska fort, den tar bara tjugo år” Xavier 8 år ”Gud Som Haver Barnen Kär Har Du Någon Ull” Mark Levengood och Unni Lindell

3 Dagens schema Minnet och glömska Läsning Anteckningar Lite om hjärnan och inlärning Motivation

4 Vilken motivation varar längst?

5 Yttre motivation Andras förväntningar Tentaresultat Status etc

6 Inre motivation Det jag brinner för Det jag växer av Det jag gör utan kontrollsystem

7 Mål med studietiden Vem/vad skall jag vara när jag slutat här? Hur har jag fått med det jag brinner för?

8 Mål vs medel Mål utan medel = Veta vart man skall men inte hitta/komma dit. Medel utan mål I stort sett värdelöst

9 Vad är ditt mål? Kan ngt av följande leda dig dit? Läsa effektivt Komma ihåg sånt du har nytta av Få ut mycket mer av skoltiden

10 Föreläsningstips Svälj inte allt jag säger Översätt till din situation Ställ frågor!

11 Minnet Minnet under inlärning Efter inlärning Metoder för att förstärka minnet

12 Minnet under inlärning Primäreffekt Närhetseffekt Association Originellt

13 Hur förstärka minnet Många pauser Associera mera Ha roligt Syre+vatten

14

15 Minnet efter inlärning Efter 24 timmar – 20% kvar Efter 48 timmar – 5% kvar

16 Repetera MINST 3 gånger. Kort Så roligt som möjligt

17 Kreativitet och minne Går hand i hand (använder association) ….. och tränar därmed varandra

18 Kreativitet Kom på så många användningsområden till en nylonstrumpa ni kan.

19 Kreativitet Sil Klädstreck Rånarluva Rep, lian etc Hopprep Kaffefilter Färg TV

20 Kreativitet Kombinera nylonstrumpa och……. Sport Nya verktyg Nya grenar Andra förslag

21 Mnemotekniker Använder alla association och ordning Ju originellare desto bättre Ökar vissa typer minnesförmåga enormt

22 Olika typer av minnessystem Loci (platser) Numrerade klädhängare Kedjor – planeterna Alla utnyttjar association och ordning

23 Också bra för hjärnan…. En basstudieplats hemma men…. …..växla också miljöer Studiegraffiti

24 Helhetsläsning Läs fortare Läs smartare Förstå mer Före-Under-Efter

25 Är dina böcker hinder eller medel? Är det lättare att läsa en tidning än en bok?

26 Jämför med att läsa en tidning Börja med att skaffa en översikt Läs det intressanta/nyttiga Skippa resten

27 Bygga helhet Baksida Innehållsförteckning 1 rad/sida max 200 sidor

28 Syfte med läsningen Förstå innehållet Idéer till jobb/studier Översikt av nytt ämne Fördjupad specialistkompetens

29 Fokus Utgå från syftet Öppna frågor –Undrar vad/hur den här boken …? –Undrar vad/hur författaren …? –Vad är xxx –Hur kan jag använda xxx i mitt liv Skriv ned!

30 Optimalt lästillstånd Stilla tankarna Samla fokus

31 Läsa på olika sätt Max 20 minuter Stanna inte upp Om du tappar fokus – ta ett djupt andetag och börja om Aktivt letande är (mkt) bättre än passivt hittande.

32 Paus – ett kort avbrott Stå upp och sträck på kroppen Drick vatten Gör något helt annat ”Smarta rörelser” Pannberöring – ökar fokus och avspänning

33 Bearbeta informationen Stäng boken Blankt papper Skriv ned så mycket som möjligt Bläddra snabbt igenom sidorna igen Berätta (för dig själv)

34 Anteckningar Snabbt & Spontant Nyckelord/bilder Associationer – Bind samman Färger Personliga

35 Bygga helhet 2 1:a + Sista sidan i varje kapitel

36 Bygga helhet 3 Nyckelord st

37 Ökad förståelse Tydligt syfte Förmåga att slappna av Associera till annat

38 Före – Under - Efter En bok Föreläsning Kurs Termin Läsår Hela utbildningen

39 Läsa snabbt Om du vet hur hjärnan och ögonen fungerar vid läsning så kan du dubbla din läshastighet på nolltid.

40 Mentala hinder Långsamt är bra Tillbakahopp Normal hastighet?

41 Sanningar Långsamt > Sämre fokus > Sämre förståelse Snabbt > Bättre fokus > Bättre förståelse Nästan alla kan läsa 800 – 1000 opm med lite träning

42 Ögat vid läsning Fokus – Hopp – Fokus Måste stanna Följer rörelse

43 Hjärnan vid läsning Processar 10mb syninfo/s Är ett relativistiskt organ

44 Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i. Det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls, rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

45 Öka hastigheten Hoppa aldrig tillbaka Ta in fler ord/fokusering Minska fokuseringstiden Använd en läsguide

46 Hjärnan Hjärnhalvorna Hjärnfrekvenserna Inlärningsstilar

47 Hjärnhalvorna Höger Rim Rytm Musik Bilder Helheter Vänster Ord Logik Siffror Sekvenser

48

49 Corpus Callosum Förbinder hjärnhalvorna 1+1=5 Alla aktiviteter stärker bägge hjärnhalvorna Einstein hade U i matte, spelade fiol och dagdrömde. ”Smart rörelse” ”Hook-ups”

50 Hjärnfrekvenserna Beta Alfa Theta Delta

51 Beta Normalt vaket tillstånd Går lätt över till stress Vissa funktioner släcks ned INTE bra för inlärning

52 Alfa Avspänd koncentration Hjärnan mer receptiv Idealiskt för inlärning

53 Från beta till alfa Avslappning Meditation Musik Träning

54 Inlärningsstilar Har du tänkt på hur du lär dig mest effektivt?

55 VISUELL STIL Vill använda synen Tycker om att läsa Gillar modeller, diagram etc Ögonkontakt viktigt Kan sitta still länge Visuella uttryck

56 AUDITIV STIL Vill använda hörseln Ofta duktig på uttal & dialekter Pratar ofta mycket Noga med uttryckssätt Auditiva ord Repeterar högt

57 KINESTETISK STIL Vill känna Använder kroppen Vill göra, testa, uppleva Svårt sitta still Söker upplevelser ”Överaktiv” ”Kramig”

58 Vilken stil föredrar du oftast? Kinestetisk Vill känna Använder kroppen Vill göra, testa, uppleva Svårt sitta still Söker upplevelser ”Överaktiv” ”Kramig” Auditiv Vill använda hörseln Ofta duktig på uttal & dialekter Pratar ofta mycket Noga med uttryckssätt Auditiva ord Repeterar högt ”Pratig” Visuell Vill använda synen Tycker om att läsa Gillar modeller, diagram etc Ögonkontakt viktigt Kan sitta still länge Visuella uttryck

59 Utveckla din stil Börja på det sätt du gillar mest Förstärk med andra sätt Ta hjälp av andra Reflektera regelbundet över hur du lär dig bäst Boktips: Nu fattar jag, Rita Dunn

60

61 Vad skall du bli när du blir stor?

62 Hur blir din kunskap värdefull för andra?

63 Förändringar sker i små steg – ta ett steg varje dag

64 What if… 3 år = över 1000 dagar… 1000 steg mot Din Dröm

65 Dagens schema Minnet och glömska Läsning Anteckningar Motivation Lite om hjärnan och inlärning


Ladda ner ppt "Gör studierna enklare Per Brohagen. ”I skolan skall barnen lära sig saker som de får användning för när de skall hitta ett jobb som de kanske inte trivs."

Liknande presentationer


Google-annonser